Йоганн Себастьян Бах (нім. Johann Sebastian Bach; 21 (31) березня[1] 1685 — 28 липня 1750) — німецький композитор, органіст і скрипаль, представник стилю бароко,
Біографія
Йоганн Себастьян Бах народився в маленькому містечку Айзенах і був шостою дитиною скрипаля Йоганна Амвросія Баха. Усі Бахи жили у гірській Тюрінгії, з початку XVI століття були флейтистами, сурмачами, органістами, скрипалями, капельмейстерами. Їх музичне обдарування передавалося з покоління в покоління. Коли Йогану Себастьяну виповнилося п'ять, батько подарував йому скрипку. Він швидко вивчився на ній грати, і музика стала невід'ємною частиною і його життя.
Коли майбутньому композитору лишень виповнилося 9 років, померла його мати, а через рік — батько. Хлопчика узяв до себе його старший брат, що був органістом у містечку. Йоганн Себастьян вступив у гімназію, а паралельно брат навчав його грі на органі та клавірі. Але одного виконання хлопчику було мало — він хотів сам творити музику. Якось йому вдалося отримати з завжди замкненої шафи нотний зошит, де у брата були записані твори знаменитих у той час композиторів. Ночами потайки він переписував його. Коли піврічна робота уже наближалася до завершення, брат застав його за цим заняттям і відібрав усе, що було зроблено. Ті безсонні години при місячному світлі надалі згубно позначаться на зорі Баха.
У 15 років Бах починає самостійне життя — переїздить до Люнебурга, де в 1700—1703 роках навчається в школі церковних півчих. Під час навчання відвідав Гамбург, Целле і Любек — для знайомства з творчістю відомих музикантів свого часу, новою французькою музикою. До цих років належать і перші композиторські досліди Баха — твори для органа і клавіра.
По закінченні навчання мрія Баха про вступ до університету не здійснилася, оскільки потрібно було заробляти гроші на прожиття. З 1703 по 1708 він служить в Веймарі, Арнштаді, Мюльхаузені. Незадоволення умовами роботи, принизливе і залежне становище змушувало композитора переїжджати з міста в місто. Також відома історія, коли в 1705 році Бах йшов пішки близько 400 км із Арнштаду в Любек, щоб послухати гру видатного органіста Дитриха Бекстехуде.
У 1707 Бах одружується на своїй кузині Марії Барбарі Бах. Його творчі інтереси були зосереджені тоді, головним чином, на музиці для органа та клавіра. Найвідоміший твір тих часів — «Капричіо на від'їзд коханого брата».
Веймар (1708—1717)
Отримавши в 1708 місце придворного музиканта у герцога Веймарського, Бах облаштовується у Веймарі, де проводить 9 років. Паралельно працює також міським органістом.
Ці роки в біографії Баха стали часом інтенсивної творчості, в якій основне місце належало творам для органа, серед них численні хоральні прелюдії і органна токата. Композитор писав музику для клавіра, духовні кантати (понад 20). Використовуючи традиційні форми, Бах доводив їх до найвищої досконалості.
У Веймарі Бах написав свої кращі органні твори. Сепед них — відомі фуга ре-мінор і Пасакалія до-мінор. Також тут народилися його два сини, майбутні відомі композитори — Вільгельм Фрідеман (*1710—†1784) і Карл Філіпп Еммануель (*1714—†1788).
Кетен (1717—1723)
У 1717 Бах прийняв запрошення на службу герцога Анхальт-Кетенського Леопольда. Життя в Кетені спочатку було найщасливішим періодом композитора: князь, просвітлений для свого часу чоловік і непоганий музикант, цінував Баха і не заважав його творчості, запрошував його в свої поїздки.
У Кетені Бах писав, в основному, клавірну та оркестрову музику. Тут він створив три сонати і три партити для скрипки соло, шість сюїт для віолончелі соло, Англійські і Французькі сюїти для клавіру, шість Бранденбурзьких концертів для оркестру. Особливо цікава збірка «Добре темперований клавір» — 24 прелюдії і фуги, які написані в усіх тональностях і на практиці доводять переваги темперованого музичного ладу, навколо затвердження якого йшли гарячі суперечки. Згодом Бах створив другий том «Добре темперованого клавіру», також з 24 прелюдій і фуг в усіх тональностях.
Але безхмарний період життя Баха обірвався — в 1720 році вмирає його дружина, залишаючи чотирьох малолітніх дітей.
У 1721 Бах одружується вдруге — на Анні Магдалені Вількен. А у 1723 відбулося виконання його «Пристрастей по Іоанну» у церкві св. Фоми в Лейпцігу і Бах отримав посаду кантора цієї церкви - керівника хору Співочої школи — з одночасним виконанням обов'язків вчителя школи при церкві (латина й спів).
Лейпциг (1723-1750)
У Лейпцигу Бах живе до кінця свого життя. Він стає «музичним директором» всіх церков міста, стежачи за особистим складом музикантів і співаків, спостерігаючи за їх навчанням, призначаючи необхідні до виконання твори і виконуючи багато інших обов'язків.
Не вміючи хитрувати і маневрувати, композитор неодноразово потрапляв у конфліктні ситуації, що захмарювали його життя й відволікали від творчості. Композитор досяг на той час вершин майстерності і створював визначні зразки в різних жанрах. Передусім, це духовна музика: кантати (збереглося близько двохсот), «Магніфікат» (1723), меси (у тому числі визначна «Висока меса» сі-мінор, 1733), визначні кантати «Страсті за Йоаном» (1723) та «Страсті за Матвієм» (1729), десятки світських кантат (серед них — комічні «Кавова» і «Селянська»), твори для органа, оркестра, клавесина (серед останніх виділяють цикл «Арія з 30 варіаціями», так звані «Гольдберг-варіації», 1742). У 1747 році Бах створив цикл п'єс «Музичні приношення», присвячений прусському королю Фрідріху II. Останньою роботою композитора став твір під назвою «Мистецтво фуги» (1749-50) — з 14 фуг і 4 канонів на одну тему.
Наприкінці 1740-х років здоров'я Баха погіршилося, особливо турбувала різка втрата зору. Дві невдалі операції з видалення катаракти призвели до повної сліпоти, але й тоді він продовжував творити, диктуючи ноти для запису.
За десять днів до смерті Бах несподівано прозрів, проте невдовзі з ним стався удар. Можливою причиною смерті композитора називають ускладнення після операції.
Урочисте поховання Йоганна Себастьяна Баха викликало величезний наплив народу з різних куточків німецьких земель. Композитора поховали поблизу церкви св. Фоми (Thomaskirche), у якій він прослужив 27 років. Однак територією цвинтаря згодом проклали дорогу і могила загубилася. Лише в 1894 залишки Баха випадково знайшли під час будівельних робіт, тоді і відбулося перепоховання.
Творчість
Творча спадщина Йоганна Себастьяна Баха надзвичайно велика, охоплює понад 1000 композицій, з них 320 світських і духовних кантат, багато мес, «Різдвяна» й «Великодня» ораторії, численні хорали, мотети, інструментальні твори та інші.
В сучасності твори Баха прийнято позначати номером BWV (скорочено від Bach Werke Verzeichnis — каталог робіт Баха). Дана класифікація була запропонована німецьким музикознавцем В. Шмідером в 1950 році, в її основі лежить тематична принцип: номери BWV 1-224 присвоєні кантатам, BWV 225—249 — ораторіальним творам, BWV 250—524 — це хорали й духовні піснеспіви, BWV 525—748 — органні твори, BWV 772—994 — клавірні твори, BWV 995—1000 — твори для лютні, BWV 1001-40 — камерна музика, BWV 1041-71 — оркестрові твори та BWV 1072—1126 — канони і фуги.
Більшість вокальних творів Баха написана на релігійні тексти (наприклад, «Страсті за Йоаном», 1723, «Страсті за Матвієм», 1729, «Меса сі мінор» 1733—1738). Музика їх пройнята глибоким релігійним почуттям і, разом з тим, філософською заглибленістю. З світських вокальних творів композитора особливо виділяють кантати «Феб і Пан», «Селянська», «Кавова», безпосередньо пов'язані з тодішнім побутом.
Інструментальна музика Баха написана для органа (прелюдії, токати, фантазії, фуги тощо), для клавесина («Добре темперований клавір» — 48 прелюдій і фуг, «Мистецтво фуги», 6 партит, 6 французьких сюїт, 6 англійських сюїт тощо). Також він створив сонату для скрипки-соло, сюїти для віолончелі-соло, а також музику для симфонічного оркестру (6 «Бранденбурзьких концертів», 4 сюїти), концерти для скрипки з оркестром, для клавесину з оркестром та інші.
Інструментальні твори Баха стали джерелом транскрипцій багатьох композиторів, зокрема Ференца Ліста, Феруччо Бузоні, Сергія Рахманінова. Фортепіанні транскрипції деяких органних творів Баха зробили й українські композитори — Левко Ревуцький, Григорій Беклемішев. Своєрідним творчим експериментом став Ричеркар Баха в пуантилістичній інструментовці Антона Веберна для октету.
Доля творчої спадщини Баха
Складною виявилася і доля його спадщини. За життя Баха добре знали, проте після смерті композитора його ім'я і музика почали забувати. Справжній інтерес до його творчості виник лише в 1820-ті роки. А розпочався він з виконання 11 травня 1829 року в Берліні «Страстей по Матвію», організованого Феліксом Мендельсоном-Бартольді (*1809—†1847). Саме Феліксу належить честь «Повернення до життя» (Wiederbelebung) музики Баха, майже через 80 років після смерті композитора і його повного забуття. Це дало сильний імпульс до публікації творів Баха та їх виконання.
Генерація композиторів-романтиків, що народилась у 1810-ті роки, прийняла Бахівські композиції як поетичну музику і взяла їх собі за взірець. Фелікс Мендельсон-Бартольді, Роберт Шуман (*1810—†1856), Фредерік Шопен (*1810—†1849) і навіть сам Ференц Ліст (*1811—†1886) вважали твори Баха стимулом і прикладом для власної творчості. Видатні на той час музиканти-виконавці (крім Мендельсона-Бартольді, Шопена та Ліста також Клара Шуман, Сигізмунд Тальберг та багато інших) внесли твори Баха в свої концертні програми.
У 1850 було створено «Бахівську спільноту», яка прагнула виявити і опублікувати всі рукописи композитора (за півстоліття було видано 46 томів).
З 1950 року у Лейпцигу проводиться Міжнародний конкурс імені Йоганна Себастьяна Баха.
Й. С. Бах і Україна
На думку А. Калиниченка[2], в окремих творах відчутний вплив української музичної культури, зокрема тема фуги сі-бемоль мінор з 1-го тому «Добре темперованого клавіру» (1722) інтонаційно наближається до нижнього голосу мелодії української народної пісні «Ой на горі, на крутій»[3]. Щоправда, тут не можна виключати спорідненість мелосу фольклору українців і народних пісень німців (зокр. їх найдавнішого, тепер напівзабутого шару) або полабських слов'ян, які жили тоді в Саксонії (їх міг чути Й. С. Бах). Опосередковані зв'язки Баха з Україною могли існувати через брата, який виїхав до Стокгольма. Туди, після поразки під Полтавою 1709, разом із військом шведського короля Карла XII, де служив брат Й. С. Баха, відступила частина українських козаків на чолі з майбутнім гетьманом Пилипом Орликом. Українські пісні, що вони співали, могли через брата дійти й до Й. С. Баха. Пізніші «українізми» музики Й. С. Баха могли з'явитися внаслідок його знайомства (деякі дослідники вважають це доконаним фактом) з українським бандуристом, лютністом та співаком Т. Білоградським, який жив у Дрездені. Там працював орґаністом також один із синів композитора — Вільгельм Фрідеман. Не можна виключати, що Й. С. Бах (можливо, із сином) чув гру і спів Т. Білоградського. Дослідник М. Степаненко припускає, що замовлення й написання Й. С. Баху лютневих партит могли також бути пов'язаними з Т. Білоградським.
Вшанування пам'яті
- Пам'ятник у Лейпцигу, споруджений 23 квітня 1843 Германом Кнауром з ініціативи Мендельсона і по кресленнях Едуарда Бендемана, Ернста Рітшель і Юліуса Гюбнера.
- Бронзова статуя на площі Frauenplan в Ейзенахе, спроектована Адольфом фон Донндорфом, поставлена 28 вересня 1884. Спочатку стояла на Ринковій площі біля церкви Св. Георгія, 4 квітня 1938 була перенесена на Frauenplan з укороченим п'єдесталом.
- Пам'ятник Генріха Польмана на площі Баха в Кетені, споруджений 21 березня 1885.
- Бронзова статуя Карла Сеффнер з південного боку церкви Св. Фоми в Лейпцигу - 17 травня 1908.
- Бюст роботи Фріца Бена в монументі «Вальхалла» під Регенсбургом, 1916 рік.
- Статуя Пауля Биррен при вході до церкви Св. Георгія в Ейзенахе, встановлена 6 квітня 1939.
- Пам'ятник Бруно Ейермана у Веймарі, вперше встановлений в 1950 році, потім на два роки прибраний і знову відкритий в 1995 році на площі Демократії.
- Рельєф Роберта Пропфа в Кетені, 1952 рік.
- Пам'ятник Бернда Гебеля біля ринку Арнштадта, споруджений 21 березня 1985.
- Дерев'яна стела Еда Гарисона на площі Йоганна Себастьяна Баха перед церквою Св. Власія у Мюльхаузені - 17 серпня 2001 року.
- Пам'ятник у Ансбаху, спроектований Юргеном Гертца, встановлений в липні 2003 року.
- З 1950 року у Лейпцигу проводиться Міжнародний конкурс імені Йоганна Себастьяна Баха.
Література
- Документы жизни и деятельности Иоганна Себастьяна Баха (Сборник, перевод с немецкого, составитель Ханс Йоахим Шульце). М.: Музыка, 1980. (Книга на www.geocities.com (веб-архив))
- И. Н. Форкель. О жизни, искусстве и произведениях Иоганна Себастьяна Баха. М.: Музыка, 1987. (Книга на early-music.narod.ru)
- Ф. Вольфрум. Иоганн Себастьян Бах. М.: 1912.
- А. Швейцер. Иоганн Себастьян Бах. М.: Музыка, 1965 (с купюрами; книга на ldn-knigi.lib.ru); М.: Классика-XXI, 2002.
- М. С. Друскин. Иоганн Себастьян Бах. М.: Музыка, 1982.
- М. С. Друскин. Пассионы и мессы Иоганна Себастьяна Баха. М.: Музыка, 1976.
- А. Милка, Г. Шабалина. Занимательная бахиниана. Выпуски 1, 2. СПб.: Композитор, 2001.
- С. А. Морозов. Бах. (Биография И. С. Баха в серии ЖЗЛ), М.: Молодая гвардия, 1975. (Книга на www.lib.ru)
- М. А. Сапонов. Шедевры Баха по-русски. М.: Классика-XXI, 2005. ISBN 5-89817-091-X
- Ph. Spitta. Johann Sebastian Bach (два тома). Leipzig: 1880. (нем.)
- K. Wolff. Johann Sebastian Bach: the learned musician (New York: Norton, 2000) ISBN 0-393-04825-X (hbk.); (New York: Norton, 2001) ISBN 0-393-32256-4 (pbk.) (англ.)
Джерело: http://uk.wikipedia.org/wiki/Бах Йоганн Себастьян |