9 жовтня 2010 року філармонія святкувала 50-річний ювілей
українського композитора Володимира Рунчака. Народу було може й не так
багато, як на концертах наших орденоносців, зокрема зовсім мало було в
залі композиторів (з тих, кому за 30, я нарахував хіба трьох), але
народ був, що приємно.
В концерті переважали твори трагічного характеру, навіть дуже
трагічного. Про всі по-порядку. "forte\piano концерт для
симфонічного оркестру без фортепіано". Звичайно, коли
оголосили твір і на сцену вийшов симфонічний оркестр, у пересічного
слухача (наприклад мене) одразу постало питання – чому композитор обрав
в якості відсутнього інструменту саме фортепіано? Відповідь на це
питання прийшла під кінець твору. Хвилин після 15 досить драматичної
музики, з контрастами і протиставленнями, з-за лаштунків зазвучало
фортепіано. Воно було препарованим – на його струнах по всьому
діапазону щось лежало, що робило його звук жалібним і наче силою
заткнутим. Музикознавцем-концептологи напевно колись напишуть, що
концепція твору нагадує вітчизняну демократію – кожен має право на слово
і це право позбавляє можливості висловитися і бути почутим тому, хто
має що сказати. А може і не напишуть – музикознавців на концерті теж
було небагато, тому висуну свою інтерпретацію я. "«Страсті
за Владиславом» симфонія для баяна і оркестру". Початок твору
був мабуть у дусі "спочатку було слово". Хто такий Владислав
з'ясувалось десь на 10-й хвилині твору – прозвучала цитата з листа
російського композитора і баяніста Владислава Золотарьова, написаного
ним за рік до самогубства, яке він скоїв у 33 роки – у віці Христа.
В цьому листі прозвучало питання, яке мало б бути актуальним для
багатьох наших діячів – "а що я встиг зробити для своєї країни?". Перша
частина твору звучала як роздуми на це питання. У другій частині твору
своєрідною відповіддю на це питання прозвучало "да постыдятся и
исчезнут" (Пс. 70:13). Однак на мій погляд цей псалом, хай вибачить
мене пан Володимир, але Березовському вдалося озвучити переконливіше і
перевершити Максима Созонтовича вже навряд чи кому вдасться. Кінець
твору оригінальний – прозвучало риторичне запитання "Что есть истина",
відповіддю на яке по кількасекундній паузі стали оплески слухачів. "«Дуелі»
квадромузика № 3 для духових інструментів та інших музикантів
оркестру", музиканти-струнники використані в якості статистів –
вони обмахувались віялами, поглядали на годинники, читали газети, а в
кінці піднялись і гучно аплодували, власне поводили себе приблизно як
наша публіка. Музиканти-духовики були розташовані по різних кінцях зали
і створювали антифонні звучання. "Requiem на латинські
канонічні тексти для сопрано, тенора та симфонічного оркестру" був
вирішений в гостро експресіоністичному дусі і залишив досить важке
враження. Подумалося про те, що Господь не звільнить (libera)
нас від вічної смерті (morte aeterna) раніше ніж у той страшний
день (deis illa tremenda), тобто це станеться дуже не скоро, і
чистилище для нас явно не буде раєм, власне як і сьогоднішнє життя. І
навіть вічне світло (Lux aeterna) здалося безмежно
віддаленим, хоча насправді світло в творчості Володимира Рунчака є, ще
як є. Тому хотілося би побажати композиторові світла у житті, а нам
слухачам – почути більше світла на його 60-річний ювілеї, бо хтозна, чи
заслужимо ми на те світле на Суді... Півтон Безвухий |