2007 року українські композитори святкували своєрідний ювілей -
75-у річницю створення Спілки композиторів Української РСР, спадкоємцем
якої є сучасна НСКУ. На питання про те, наскільки доцільно говорити про
спадкоємність і ставити дату саме 75 років (тобто організації, що
передували створенню СК УРСР лишаються поза кадром) - я спробую
частково відповісти у кінці статті, а поки що кілька слів про ювілейний
концерт, що відбувся 3 листопада у Національній
філармонії.
До
підготовки концерту організатори підійшли нестандартно - а саме,
концерт було вирішено в прямому сенсі слова не афішувати. А ні по
місту, а ні в мистецьких закладах принаймні до дня концерту афіш не
було. Однак членам спілки були розіслані листи, де їх запрошували на
концерт. В результаті зал був заповнений менш ніж наполовину, проте
публіка була відбірна - композитори, музикознавці,
музиканти-інструменталісти.
Відкрили концерт офіційні особи,
що вишукувалися на сцені квінтетом - пастори нашої культури Богуцький
та Биструшкин, очільники НСКУ Станкович та Скорик, а також особа від
Академії мистецтв.
Найбільше порадував Богуцький: блиснувши
цитатою класика ленінізму В.І. Леніна про те, що кіно є найважливішим з
мистецтв завдяки його ідеологічним можливостям, світоч культури однак
якось просторо висловився у тому сенсі, що й музика не пасе задніх, і
очолюване їм відомство вельми цінує факт нашої наявності у світі, і, на
підтвердження своєї думки, навіть нагородив кількох композиторів
нагородами. Сама спілка дістала в нагороду медаль, грамоту і букет
квітів - медаль була вручена Станковичу з настановою покласти на столі
або повісити на стіні кабінету, останні - Скорику. Решту часу
перебування на сцені він віртуозно танцював пальцями по годиннику та
кілька разів вжив слово "замешкались".
Биструшкин зачитав щось
задушевне від Президента, а Скорик і Станкович якось хлюпкувато
висловились про те, що час у нас складний, але надія на краще є. В
принципі все у радянських традиціях периферійного рівня, власне чим і
був у 1930-х роках Київ.
Далі концерт. Загалом Сіренко
молодець. Хоча й валторністи як завжди кіксували, загалом оркестр
звучав досить добре. "Гражина" Лятошинського мене просто порадувала.
Дальші твори, як на мій погляд, йшли за постмодерною дімінуендуючою
парадігмою.
7-ма симфонія Сильвестрова, хоча й не така задовга
як його попередні симфонії, відмічена однак деякою самоповторністю і
одноманітністю педальних звучань і псевдомедитативного стану.
2-й
скрипковий концерт Станковича нагадував смакування старенькими бабусями
якихось жахів. Техніка смакування полягає у використанні струнних
речетацій на фоні протягнених басів, що чергуються з гучними епізодами
у мідних інструментів.
"Карпатський концерт" Скорика, як на
мій погляд, завис у жанровій прірві між серйозним концептуальним
симфонічним циклом і яскравим барвистим концертом, при цьому не
дотягуючи а ні в той, а ні в інший бік. Карпатські ритми звучали якось
важко і незграбно, гра барв в'язла у неквапливому русі, а драматургія
весь час розбивалася й губилася у фрагментарності.
Власне це лише моє враження, без партитури в руках, звичайно, не можу претендувати на більш ґрунтовний аналіз.
А
тепер, як обіцяв, добавлю кілька штрихів до питання про спадкоємність.
Можливо мало хто помічав, але будинок, де зараз розміщається НСКУ
містить дві цікаві таблички – одна свідчить, що тут перебував брат
В.І.Леніна, а інша – про те що будинок є архітектурною пам’яткою і
охороняється законом…. Української РСР. Конкретна охорона, що й казати.
Тепер згадаймо, чому саме 1932 рік? Адже мистецькі об’єднання
існували й до того, безпосередньо Спілці передувало „Всеукраїнське
Товариство Революційних Музик”. Проте саме у 1932 ЦК КПРС вбачило
загрозу „перетворення цих організацій... в засіб культивування
гурткової замкнутості” і вирішило, що „брати участь у соціалістичному
будівництві” легше саме у форматі Спілки. Участь була плідною – список
творів українських композиторів присвячених комуністичному будівництву
та його вождям займе кілька сторінок.
Що змінилося тепер? В
основному двома скасуваннями. Одне – ідеології – тепер ідеології немає.
Друге – фінансування – фінансування теж немає. Про перше професор
Богуцький навіть досить прозоро висловився, про друге якось соромливо
промовчали. Щоправда це й зрозуміло – найбридкіші грошові бєспрєдєли
флагман культуротуризму провертав з „форумом музики молодих”, а люди із
„заслугами” – вже далеко немолоді.
Півтон Безвухий, спеціально для ЖЖ |