Джазовий музикант і програміст Келланд Томас (Kelland Thomas), працює над програмою, яка вчиться грати джаз і може скласти люлині компанію у грі джем-сейшн. Фінансує розробки Агентство передових оборонних дослідницьких проектів США (DARPA), сподіваючись в такий спосіб вдосконалити методи комунікації між людиною і комп'ютером.
«Усі джазмени імпровізують, використовуючі певні структури, маючи певні обмеження і принципи, що використовуються всіма музикантами, — розповідає Томас,— наша система задумана як імпровізувальна система. Отже, вона зможе грати джем.»
Томас і його команда спочатку зібрали базу даних із тисяч розшифрованих музичних виступів кращих джазових імпровізаторів, в тому числі Луї Армстронга, Майлза Девіса та Чарлі Паркера. Потім, використовуючи методи машинного навчання, на цій базі даних вони «тренуватимуть» систему штучного інтелекту .
Людина-музикант також будує базу знань, практикуючись, слухаючи і навчаючись музиці, — каже Томас. — штучний інтелект навчається так само, але в більшому масштабі — він може черпати із тисяч транскрипцій, а не десятків чи сотень».
На думку спеціаліста в області штучного інтелекту Пола Коена (Paul Cohen), музика має багато спільного із усною та письмовою мовою. «Джаз, як і спілкування, є свого роду цікавим поєднанням творчості і детально регламентованої поведінки, — говорить Коен. — є суворі правила імпровізації, скажімо, дотримання певних гармонічних послідовностей, правильна ритмічна структура. Наприклад, Ви не можете закінчити фразу в неналежному місці — це має бути зроблено в потрібний час і в потрібному місці».
Томас вважає, що якщо вдасться зробити комп'ютери настільки ж переконливими у своїй творчості, наскільки переконливими бувають люди, це дуже спростить і зробить комфортною і взаємодію між комп'ютером і людиною. Джаз, на думку Томаса, є найкращим способом моделювання людської творчості.
«На мій погляд, джаз та музична імпровізація являють собою вершину людського інтелектуального та психічного розвитку, — сказав Томас. — Можливість на льоту й моментально створювати мелодії, які мають свій розвиток, які до чогось тяжіють і викликають у слухача емоції — це щось неймовірне.»
Протягом п'яти років Томас сподівається побудувати систему штучного інтелекту, яка зможе імпровізувати електронний джаз разом з людиною-музикантом. Тобто — зможе грати на музичних інструментах і акомпанувати музиканту-солісту на сцені.
Щоправда, необхідності чекати п'ятьроків, щоб подивитися, як розумні машини грають музику - немає. Інженериз Японії та Німеччини вже будуютьроботів, яких можназапрограмувати на гру заздалегідь написаних для них пісень.
На відео вище Ви можете побачити Мейсона Бретана (Mason Bretan), аспіранта науково-дослідного інституту в Джорджії (Georgia Tech Research Institute), який грає з роботами "Shimi", які частково можуть імпровізувати, використовуючи задані Бретаном гармонічні послідовності, ритмічні структури і в межах своїх фізичних можливостей.