Антонін Леопольд Дворжак (чеськ. Antonin Leopold Dvorak) (8 вересня 1841 — 1 травня 1904) — чеський композитор i диригент епохи романтизму, слідом за Б. Сметаною розвивав національні традиції й затвердив світове значення чеської музики. Твори Дворжака відрізняються мелодійністю багатством, розмаїтістю ритму й гармонії, барвистістю інструментування, стрункістю форми.
Біографія Будинок у Нелагозевсі, де народився композитор | Народився у Нелагозевсі, передмісті Праги у родині м'ясника, власника постоялого двору. З дитячих років він ретельно займався грою на скрипці. В 1853 році він переїхав до свого дядька в невелике містечко Злоніце; тут він продовжував займатися музикою, беручи уроки гри на фортепіано, скрипці й альті у Луманна. В 1857 році Дворжак переїхав у Прагу і вступив до Школи органістів, де почав складати музику. У його перших композиціях відчувається вплив композиторів-романтиків Р. Шумана, Ф. Ліста, Р. Вагнера. Його вчителями були І. Звонарж і Ф. Блажек.Закінчивши школу, Дворжак працював спочатку в празькому концертному ансамблі, а потім у відкритому 1862 року чеському «Тимчасовому театрі», яким керував відомий композитор Б. Сметана. До 1860-х років Дворжаком були складені ряд камерних і симфонічних творів — струнний квінтет, струнний квартет, симфонії до мінор «Злонницькі дзвони» та сі-бемоль мажор, а також і створення першої опери — «Альфред», завершеної у 1870 році. Афіша прем'єри фортепіанного концерту Дворжака op.33 | У 1871 році Дворжак залишає роботу в оркестрі і присвячує себе цілковито композиторській роботі. В цьому ж році відбулося перше публічне виконання вокальних творів Дворжака, а наступного , 1872-го року — виконання щойно завершеної опери «Король і вугляр» під керуванням Б. Сметани та фортепіанного квінтету.У 1873 році А. Дворжак одружився з А. Чермаковою, хористкою Тимчасового театру, з якою вони виховали дев'ятеро дітей. Матеріальна скрута примушує Дворжака займатися приватною педагогічною діяльністю, а також працювати органістом у храмі св. Войтеха. Проте в ці роки творчість Дворжака поступово завойовує визнання — у 1874 була здійснена прем'єра симфонії сі-бемоль мажор і другої редакції опери «Король і вугляр», у 1876 — опери «Ванда». У 1875 році завдяки сприянню Й. Брамса Дворжаку вдалося одержати державну стипендію, яка значно поліпшила його матеріальне благополуччя і дозволила зосередитись на творчій діяльності. Й. Брамс допоміг молодому композиторові і в публікації його творів у відомого віденського видавця Зімрока. У ці роки Дворжак уже був автором багатьох творів — симфоній, опер, концертів, камерних інструментальних і вокальних творів. Він брав участь у багатьох подіях громадського життя Праги, зближується з передовими діячами чеської інтелігенції. Лист П.І.Чайковського А. Дворжаку, січень 1889 | В 80-і роки Дворжак розпочинає гастрольну діяльність як диригент-виконавець власних творів. У 1883 він здійснює поїздку до Гамбурга, де відбулася постановка його опери «Хитрий селянин». У 1884 він здійснює свою першу з дев'яти поїздок Англію, де він виступає як піаніст і як диригент. В 1888 році в Празі відбувається знайомство Дворжака з П.І.Чайковським, що приїжджав у Прагу. Це знайомство сприяло поїздці Дворжака в Росію; в 1890 році він диригував у Москві й Петербурзі концертами зі своїх творів. З 1891 року Дворжак веде педагогічну роботу в Празькій консерваторії. В 1892—1895 роках Дворжак живе в США, де очолює Національну консерваторію в Нью-Йорку. Він дає авторські концерти у Бостоні, виступає на всесвітній виставці у Чикаго. Значний успіх в США мала його 9-а симфонія — «З Нового Світу», в основу якої лягли інтонації народних негритянських й індійських мотивів. Особливу популярність серед американців ця симфонія дістала й тому, що вона стала першим значних симфонічних твором, в якому були використані американські народні мотиви. Після повернення на батьківщину Дворжак знову викладає в Празькій консерваторії, а в 1901 році стає її директором. В останні роки життя він продовжує інтенсивну творчу; пише оперу в народному дусі «Чорт і Кача» (пост. 1899, Прага), поетичну казкову оперу «Русалка» (пост. 1901, Прага), з успіхом що йдуть і на нашій сцені, 2-й віолончельний концерт, що займає почесне місце в репертуарі віолончелістів. В 1894 році Дворжак повертається на батьківщину. Помер композитор в Празі, 1 травня 1904 року від крововиливу у мозок. Похований на Вишеградському кладовищі. Творчість Статуя А. Дворжака у Празі | Разом з Берджихом Сметаною, Антонін Дворжак вважається чільним представником чеської композиторської школи. Його творча спадщина охоплює різні жанри — симфонії (найвідоміша — мі мінор «З нового світу» op. 95, 1893), струнний квартет, опери (найвідоміша — «Русалка»), симфонічні поеми, пісні, меси, фортепіанні твори та інструментальні концерти, зокрема найвідоміший — віолончельний концерт сі мінор op.103, про який Й. Брамс писав наступне: «Якби знав, що віолончель здатна до таких речей, сам написав би цей концерт»Дворжак широко використав жанрові й ритмоінтонаційні особливості чеського й моравського музичного фольклору. Риси національної самобутності виявилися в комічній опері «Король і вугляр», патріотичному гімні «Спадкоємці Білої Гори» для хору й оркестру й вокальних «Моравських дуетах»; особливо яскраво національний характер відчуємо в «Слов'янських танцях» (спочатку для фортепіано в 4 руки, пізніше для оркестру, й інших інструментів) і «Слов'янських рапсодіях». Ряд творів Дворжака присвячені історичному минулому Чехії й національно-визвольних устремлінь народу; серед них — ораторія «Свята Людмила», «Гуситська увертюра», музика до спектаклів драматичного театру, у тому числі до п'єси «Йозеф Каетан Тил». Опери Дворжака поряд з операми Б. Сметани становлять основу національного музично-театрального репертуару. Найціннішим внеском у світову музичну культуру є симфонії Дворжака, що заклали фундамент національного симфонізму, концерт для віолончелі з оркестром і камерно-інструментальні твори (тріо «Думки»). Багато творів Дворжака приваблюють життєрадісністю, теплим ліризмом, м'яким гумором, відбивають картини чеської природи й побуту. Своєрідний світ чеських казок і легенд розкривається в симфонічних поемах «Водяний», «Напівзоряниця» й ін. У Празі працюють товариство та музей його імені (з 1932). У Нелагозевесі в будинку, де народився Дворжак, також відкритий музей. Ім'я Дворжака носить один із празьких квартетів. Визнання Музей А. Дворжака у Празі | У 1950-х роках у Чехословаччині було видане повне зібрання творів Дворжака (гол редактор О. Шоурек, з 1956- Ф. Бартош). У Празі існує товариство Дворжака, а також його музей, музеї Дворжака були засновані й в інших містах Чехословаччини, зокрема в Нелагозевесі у будинку, де народився композитор. Ім'я Дворжака носить один із струнних квартетів Праги. Твори А. Дворжака увійшли в репертуар багатьох музичних колективів, а 9-а симфонія стала також невід'ємною частиною навчального репертуару молодих диригентів-симфоністів.Список творівСпадщина Антоніна Дворжака досить велика і жанрово багатоманітна — вона налічує 120 опусів, значне місце займають оркестрові, вокально-інструментальні та музично-драматичні твори. Опери- Альфред, 1870
- Король і вугляр (Rjhjkm s deukzh), 1871, 2.verze — op. 14, 1874
- Вперті (Tvrde palice), op. 17, 1874
- Ванда (Vanda), op. 25, 1875
- Хитрий селянин (Selma sedlak), op. 37, 1877
- Дімітрій (Dimitrij), op. 64, 1882, 2.verze — 1894
- Якобінець (Jakobin), op. 84, 1888, 1897 (castecne prepracovano)
- Чорт і Кача(Cert a Kaca), op. 112, 1899
- Русалка (Rusalka), op. 114, 1900
- Арміда (Armida), op. 115, 1903
Для симфонічного оркестру- 9 симфоній
- Симфонія № 1, c-moll «Zlonicke zvony», 1865
- Симфонія № 2, B-dur, op. 4, 1865
- Симфонія № 3, Es-dur, op. 10, 1873
- Симфонія № 4, d-moll, op. 13, 1874
- Симфонія № 5, F-dur, op. 76, 1875
- Симфонія № 6, D-dur, op. 60, 1880
- Симфонія № 7, d-moll, «Лондонська», op. 70, 1885
- Симфонія № 8, G-dur, op. 88, 1889
- Симфонія № 9, e-moll, «З Нового світу», op. 95, 1893.
- Симфонія, «Нептун», 1893 (незакінчена)
- Симфонічна поема (Рапсодія a moll), op. 14, 1874
- Симфонічні варіації для оркестру, op. 78, 1877
- Слов'янська рапсодія, op. 45 (D dur, g moll, As dur), 1878
- Чеська сюїта, op. 39, 1879
- Легенди, op. 59, 1881
- Гуситська, драматична увертюра op. 67, 1883
- Карнавал, концертна увертюра op. 92, 1891
- Scherzo capriccioso, op. 66, 1883
- Сюїта A dur, op. 98B, 1895
- Vodnik, симфонічна поема за баладою К.Я.Ербена, op. 107, 1896
- Polednice, симфонічна поема за баладою К. Я. Ербена, op. 108, 1896
- Zlaty kolovrat, симфонічна поема за баладою К. Я. Ербена, op. 109, 1896
- Holoubek, симфонічна поема за баладою К. Я. Ербена, op. 110, 1896
- Богатирська пісня (Pisen bohatyrska), симфонічна поема op. 111, 1899
- Слов'янські танці op. 46 a 72 — I.rada, op. 46, 1878
Інструментальні концерти- Концерт A-dur для віолончелі і фортепіано, 1865
- Романс f-moll для скрипки з оркестром, op. 11, 1873/1877
- Концерт для фортепіано з оркестром g-moll, op. 33, 1876 (revize 1919)
- Концерт для скрипки з оркестром a-moll, op. 53, 1879 (revize 1880)
- Концерт для віолончелі з оркестром h-moll, op. 104, 1895
Вокально-інструментальні твори- Гімн Спадкоємці Білої гори, op. 30, 1872 (редакція 1880 і 1885)
- Stabat mater, op. 58, 1877
- Псалм 149, op. 79, 1879 (1887 prepracovano pro smiseny sbor a orchestr)
- Весільні сорочки, op. 69, 1884
- Свята Людмила, op. 71, 1886
- Меса D dur, op. 86, 1887 (verze s varhannim doprovodem), 1892 (з оркестром)
- Реквієм b-moll, op. 89, 1890
- Te Deum, op. 103, 1892
Камерні твори- Струнний квінтет G-dur, op. 77, 1875
- Фортепіанний квінтет A-dur, op. 81, 1887
- Струнний квінтет Es-dur, op. 97, 1893
- Струнний квартет Es-dur «Слов'янський», op. 51, 1879
- Струнний квартет F-dur «Американський», op. 96, 1893
- Струнний квартет As-dur, op. 105, 1895
Для фортепіано- Силуети, op. 8, 1879** Мазурки, op. 56, 1880
- Dumka a furiant, op. 12, 1884
- Poeticke nalady, op. 85, 1889
- Сюїта A dur, op. 98, 1894 ( pozdeji tez orchestralni verze)
- Гуморкески, op. 101 (nejznamejsi c.7 Ges dur)
- Слов'янські танці, op. 46 — I.rada, 1878
- Слов'янські танці, op. 72 — II. rada, 1886
- Легенди, op. 59, 1881
Пісні і романси- Чотири пісні, op. 82, 1888 (ч.1 Kez duch muj sam)
- Любовні пісні, op.83, 1888 (ч.2 V tak mnohem srdci mrtvo jest)
- Біблійні пісні, op. 99, 1894
- Ave Maria, op. 19B, 1877
- Ave Maris Stella, op. 19B, 1879
- Моравські дуети, op. 20 (сопрано, тенор + фортепіано), 1875
- Моравські дуети, op. 29, 32 (сопрано, альт + фортепіано), 1876
- Моравські дуети, op. 38 (сопрано, альт + фортепіано), 1877
- Чеські народні пісні, op. 41, 1877
- Слов'янські народні пісні, op. 43, 1878
- П'ять романсів на литовські народні тексти, op. 27, 1878
- Чотири романси, op. 29, 1876
- На природі, op. 63, 1882
Література- John Clapham (1979), Dvorak, ISBN 0-7153-7790-6
- New Grove Dictionary of Music and Musicians: Dvorak,Antonin
- Gervase Hughes (1967), Dvorak, His Life & Music, Casell, London
- Smaczny, Jan. Dvorak: Cello Concerto. Cambridge Music Handbooks. Cambridge University Press, Cambridge, 1999.
- Белза И. Антонин Дворжак — Л.1949
- Егорова В. Н. А. Дворжак. М., 1997
Джерело: http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%BA_%D0%90%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%BD%D1%96%D0%BD |