Чт, 25.04.2024
Композитор
Меню сайту

Категорії каталогу
Публіцистика [63]
Все що могло би бути у журналах чи газетах
Наукові статті, матеріали конференцій [12]
Афоризми [3]
Українська мова [9]
Митці про українську мову. Цитати, есе.
Відкриті листи [4]
Мова в опері [3]
Пошук
$
Статистика
Посилання
    статистика Яндекс.Метрика
Головна » Статті » Статті » Наукові статті, матеріали конференцій

Андрій Бондаренко ВІКІПЕДІЯ ЯК ДЗЕРКАЛО ТА ІНСТРУМЕНТ ПОПУЛЯРНОСТІ МУЗИКАНТІВ.

Андрій Бондаренко

ВІКІПЕДІЯ ЯК ДЗЕРКАЛО ТА ІНСТРУМЕНТ ПОПУЛЯРНОСТІ МУЗИКАНТІВ.

Якщо музику минулих епох ми оцінюємо переважно естетичними категоріями – говоримо про композиторську майстерність, силу емоційного впливу, глибину проникнення в духовний світ людини і т.п., то сучасну, і насамперед сучасну неакадемічну музику, все частіше ми оцінюємо категоріями маркетинговими – кількістю проданих альбомів, відтвореннями в радіо-ефірі, місцем у різноманітних рейтингах,  і тому подібне.

В цьому аспекті розглянемо Вікіпедію. Для довідки: Вікіпедія – міжнародна Інтернет-енциклопедія, яка пишеться всіма мовами світу, в т.ч. українською. Вікіпедію мають можливість дописувати будь-хто з користувачів Інтернету, проте в проекті діє досить жорстка система правил – зокрема це вимога опори на авторитетні джерела та критерії значимості. Діє також система адміністрування, що захищає проект від недобросовісних втручань. На сьогодні відвідуваність Вікіпедії сягає 12 млрд візитів на місяць, що ставить проект у число найвідвідуваніших у світі. Український розділ Вікіпедії відвідують до 20 млн разів на місяць. Найбільшим є англійський розділ – він налічує понад 3 мільйони статей, український налічує понад 200 тис. статей, але навіть ця цифра вже є в 4 рази більшою, ніж, наприклад, кількість статей в УРЕ.  На наш погляд, ці цифри дозволяють говорити про Вікіпедію принаймні як про значимий об’єкт досліджень.

Хоча Вікіпедія не дає чітко впорядкованих рейтингів, сама її специфіка дозволяє робити висновки про популярність того чи іншого музиканта. Незважаючи на те, що мотиви у користувачів Вікіпедії надзвичайно розмаїті – дослідники відмічають широкий їх спектр, від бажання самореалізації до вболівання за «рідний» мовний розділ, – переважають все ж статті, предмет яких становить певний інтерес для її дописувача. Таким чином, більша кількість «інтервікі» (посилань між різними мовними розділами) зазвичай свідчить про ширший географічний ареал популярності, а якість статті – про глибину цього інтересу.

Загалом місце статей музичної тематики на Вікіпедії досить значне – розвинуті мовні розділи за нашими підрахунками мають їх до 3-4 % від загальної кількості. Детальніший кількісний аналіз для найбільших слов’янських мовних розділів приведено в наступній таблиці[1]:

 Мовний розділ

Тематика

Український

%

Польський

%

Російський

%

Чеський

%

Усього статей

199941

 

688378

 

521253

 

160021

 

Музиканти

2367

1,18%

8105

1,18%

12654

2,43%

3920

2,45%

Композитори

877

0,44%

1777

0,26%

3010

0,58%

1065

0,67%

(своєї країни)

387

44,13%[2]

422

23,75%

549

18,24%

403

37,84%

академічні твори

127

0,06%

567

0,08%

385

0,07%

109

0,07%

музичні альбоми

712

0,36%

9187

1,33%

6633

1,27%

2239

1,40%

Сингли

129

0,06%

4568

0,66%

1571

0,30%

301

0,19%

усього твори

968

0,48%

14322

2,08%

8589

1,65%

2649

1,66%

Загалом

3335

1,67%

22427

3,26%

21243

4,08%

6569

4,11%

 

Крім того, Вікіпедія має в своєму арсеналі такий інструмент, як статистика відвідуваності статей. Як свідчить статистика, композитори-«класики» мають сезонний рейтинг – він досягає максимумів у період студентських сесій і має продовжений мінімум  у літні канікули. Серед «класиків» в українському розділі найвищих результатів «досягали» М. Лисенко(до 3,2 тис. переглядів у місяць) і Й.С. Бах (2,3 тис.). Натомість для поп-виконавців такий рейтинг не відрізняється сезонністю. Серед зарубіжних виконавців найбільш переглядуваними є TheBeatles (1 тис.), серед вітчизняних - Океан Ельзи (до 1,7 тис.).

Питання Вікіпедії як «дзеркала» породжує і питання її як «інструмента» популярності – чи можна використати  цей відкритий для наповнення ресурс для популяризації того чи іншого гурту? 

Хоча правила Вікіпедії забороняють використовувати проект для «саморозкрутки»[3], ми відмічали, що інколи статті про музичні гурти  дописують і самі учасники цих гуртів. В якості яскравих прикладів можемо навести статтю «Буття» в українському розділі, більшою частиною написаною лідером цього гурту, або статтю «Аквариум» у наших російських колег, яку починали писати меломани, а пізніше підкорегували її учасники, що можна спостерігати в історії її редагувань.

Що ж мотивує музикантів до внеску у Вікіпедію?

Помічено[4], що добре написана стаття у Вікіпедії зазвичай потрапляє на верхні щаблі такого пошукача, як Google, що, в свою чергу, є додатковим бонусом для  популяризації об`єкту статті. Позицію вікіпедійної статті в Ґуґлі можна підвищити, якщо розмістити на неї якомога більше внутрішніх та зовнішніх посилань, зокрема «інтервікі».  Такий ефект пояснюється механізмом дії Ґуґлу, який оцінює вартісність статті за кількістю посилань на неї. «Прихильність» пошукачів зазвичай є цінною з комерційної точки зору, і тому, очевидно, в її підвищенні зацікавлені усі музиканти, особливо ті, що лише починають свою кар’єру. Подібна властивість певним чином приваблює і пересічних меломанів, що зацікавлені пропагувати власні музичні смаки і залучити на свій бік більше однодумців. Втім для бажаючих використати Вікіпедію, як «інструмент», мусимо дати наступні поради:

-                           прочитати правила проекту, зокрема критерії значимості, а також поради щодо енциклопедичності стилю;

-                           не обмежуватись написанням статті про один колектив (чи про себе), але створити, чи поліпшити, низку статей суміжної тематики, зв’язавши їх внутрішніми посиланнями; 

-                    подбати про оформлення статті, оформлені в традиціях проекту, статті зазвичай викликають більшу довіру його активних учасників і читачів (хоча це не завжди справедливо)

Справедливості заради зазначимо, що і внесок фахівців-музикознавців міг би принести неабияку користь вітчизняному освітньому процесу, особливо в умовах, коли студенти все частіше звертаються до Інтернету у пошуках рефератів чи шпаргалок і, можливо, забезпечити більш достойне інформаційне підґрунтя для серйозної музики в нашому небагатому на паперові видання культурному просторі[5].  



[1] Актуальність станом на березень 2010. Оновлення інформації публікуються на сторінці «Вікіпроект:Музика» української Вікіпедії.

[2] Вказано відсоток композиторів «рідної країни» по відношенню до числа усіх композиторів, тобто в українському розділі 44% композиторів – це українські композитори.

[3] Див. сторінку «Вікіпедія:Чим не є Вікіпедія»

[4] Див. сторінку «Вікіпедія:Проект:Популярність»

[5] В цьому контексті нагадаємо і про заклик екс-міністра освіти І. Вакарчука до науковців написати по кілька ґрунтовних статей в український розділ Вікіпедії.

 

Категорія: Наукові статті, матеріали конференцій | Додав: composer (01.12.2010) | Автор: Андрій Бондаренко
Переглядів: 2231 | Коментарі: 1
Усього коментарів: 0

Добавлять коментарі могут только зареєстрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright Півтон Безвухий © 2024