БАРАБАН — ударний муз. інструмент з родини мембранофонів. Становить порожній корпус або раму (резонатор), обтягнутий з одного (од- номембранний) чи двох (двомембранний) боків шкірою або пластиковою плівкою. Має невизна- чену висоту звука. Історично Б. використовували здебільшого як сигнальні інструменти у військ, побуті (напр., разом із тулумбасами у Війську Запорозькому), в деяких народів — в реліг. обрядах, пізніше перейшли до складу військ, оркестрів. В акад. музиці використовуються в симф., дух., дит. оркестрах, ансамблях барабанщиків та удар, інструментів, а також — у мас. муз. культурі (джазі, поп-, рок-музиці). У традиц. укр. нар. інстр. музиці почали застосовуватись приблизно з сер. 19 ст. Різновиди Б. зустрічаються у народів цілого світу, особливо поширені в Африці.
До 20 ст. функції Б. обмежувалися ритмічними й тембровими. З розвитком мас. муз. культури, функції Б. дещо змінюються. Б. — один з провідних інстр. джаз, і рок-музики. Може бути також солюючим інструментом. У сучас. симф., джаз., військ, оркестрах та рок- ансамблях можна побачити принаймні 2 типи Б. — великий і малий.
Великий Б. буває двостороннім (чи двомемб- ранним) або, рідше, одностороннім (одномем- бранним), має розмір від 35 до 40 см заввишки при діаметрі 50—60 см. Зазвичай розміщується на підставці (в дух. оркестрах — на ремені на грудях виконавця). Звук видобувається за допомогою дерев, стукалки з круглим м'яким наконечником. Іноді з метою вивільнення рук для гри на ін. інструментах встановлюють великий Б. вертикально, тоді виконавець (барабанщик) акцентує ритм за допомогою педалі, прикріпленої до його правої ноги, і приводить в дію стукалку. Звук вел. Б. за тембром глухий, похмурий або сильний, гучний, моторошний. Може бути змінений за допомогою сурдини, що прикріплюється до його корпуса і має вигляд 2-х подушечок, котрі, притискаючись до мембрани, роблять звук інстр. коротким та сухим.
Малий Б. — невеликий двомембранний інстр. розміром від 13 до 18 см заввишки діаметром 35 см, з металевим корпусом. Уздовж його нижньої мембрани розміщується декілька струн (у конц. 4—6, у джаз. — до 18), що вібрують при ударах і надають інструментові характерного гуркоту (або брязкання). На малому Б. можна грати як зі струнами, так і без струн (за допомогою спец, важелька — перемикача). Як і великий Б., він може мати сурдину. Зазвичай розміщується на підставці. Грають на ньому за допомогою легких дерев'яних паличок з невеликим потовщенням на кінцях. Музикант дух. оркестру під час руху може носити малий Б. на ремені. До симф. оркестрів, у т. ч. в опері, був уведений на поч. 19 ст., часто використовувався для характеристики військ, побуту. Техніка гри, як і динамічний діапазон малого Б., досить різноманітні, розвинутіші в джаз., поп- і рок-му- зиці, де малий Б. є провідним інстр. ритм, секції або ударної установки, на якій грає один виконавець. Окрім барабанів (великого і малого) до ударної установки (на муз. жаргоні її називають теж барабанами) входять також том-томи, чарльстон, бостон, тарілка, хет, часом бонги й кон- ги тощо, на яких грають паличками, щітками та стукалками. Джаз, і рок-музиканти збагатили техніку гри на малому Б. такими прийомами, як- от: тремоло, удари паличками одночасно по краю ободу і шкірі, паличкою по паличці, багаторазові удари тією самою паличкою, гра однією щіткою і однією паличкою, багато способів гри щітками (напр., удари, обертання або потирання шкіри) і т. ін.
В Україні в 1990-х виникли ансамблі ударних інстр. "Ars Nova" (п/к Г. Черненка), "Парад віртуозів" (п/к О. Блінова) та ін. У нар. музиці барабан (східноукр. — "бухало"; бойк. — "бубен", " бубент"; гуц. — "бубонь") — двомембранний ударний інстр., на якому грають, ударяючи довбешкою (бойк. — "гавкою") по шкіряній мембрані у співвідношенні з ударами метал, прутиком (в зах.-укр. традиціях) або меншою тарілочкою (в півн. та центр.-східних регіонах) по прикріпленій до корпуса інстр. більшій тарілці.
Характерною рисою будови нар. Б. є їх розподіл на: більші (діаметром біля 70—75 см), середні (відповідно, — 55—65 см, притаманні традиціям зах.-укр. регіонів) та менші (діаметром у межах 40—45 см, характерні для решти укр. етнічн. території). Техніка гри на більших та середніх Б. з тарілкою спрощена, позбавлена ускладнених ритм, фігур і мелізматики, тоді як менші дозволяють досягати високої технічної вправності та імпровізац. вільності, що максимально наближує фактуру ритм, супроводу на Б. до технічно розгорнутих і ускладнених імпровізацій на тему решітки.
Література:
- Рогаль-Левицкий Д. Современный оркестр. — М., 1956. — Т. 3;
- Чулаки М. Инструменты симфонического оркестра. — М., 1962;
- Симоненко В. Лексикон джаза. — К., 1981;
- Гуменюк А. Українські народні музичні інструменти. — К., 1967;
- Хай М. Народное музыкальное исполнительство Бойковщины: Ав- тореф. дис. ...канд. искусствоведения — К., 1990.
Джерело: http://Українська музична енциклопедія - Т.1 - с.138 |