Сб, 16.12.2017
Композитор
Меню сайту

Категорії каталогу
Теорія [34]
Історія [25]
Напрямки [15]
Напрямки музики, пора би їх всіх класифікувати
Жанри [18]
Українські композитори [30]
Тут міститься інформація про композиторів
Композитори Європи [24]
Російські композитори [4]
Інструменти і обладнання [13]
Українські співаки та співачки [2]
Музичні діячі [1]
Пошук
$
Статистика
Посилання
Українська рейтингова система статистика Яндекс.Метрика
Головна » Статті » Музична енциклопедія » Історія

Григоріанський хорал

Gaudeamus omnes, вступ до меси св.Генріха Упсальського, записаний квадратною нотацією, XIV—XV століття.Григоріанський хорал, григоріанський спів (лат. cantus gregorianus; англ. Gregorian chant, фр. chant grégorien, нім. gregorianischer Gesang, іт. canto gregoriano) — традиційний спів католицької церкви, канонізований папою Григорієм І Великим у 590—604 роках.

В основних рисах григоріанський спів сформувався на території сучасної Франції, Південної Німеччини, Швейцарії й Північній Італії в VIII—IX століттях (в результаті відбору, переробки й уніфікації різних богослужбових наспівів). У григоріанському співі синтезовані найдавніші інтонаційні формули східно-середземноморських музичних культур, елементи візантійського, галліканського, амвросіанського співу, фольклор німецьких і кельтських племен. До XII—XIII століть він ствердився на теренах Європи від Британських островів до західно-слов'янських країн (Польща, Чехія). Існує кілька діалектів мелодики григоріанського співу. Григоріанський спів виконується латинською мовою; проте окремі пісні співалися грецькою мовою, а в Хорватії й Чехії допускалася також старослов'янська мова. Тексти бралися в основному з Біблії.

Григоріанський спів є монодійним, хоча у IX-XIII століття він став основою ранніх форм європейського багатоголосся (органум, дискант). Розрізняють силабічні хорали (1-2 тону на склад тексту), невматичні (от 2 до 4-5 тонів на склад) і мелізматичні (необмежена кількість тонів на склад). До першого типу ставляться речитативні вигуки, псалми й більшість антифонів офіція, до другого - переважно інтройти, коммуніо і більшість пісень ординарія меси, до третього — респонсорії, трактуси, алилуї, Kyrie eleison і др. У виконанні постійно сполучаються спів соліста або групи солістів (лат. schola) і хоровий спів. Ладово-інтонаційною основою є вісім модусів, що називалися церковними ладами.

Самі ранні рукописи григоріанського співу (кінець VІІІ століття) містять тільки тексти. В ІX столітті з'явилися перші записи музики. У деяких рукописах X-XІ століть зафіксовані інтервали менш півтону. Ритміка найдавнішого григоріанського співу заснована на нерегулярному чергуванні довгих і коротких тривалостей; особлива роль належить найтоншим ритмічним нюансам (невелике подовження або зменшення тривалостей, легкі акценти усередині груп з коротких звуків і т.д. ). Григоріанський спів записувався за допомогою безлінійної невменної нотації, на основі якої в XІІ столітті виникла лінійна квадратна нотація. Поява нового способу запису відобразила ряд змін, що відбулися у григоріанському співі - діатонізації мелосу, зведення ритміки до слідування рівних тривалостей (лат. cantus planus - рівний спів).

У цьому вигляді григоріанський спів зберігався в епоху Відродження, бароко і в XVІІІ-XІX століттях служило тематичною й конструктивною основою багатоголосної музики. У піснях з'явилися мелодійні обороти, що істотно відрізняються від первісних форм. Реконструкція автентичних мелодій григорианского співу почалася в другій половині XIX века зусиллями французьких вчених-бенедиктинців у привела до появи так званих Ватиканських видань Градуала, Антифонарія й інших співочих книг. До григоріанського співу близькі також пам'ятники середньовічної латинської гімнографії - тропи, секвенції, строфічні гімни офіція, versus й ін.

Джерела

  • Юцевич Ю. Є.. Музика. Словник-довідник. — Тернопіль: «Навчальна книга — Богдан» 2003 р. ISBN 966-7924-10-6
  • Музыкальный энциклопедический словарь. М., «Советская энциклопедия», 1990
Категорія: Історія | Додав: composer (08.08.2010) | Автор: Півтон Безвухий
Переглядів: 2059
Усього коментарів: 0

Добавлять коментарі могут только зареєстрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright Півтон Безвухий © 2017