Вт, 23.04.2024
Композитор
Меню сайту

Категорії каталогу
Публіцистика [63]
Все що могло би бути у журналах чи газетах
Наукові статті, матеріали конференцій [12]
Афоризми [3]
Українська мова [9]
Митці про українську мову. Цитати, есе.
Відкриті листи [4]
Мова в опері [3]
Пошук
$
Статистика
Посилання
    статистика Яндекс.Метрика
Головна » Статті » Статті » Публіцистика

Вибір нотного редактора

Перші нотні редактори з'явилися близько 40 років тому. І тільки з початку нового століття ці програми стали доступні для звичайних любителів музики.

У це складно повірити, але в XX столітті ноти друкувалися з вигравіруваних оригіналів. А в XIX столітті товсті нотні збірки практично не видавалися, друкували в основному ноти на кілька листків - по одній п'єсі, і навіть в такому вигляді вони коштували величезних грошей. Фактично, комп'ютерні нотні редактори відкрили шлях до масового дешевого друку і отримання нотних текстів в друкованій якості у домашніх умовах. Ця революція ще не завершилася - кількість доступних в інтернеті класичних текстів в комп'ютерних форматах невелика і їх якість не завжди задовільна, але очевидно, що це питання найближчого десятиліття. Рівень комп'ютерної верстки на сьогоднішній день дозволяє досягати витонченості ручного гравірування, даючи додаткові фантастичні можливості. Текст можна виправити, змінити або доповнити. Його можна прослухати в машинному виконанні на будь-якому інструменті, а можна набрати, граючи на електронній клавіатурі або розпізнати відсканований текст. А в зручності використання комп'ютера при створенні музики, аранжуванні й інструментуванні нікого переконувати не має сенсу.

Абсолютно очевидно, що музикант, або той, хто просто вивчає музику, яка не вміє користуватися нотним редактором, схожий на людину, що не володіє текстовим редактором. Через 10 років навіть непрофесійний музикант, не працюючий в нотному редакторі, буде виглядати, як сьогоднішній студент, не працюючий в MS Word. Навіщо потрібен нотний редактор при навчанні музиці в музичній школі? Деякі викладачі старої російської школи вважали, що граючи Баха, потрібно вміти записати по пам'яті інвенції на папері. До мене це дійшло вже у вигляді легендарних страшних оповідань про безглуздої жорстокості. Але по-справжньому відчути фразування я зміг, коли став часто працювати в нотному редакторі. Несподівано для себе, за інструментом починаєш звертати увагу на те, що раніше залишалося непоміченим.

В одній музичній школі я побачив, як діти грають по ксерокопіях з рукописного нотного тексту - викладач давним-давно зробив вдале перекладення. Але бачили б ви цю ксерокопію ... Ми, звичайно, поговорили про можливості видання цього перекладу, але це було дещо утопічно. А набрати ці ноти в нотному редакторі і нормально роздрукувати було б чудово. До речі, набрати могли б самі діти.

Ви не пробували знайти помилки в набраному тексті по слуху при програванні нотним редактором? А прочитуючи з аркуша за інструментом? Повірте, це нетривіальні і дуже корисні вправи.

Ви можете уявити вивчення мови обмежене тільки уроками читання без викладання письма? Що б ви сказали про людину, що вміє чудово читати (і швидко про себе і красиво вголос), але не вміє писати? Повірте, вона не зможе інтуїтивно правильно нічого написати, не зробивши масу безглуздих помилок. Чи змінить досвід письма його здатність декламувати? Безумовно.

Я не сумніваюся, що ви можете продовжити подібну аргументацію самі і, безумовно, зі мною погодитеся в необхідності нотного письма, як складової музичної освіти. При цьому письмо від руки і письмо в редакторі не замінюють один одного. І зараз одне без іншого залишиться неповноцінним. Напевно, багатьом здасться надмірним, непотрібним в рамках музичної освіти або одне або друге. Втім, це вже дещо інша тема.

Але з вибором конкретного нотного редактора все зовсім не так зрозуміло. Важливо розуміти, що різні нотні редактори поки не повністю сумісні. І ця ситуація, швидше за все, збережеться в майбутньому. Тобто, текст, набраний в одному редакторі конвертувати в текст, зрозумілий іншому редактору абсолютно точно не вийде. Це, звичайно, ніяк не позначиться на отриманому в результаті роботи pdf-, midi- файлі або роздрукованих нотах, але ось редагувати файли з текстом доведеться в вихідному редакторі. А в якому форматі будуть основні безкоштовні електронні нотні бібліотеки? Точно можна сказати лише те, що вгадати не вийде. Все змінюється дуже швидко. Але все не так страшно. Принципи роботи основних нотних редакторів схожі, хоч інтерфейс і відрізняється досить сильно. Тому, ми не станемо чекати 10 років, а спробуємо розібратися з тим, що відбувається сьогодні.

Обираючи для себе нотний редактор вперше, неминуче потрапляєш в гущу битви «фіналістів» (прихильників програми Finale) і «сібеліанців» (прихильників Sibelius'а). Подібно любителям Canon і Nikon в фотографії. Боротьба ця викликана складністю переходу від одного до іншого, а зовсім не реальними перевагами. Один раз вибрав фотоапарат, став обростати об'єктивами і аксесуарами несумісними з конкурентами, і ти вже «раб лампи». І до інтерфейсу звик і свою бібліотеку зібрав в одному з форматів ... До того ж суперечки про переваги однієї з цих програм зазвичай настільки специфічні, що зачіпають питання, що не мають ніякого значення для більшості користувачів. Що для більшості людей найбільш важливо при виборі нотного редактора?

  • Простота і інтуїтивність інтерфейсу. (Не теоретична можливість гнучкого підстроювання програми під себе, а наявність потрібного інструменту завжди під рукою без необхідності читати товстий підручник).
  • Низька ціна. (З огляду на можливість технічної підтримки, апгрейда, навчання і т.д.)
  • Сумісність (з супутніми музичними програмами, з текстовими редакторами, з електронними бібліотеками)
  • Наявність необхідних можливостей і естетичність отриманого нотного тексту.

Підкидати дрова в полум'я цієї битви ми не станемо. А підемо за парадоксальним на перший погляд шляху - вибираючи з двох, вибери третього. Сімейство вітчизняних програм MagicScore.

Велике бачиться зазвичай на відстані, тому MagicScore більше відомий на заході, де він успішно конкурує з Finale і Sibelius'ом. Нагороди та іменитих користувачів перераховувати не має сенсу, їх багато у будь-якій з цих програм. Але, все-таки, як вибрати? На офіційному сайті www.musicaleditor.com замінити позицію іншою програмою ціле сімейство з 6 різних продуктів. Якщо потрібен один універсальний потужний редактор, тоді зупиняйтеся на першому MagicScore Maestro. Але ж перед більшістю любителів музики стоять досить певні завдання, скромніші, ніж у симфонічного композитора. Універсальність неминуче призводить до складності. Наприклад, якщо вас цікавлять тільки ноти для гітари, то має сенс поставити MagicScore Guitar - він буде набагато зручніший і простіший. Ідея створити сімейство програм для вирішення приватних завдань і однієї універсальної, дозволило розробникам задовольнити потреби різних користувачів, що абсолютно неможливо в рамках двох американських конкурентів. При цьому перехід всередині сім'ї програм до інших або до складнішої - універсальної відбувається безболісно. Можна для початку освоїти простішу програму, а не нишпорити по всіх вкладках Sibelius'а між значками для всіх інструментів в пошуках потрібного.

До речі, на нашу думку введення нот і символів в MagicScore вирішене інтуїтивно зрозуміліше і не призводить в перші місяці до постійного розпачу в пошуку потрібного інструменту.

Здається, що підтримка виробника не важлива. Напевно, для тих, хто має кілька місяців на те, щоб розібратися самостійно і знайти все необхідне без сторонньої допомоги, це так і є. Так, у всіх цих сучасних нотних редакторах все потрібне є. Щось вирішено зручніше або простіше в одному з них, але це означає всього лише, що в наступній версії, які виходять одна за одною, конкуренти підтягнуться до лідера. Тому важливіша швидкість навчання роботі і поширеність.

Швидкість навчання прямо залежить від наявності зв'язку з виробником на рідній мові. У цьому питанні перевага MagicScore очевидна. Ті, хто шукав годинами відповідь у форумах або блукаючи по джунглях меню, мене зрозуміють.
Що таке поширеність? Комп'ютерна програма, на відміну від одягу і прикрас хороша тільки тоді, коли нею користуються всі. Це і швидкість її вдосконалення, і, головне, доступ до нотних бібліотек. Погодьтеся, необхідність набирати текст в найзручнішому редакторі менш приваблива, ніж доступ до вже готових текстів. Найвідоміший російськомовний нотний архів - архів Бориса Тараканова www.tarakanov.net почав підтримку програм сімейства MagicScore. Тепер в архіві, поряд зі сканованими нотами з'являються ноти в форматі цього редактора.

І останнє, ціна. У MagicScore вона на порядок нижче, ніж у Sibelius або Finale, а для жителів РФ, України і Білорусії передбачені особливі знижки.
 

 



Джерело: http://Журнал Fortepiano, жовтень 2016, с.14
Категорія: Публіцистика | Додав: paleozavr (09.10.2016)
Переглядів: 1405
Усього коментарів: 0

Добавлять коментарі могут только зареєстрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright Півтон Безвухий © 2024