БАСОЛЯ — струнно-смичковий інструмент басово-тенорового регістру з родини смичкових, що використовується у нар. традиції, здебільшого у три-, рідше — дво- і ще рідше — чотириструнному варіантах. Корпус завдовжки бл. 85—90 см, а з грифом і голівкою — понад 1 м. При грі виконавець, сидячи на підлозі й тримаючи Б. між колінами, стоячи й у русі — використовує пасок або шнурок, підвішений через шию або плечі. Звук видобувається смичком, іноді щипком; поширений також спосіб гри древком смичка по відкритих струнах (col legno). Діапазон — від до великої октави до мі другої; звукоряд — хроматичний. Використовується у троїстій музиці як басова опора. В окр. регіональних традиціях України (особливо у високогірних зонах Бойківщини) зберігся архаїчний, т. зв. бурдонний спосіб гри на Б., при якому використовуються звучання переважно порожніх струн (див. Бурдон). Такий принцип нерідко зберігається і при типологічно схожому способі гри із застосуванням своєрідного "баре" — притискання струн великим та рештою пальців долоні по всій площині грифа. Мелодичний спосіб басування, що зберігся у традиції Зах. Поділля, позначений впливом європейського типу гармонічно-інтонаційного мислення.
Басолі, виготовлені нар. майстрами, переважно грубої роботи, деколи зшиті дратвою або дротом; розміри — від дещо збільшених у порівнянні з віолончельними до відповідних і менших (3/4, 2/4 — "басок" і навіть — "підбасок"). Згідно з величиною інструмента використовуються також довші або коротші саморобні смички: ЗО см; 35 см; 40 см і т. п. Стрій двострунного Б. модифікується відповідно до характеру музики й традиції басування: a—d, d—G; триструнного: a—d—G; а чотириструнного, як правило, — тризвучний із дублюванням однієї з основних (найчастіше — середньої) струн: a—d—d—G, рідше — a—d—G—G або a—a—d—G. Виконавець на Басолі ("басист", "басистий", "басило") найчастіше з-поміж інших музик приспівує і навіть пританцьовує, що, поряд із згаданим бурдонним способом гри, вказує на архаїчність і залишки первісного синкретизму в цій давній інструментальній традиції українців.
Дискографія:
- аудіокасети "З-під Карпатського хребта". - К.: УЕЛФ, № 1-9. - 1997;
- "Мелодії скільських гір". - К.: Кобза, № 9-20 - 1992.
Література:
- Чубинский П. Труды этнографично-статисти- ческой экспедиции в Западно-русский край. — С.Пб., 1874. — Т. 5;
- Хоткевич Г. Музичні інструменти українського народу. — К., 1930;
- Гуменюк А. Українські народні інструменти. — К., 1967;
- Хай М. Музика Бойківщини. — К., 2002;
- Черкаський Л. Українські народні музичні інструменти. — К., 2003;
- Гордійчук М., Якименко Н. Народні інструменти // ІУМ. - 1989. - Т. 1.
Джерело: http://Українська музична енциклопедія - Т.1 - с.153 |