МОДЕРНІЗМ(лат. modernus — сучасний, англ. Modernity — сучасність, him. modern, франц. modernę — новітній, сучасний). 1. У широкому сенсі — нові тенденції в житті й мистецтві будь-якої епохи (переважно в опозиціях "старе — нове", "nova — antiqua", "модерне — архаїчне"). 2. Худож.-естет, система, яка виникла в 1890-х — перші десятиліттях 20 ст. у зах. мистецтві внаслідок зміни світоглядної парадигми, що виявилась у кризі позитивістського світосприймання та його відображення в мистецтві. Мистецький М. 20 ст. — метахудожнє явище, майже рівноцінно втілене у власне художніх текстах і естетико-теоретичних дискурсах і утворене із сукупності цілого ряду напрямів і тенденцій, стилів і течій.
М. — одне з найсуперечливіших понять сучасного мистецтва, що зумовлено попередньою практикою його застосування як на Заході, так й в кол. СРСР. Від 1890-х нерідко застосовувався в різко негат. сенсі як синонім "декадентства", занепадництва, зокр. у Рос. імперії — в контексті критики літ. символізму, титульної течії М. Натомість М. Бердяев вважав символізм "єдино справжнім мистецтвом" своєї епохи, підкреслюючи його близькість до духовних пошуків носіїв "нової релігійної свідомості". Першим слово "модерніст" стосовно митця певного типу використав 1897 літературознавець С. Венгеров (він же ввів до обігу поняття "неоромантизм"). У середовищі митців модерніст, орієнтації вживаними були також поняття "нове мистецтво", "сучасництво". Е. Метнер (псевд. Вольфінг, брат композитора М. Метнера) тлумачив поняття "М." як похідне від "мода", прогнозуючи його скороминущість. Марксистська естет, думка в Росії від початку розцінювала М. з позицій класовості мистецтва (праці В. Воровського, М. Горького, A. Луначарського, Г. Плеханова). Як наслідок, починаючи з 1920-х М. як "ідеологічно шкідливе" й "художньо неспроможне" явище став у тод. Рад. Союзі об'єктом жорсткої критики, що мала політ, підґрунтя. Від 1930-х поширення набуло поняття "формалізм", вживане в синонімічному щодо М. значенні.
У соціокультурному середовищі кол. СРСР термін "М." супроводжували переважно негативні конотації, що разом із тогочасною науковою ізоляцією призвело до формування помилкової думки, що це поняття використовується лише на рад. теренах. Проте на Заході до проблем М. зверталися впродовж усього 20 ст. У західній науковій традиції специфіку М., який називають найчастіше культурно-мистецьким рухом ("movement"), вбачають у першу чергу в "свідомій прихильності до сучасності" (М. Калінеску), що втілюється в пошуках нових систем виражальних засобів.
Найчастіше М. розглядають у його співвідношенні з авангардизмом і постмодернізмом. Він стає вихідним і засадничим чинником у спробах побудови узагальнюючих схем соціо-культурного руху 20 ст., репрезентованих у 2-х гол. варіантах: М. (включно з авангардом як його складовою) — постмодернізм; М. — авангард як антитеза до М. і постмодернізм як антитеза до авангарду.
Поняття "М." і "авангард" подеколи вживають у синонімічному значенні. Натомість існує думка, що авангардне мистецтво, "проростаючи" з М., є водночас його запереченням (зокр. B. Марков). Відтак, варіативними є підходи до визначення мист. стилів і течій, що належать до М. Як такі називають імпресіонізм, символізм, модерн у різних його модифікаціях, експресіонізм, а також веризм, неоромантизм, неокласицизм. Прихильники тлумачення авангарду як складової М. відносять до останнього авангардистські стилі й течії — примітивізм, екзотизм, дадаїзм, футуризм, конструктивізм, сюрреалізм, аж до творчості авангардистів 2-ї пол. 20 ст. (зокр. Дж. Кейджа), мінімалістів тощо (праці Ф. Джеймсона, Дж. Лоххед та ін.). Множинність тлумачень сутності й змісту М. зумовила суперечності у підходах до визначення його хронолог, меж. К. Дальгаус обмежував М. 2-а десятиліттями (1890-і — 1910), називаючи композиторами-модерністами Ґ. Малера, К. Дебюссі, Р. Штрауса. Натомість В. Вульф вважала, що 1914 М. щойно народився (есе зі зб. "The Common Reader", 1925). Деякі дослідники датують завершення епохи М. роками закінчення світ, війн (1918, 1945). Поширеною є думка про те, що нижню межу М. визначає позитивізм (реалізм) кін. 19 ст. як об'єкт модерністського заперечення, а верхню — постмодернізм (1950-60-і), що своєю чергою заперечує М. Д. Олбрайт називає датою початку доби постмодернізму в музиці 1951, коли Дж. Кейдж створив "Музику змін", що дала початок алеаториці. М. як соціокультурний феномен є амбівалентним: деклароване й послідовно здійснюване прагнення до принципового оновлення мистецтва поєднується в модерністському дискурсі (на відміну від авангардистського) зі свідомою повагою й прихильністю до традиції, зокр. до зах.-європ. романтизму. М. орієнтований на досягнення нової якості в мистецтві, але при тому не заперечує, а узагальнює досвід усього попереднього худож. розвитку, є результатом творчого переосмислення всієї історії європ. мистецтва; декларує і здійснює повернення до цінностей минулого (переважно віддаленого), ретроспективізм.
Цілісність М. як мистецького руху обумовлює його протиставлення модусові реалізму (як іпостасі позитивізму). Для митців, що належали до М., притаманна апологія творчості. Автор модерністського тексту постає як творець особливого проекту, власної реальності, деміург. Худож. творчість при тому прирівнюється до життєтворчості.
Однією з ключових цінностей М. є індивідуалізм; водночас набуває онтологічно значущого сенсу проблема рецепції: сприймання витвору мистецтва постає як засіб подолання відчуження й самотності, діалогу автора й реципієнта. У системі М. сформувалось особливе ставлення до співіснування й синтезу мистецтв. При тому музика мала безсумнівний пріоритет. Більшість модерністів сповідували ідею незалежності мистецтва від політики, як і інших сфер суспільного життя (натомість авангардисти нерідко розцінювали мистецькі й соціальні перетворення як явища одного порядку). Близькість і перманентна внутрішня дискусія різних течій, що належали до М., спричинилися до неможливості чітко та однозначно охарактеризувати притаманні їм комплекси виражальних засобів. Цьому заважає й багаторазово спостережена тенденція до поєднання в межах одного модерніст, твору різних стилетворчих настанов. Характерною особливістю М. можна вважати переважання процесу над сталістю, стабільністю, а відтак відсутність остаточної закріпленості, завершеності, визначеності модерніст, явищ.
Модерністський рух в Україні зароджувався під впливом новітніх зах. худож. тенденцій і рос. символізму. Однією з перших ознак подальшого входження укр. мистецтва до річища М. було звернення різних за настановами композиторів (Б. Яновський, Л. Лісовський, Я. Степовий, К. Стеценко, О. Кошиць) до текстів поетів-символістів (рос. і укр.). Перша хвиля муз. М. в Україні тісно пов'язана з виданням часопису "В мире искусств" (1907— 10), засновником і першим редактором якого був Б. Яновський. Гол. вихідні позиції й настанови журналу: бачення мистецтва як світу співіснування і взаємодії його рівноправних видів; ствердження наступності, спадкоємності мист. руху; усвідомлення загальнолюдського значення мистецтва ("вічна, незламна ланка, що пов'язує одне з одним народи, покоління, віки, тисячоліття"); апологія "Нового Мистецтва", пошук адекватних засобів відтворення духу епохи; ідея самоцінності мистецтва, його "естетичної автономії"; вимога високого професіоналізму. Друкувалися твори представників різних течій: символістів О. Блока й В. Брюсова, акмеїстів С. Городецького, М. Кузміна та С. Кречетова, закоханого в старовину О. Ремізова, крит. матеріали С. Ауслендера й есе О. Бенуа; статті В. Ландовської та рецензії на її виступи, а також матеріали К. Аргамакова, Й. Миклашевського,В. Чечотта, критика С. Петлюри, режисера Г. Гаєвського, художника Г. Бурданова. Вміщувалися репродукції картин О. Бердслі, B. Сиккерта, А. Арапова, О. Бенуа, Л. Бакста, Л. Ковальського, В. Замирайла, С. Яремича, Г. Дядченка. Нотні тексти, вміщені в журналі, репрезентували з різних причин невідомі раніше твори (не тільки сучасні). Поміж них романс "Меіп Herzens Sehnsucht" М. Мусоргського (1858), автограф В. Калинникова — лист з Ялти до С Мамонтова (6 верес. 1899) у вигляді невеличкого романсу, мелопоезія (романс) Б. Яновського на сл. М. Метерлінка "Oraison".
4 жовт. 1907 відбувся організований редакцією вечір "Нового Мистецтва" (складався з 3-х відділів — літературного, музичного, образотворчого), для участі в якому до Києва було запрошено О. Блока, А. Бєлого, С. Кречетова, C. Маковського.
На підтримку новітніх мист. тенденцій було спрямовано діяльність "Товариства любителів літератури і мистецтв" (Київ, з 1907). Поміж композиторів найяскравішим представником М. першої хвилі в Україні був Б. Яновський, який впродовж 1907—16 створив 6 опер, зокр. за творами М. Метерлінка, О. Вайлда (Уайльда), А. Чехова, О. Купріна, числ. романси ("мелопоезії") тощо. Початок 2-ї хвилі укр. муз. М. — кінець 1910-х, коли до річища новітніх тенденцій не лише частково долучилися представники старшого покоління нац. комп. школи (Я. Степовий, К. Стеценко, М. Леонтович, Ф. Якименко), а й яскраво виявили власні модерніст, орієнтації М. Вериківський, П. Козицький, Б. Лятошинський, М. Рославець. Великий вплив на них мала, зокр., творчість О. Скрябіна, І. Стравинського. Стильові прояви таких інтенцій, відтворені в музиці 1910-х — 1-ї пол. 1920-х, були різноманітними, від свідомих і послідовних пошуків новітніх виражальних засобів (переважно в галузі гармоні)') до часткового входження до худож. системи імпресіонізму або модерну. Зокр. галиц. композитори працювали в річищі сецесії (див. Модерн), поширеними були неоромантичні тенденції. До експресіонізму в 1920-х тяжіли М. Колесса, 3. Лисько, Б. Лятошинський, частково Б. Яновський. У 1920-х дискурс М. увійшов у суперечність із засадами концепції класовості мистецтва, що призвело до його поступового "згасання". Частково вплив новаторських інтенцій М. проявився в творах М. Коляди, В. Фемеліді, ранніх творах Ю. Мейтуса.
Починаючи від 1930-х з політико-ідеологічних мотивів під гаслом боротьби з формалізмом модерніст, музика послідовно викорінювалася з соціокультурного простору кол. СРСР, тож це десятиліття можна вважати верхньою межею М. в укр. музиці.
Упродовж тривалого періоду модерніст, опуси укр. композиторів з ідеологічних міркувань ігнорувались (або побіжно згадувалися в критичному ключі) у музикознавч. працях. Від 1990-х розпочався новий етап вивчення М. На пострадян. просторі це знайшло втілення в переоцінці значення М., що дало поштовх накопиченню масиву емпіричних відомостей, на основі яких упродовж 2000-х здійснюються узагальнюючі дослідження. Активізація західної наукової думки щодо М. перш за все обумовлена можливістю панорамного погляду на соціокультурну ситуацію 20 ст. В укр. музикознавстві течії і тенденції муз. М. досліджували Л. Кияновська, О. Козаренко, Н. Костюк, О. Кушнірук та ін.; проблеми М. як соціокультурного явища висвітлювались у монографіях і докт. дисертації М. Ржевської, працях О. Коменди, Р. Стельмащука та ін.
Література:
Вольфинг [МетнерЭ.]. Модернизм и музыка: Статьи критические и полемические (1907—1911). Приложения (1911). — М., 1912;
БердяевН. Кризис искусства. — М., 1918;
Йогож. Декадентство и мистический реализм //Йогож. Духовный кризис интеллигенции: Ст. по общественной и религиозной психологии (1907—1909). — СПб., 1910;
Йогож. О культуре // Йогож. Философия творчества, культуры и искусства: В 2-х т. — М., 1994. — Т. 2;
Йогож. Смысл творчества // Там само. — Т. 1;
ЗеровМ. До джерел. — Краків; Л., 1943;
КуликоваИ. Философия и искусство модернизма. — М., 1980;
Модернизм. Анализ и критика основных направлений: Сб. ст. / Ред. В. Вансло-ва. — М., 1980;
МалаховН. О модернизме: Крит, очерк. — М., 1986;
Называть вещи своими именами: Программные выступления мастеров западноевропейской литературы XX века. — М., 1986;
ВарунцВ. Музыкальный неоклассицизм: Истор. очерки. — М., 1988;
СарабьяновД. Стиль модерн: Истоки. История. Проблемы. — М., 1989;
Йогож. Модерн: история стиля. — М., 2001;
ЗатонскийД. Модернизм и постмодернизм: Мысли об извечном коловращении изящных и неизящных искусств. — X., 2000;
ЛеваяТ. Русская музыка начала XX века в художественном контексте эпохи. — М., 1991;
/i'ж. Скрябин и художественные искания XX века. — СПб., 2007;
СоколовА. Музыкальная композиция XX века: диалектика творчества. — М., 1992;
Йогож. Какова же она — "форма" музыкального XX века? // Муз. академия. — 1998. — № 3—4;
ГнатівТ. Музична культура Франції рубежу XIX—XX ст. — К., 1993;
БелыйА. Символизм как миропонимание. — М., 1994;
Йогож. Снежные арабески // СМ. — 1990. — № 3;
ІльницькийМ. Література українського відродження: Напрями і течії в українській літературі 20-х — поч. 30-х pp. XX ст. — Л., 1994;
їїж. Модернізм: сеце-сійний кітч // /їж. Кітч і література. Травестії. — К., 2008;
ВласовВ. Стили в искусстве: Словарь. — СПб., 1998. — Т. 1;
ПавличкоС. Дискурс модернізму в українській літературі. — К., 1999;
РудневВ. Словарь культуры XX века. — М., 1999;
Энциклопедия символизма: Живопись, графика и скульптура. Литература. Музыка / Ж. Кассу, П. Брюнель, Ф. Клодон и др. Науч. ред. и авт. послесл. Я Толмачёв;
Пер. с фр. — М., 1999. КияновськаЛ. Стильова еволюція галицької муз. культури XIX—XX ст. — Тернопіль, 2000;
КозаренкоО. Феномен української національної музичної мови. — Л., 2000;
МарковВ. История русского футуризма / Пер. с англ. — С. Пб., 2000;
ПойманА. История русского символизма / Пер. с англ. — М., 2000;
ЧепеликВ. Український архітектурний модерн. — К., 2000;
АдорноТ. Философия новой музыки / Пер. с нем. — М., 2001;
ШорскеК. Вена на рубеже веков: Политика и культура /Пер. с нем. — СПб., 2001;
СтельмащукР. Модерністичні тенденції у творчості українських композиторів Львова 20-х—30-х pp. XX ст.: естетичні та стильові ознаки в контексті епохи: Дис. ...канд. мист-ва. — К., 2003;
ЛегенькийЮ. Украинский модерн. — К., 2004;
РжевськаМ. На зламі часів: Музика Наддніпрянської України першої третини XX століття у соціокультурному контексті епохи. — К., 2005;
їїж. Камерна вокальна творчість українських композиторів доби модернізму. — К., 2011;
їїж. Стильові пошуки в українській музиці 20-х років: авангард чи модерн? // Київ, муз-во. — К., 2001. — Вип. 6;
їїж. Модернізм і авангард: до уточнення змісту понять // Муз. україністика: сучасний вимір: Міжвідомч. зб. наук, статей на пошану члена-кор. АМУ, докт. мист-ва, проф. А. Терещенко. — К.;
Ів.-Франківськ, 2008. — Вип. 2;
їїж. Михайло Вериківський: призабута спадщина // Там само: Міжвідомч. зб. наук, статей на пошану докт. мист-ва, проф. М. Загайке-вич. — К., 2009. — Вип. 4;
їїж. Український музичний модернізм: втрачені скарби? // Наук, вісник НМАУ — Вип. 84: Композитор і сучасність. — К., 2010;
їїж. Жанрові обрії оперної творчості Бориса Яновського (на матеріалі опер 1907—1916 pp.) // Наук, вісник НМАУ. - К., 2010. — Вип. 89: Сучасний оперний театр і проблеми оперознавства: Зб. статей до ювілею М. Черкашиної-Губаренко;
ВеселовськаГ. Театральні перехрестя Києва 1900—1910-х pp. (Київський театральний модернізм). — К., 2006;
ЛагутенкоО. Українська графіка першої третини XX століття: Стилістичні особливості художньої мови. — К., 2006;
їїж. Від модерну до конструктивізму: Книжкова графіка Василя Кричевського // Родовід. — 1995. — № 3 (12);
ГерманМ. Модернизм: искусство первой половины XX века. — СПб., 2008;
Дем'янчукО., КомендаО. Творчість Миколи Рославця у контексті становлення музичного модернізму. — Луцьк, 2008;
МовчанР. Український модернізм 1920-х: портрет в історичному інтер'єрі. — К., 2008;
ВекслерЮ. Альбан Берг и его время. — СПб., 2009;
МалютінаН., СвербіловаТ., СкоринаЛ. Від модерну до авангарду: жанрово-стильова парадигма української драматургії першої третини XX століття. — Черкаси, 2009;
[Б. а] // В мире искусств. — 1907. — № 1;
ЯновскийБ. Музыка и драма //Там само;
Йогож. Воспоминания о Врубеле //Искусство и печатное дело. — 1909. — № 1—2. — 1910. — № 5;
МихайловскийН. Макс Нордау о вырождении //Поли. собр. соч. —СПб., 1909. — Т. 7;
Йогож. Декаденты, символисты, маги и проч. // Там само;
Йогож. Русское отражение французского символизма // Там само;
Йогож. Еще о декадентах, символистах и магах // Там само;
ШаповалМ. [СріблянськийМ]. "Нова ера" // Укр. хата. — 1911. — Число 10;
КуликІ. Реалізм, футуризм, імпресіонізм // Шляхи мистецтва. — 1921. — № 1;
КазеллаА. Модернизм в музыке // Совр. музыка. — 1926. — № 17—18;
КостенкоВ. Дрібнобуржуазні течії в українській музиці // Нове мистецтво. — 1926. — № 31;
Йогож. Експресіонізм і правдизм в музиці // Культура і побут. — 1926. — 7 вер.;
Йогож. Німецький експресіонізм і впливи його на укр. музику //Критика. — 1930. — № 4;
Против формализма и фальши: Творческая дискуссия в московском Союзе композиторов // СМ. — 1936. — № 3;
ЖитомирскийД. К истории современничества // Там само. — 1940. — № 9;
БальмонтК. Элементарные слова о символической поэзии //Рус. литература XX века. Дооктябрьский период. Хрестоматия. — М., 1980;
ПясковськийI. Оновлення романтичних і постромантичних традицій в ладогармонічному мисленні Б. Лятошинсь-кого // Укр. муз-во. — К., 1991. — Вип. 26;
ГаспаровМ. Поэтика «серебряного века» // Русская поэзия «серебряного века», 1890—1917: Антология. — М, 1993;
ШахназароваН. Стилевые искания западной музыки в социокультурном контексте XX века // На грани тысячелетий. — М., 1994;
КушнірукО. Стравинський. Українські імпресіоністи. Стильові перегуки //Стравинський та Україна. — К., 1996;
БычковВ. Модернизм // Культурология. XX век: Словарь. — СПб., 1997;
НаливайкоД. Про співвідношення «декадансу», «модернізму», авангардизму // Слово і Час. — 1997. — № 11—12;
ТерещенкоА. "Дума про дівку-бранку" М. Вериківського — на перехресті традицій і художньо-естетичних запитів нового часу // Михайло Іванович Вериківський: погляд з 90-х. — К., 1997;
МазепаВ. Укр. модернізм початку XX сторіччя: спроба синтезу естетизму та укр. ідеї // Філос. думка. — 1998. — № 2;
РодионоваИ. Поздний период творчества Шимановского и судьба романтической эстетики в XX веке // Искусство XX века: диалог эпох и поколений. — Н. Новгород, 1999. — Т. 1;
ЧуковскийК. Ахматова и Маяковский // Тема. — 1999. — № 3: ГойовиД. Иосиф Шиллингер — композитор и утопист // Музичне мистецтво і культура / Наук. вісник ОДК. - О., 2002. — Вип. 3;
КокореваЛ. Язык символизма — поэтический и музыкальный //Муз. академия. — 2002. — № 4;
СкляренкоГ. Деякі поняття і терміни в українському мистецтві XX століття // Поняття українського термінологічного словникарства в мистецтвознавстві та етнології: Наук. зб. пам'яті М. Трохименка / За заг. ред. М. Селівачова. — К., 2002. - Т. 1;
КорнієнкоН. Лесь Курбас і новий укр. театр: від «модернізму» до «фантастичного реалізму» // Укр. театр XX століття. — К., 2003;
ШумилоН. Неоромантизм як національний стиль доби (кінець XIX — поч. XX ст. //Укр. муз-во. — К., 2003. — Вип. 32;
Machlis J. Introduction to Contemporary Music. — New York, 1961;
Denvir B. Fauvism and Expressionism. — London, 1975;
Koselleck R. Vergangene Zukunft. — Frankfurt am M., 1979;
Gojowy D. Neue sowjetische Music der 20e Janre. — Laaber, 1980;
Habermas J. Der philosophiche Discurs der Modernę. Zwólf Vorlesungen. — Frankfurt am M., 1985;
Ca/inescu M. Five Faces of Modernity: Modernism. Avant-garde. Decadence. Kitsch. Postmodernism. — Durham, 1987;
Schr/iess V. Neoklassizismus: Dialog mit der Geschichte. — Kassel; Basel; London; New York; Prag, 1998;
Boccola S. Aut of Modernism. - Prestel Publishing Ltd., 1999;
The pleasure of modernism music: listening, meaning, intention, ideology / Edited by A. Ashby. — New-York, 2004;
Modernism and Music: An Anthology of Sources / by D. A/bright. — Chicago, 2004;
Frisch W. German Modernism: Music and the Arts. — Berkeley and Los Angeles, University of California Press, 2005;
Giddens A. Modernism and Post-Modernism // New German Critique (Duke University Press), 1981. — No. 22, Special Issue on Modernism;
Strada V. La litterature de la fin du XIX siecle 1880—1900 // Histoire de la litterature russe. Le XX siecle. L'age d'argent. — Paris, 1987;
Piotrowska A. G. Modernist Composers and the Concept of Genius //International Review of the Aesthetics and Sociology of Music (IRASM). - Zagreb, 2007. — Vol. 38, No. 2. -Stable URL: http:///vww.jstor.org/stable/25487527;
Altieri Ch. Why Modernist Claims for Autonomy Matter // Journal of Modern Literature. — Indiana University Press, 2009. — Vol. 32, No. 3;