Джон Кейдж (англ. John Cage, 5 вересня 1912, Лос-Анджелес — 12 серпня 1992, Нью-Йорк) — aмериканський композитор і теоретик музики, один із засновників алеаторики.
Біографія
Син винахідника, він досить рано виявив самостійність: у дванадцять років Джон уже вів програму на радіостанції KNX, ілюструючи розповідь виконанням творів на фортепіано.
В 1928 році Кейдж поступив у Помона-Колледж, але через два роки виїхав у Париж, де багато малював, писав вірші, складав музику й одночасно працював у архітектора, що співробітничав з художником-дадаїстом Марселем Душамом.
У 1931 році повертається у Каліфорнію, де продовжує зайняття музикою з с А.Вейссом, Г.Кауеллом, а також знайомиться з додекафонією під керівництвом Шенберга, який у 1934 році переїхав у Лос-Анджелес, ховаючись від нацистського переслідування.
В 1937 році Кейдж на якийсь час переїхав жити в Сіетл. Там він працював концертмейстером у танцювальному класі Школи мистецтв, де познайомився з танцюристом і хореографом Мерсом Каннінгемом. Ця зустріч стала долею Кейджа — їх творчий та особистий союз одержав своєрідний титул «найкрасивішого гомосексуального союзу у світі». У 1940-ві роки Кейдж активно вивчає філософією дзен-буддизму, що зіграє важливу роль у розвитку його творчої індивідуальності.
В 1951 Кейдж збирає співтовариство музикантів і звукоінженерів для створення першого магнітофонного запису своєї музики, а в 1952 у Блек Маунтин Коледж організовує перший музичний перформанс. З цієї пори музиканта називають революціонером у музиці: весь свій творчий шлях він присвячує пошуку й виробленню нової концептуальної музичної мови.
В 1949 Кейдж одержав премію Гугенхайма від національної Академії мистецтв і літератури за розширення границь музики, роботу з оркестром ударних інструментів та винахід «препарованого фортепіано». Був прийнятий в Американську Академію мистецтв і театру в 1978, і в Американську Академію мистецтва й літератури в 1988. В 1982 Франція нагородила Кейджа орденом Почесного легіону, привласнивши йому звання командора мистецтва й літератури. Він також лауреат Кіотської премії фонду Інамори 1989 року.
Помер Джон Кейдж у Нью-Йорку, не доживши кілька тижнів до 80-річного ювілею
Творчість
Ще з 1930-х років Джон Кейдж показав себе винахідливим експериментатором — він почав створювати композиції із включенням звуків, джерелами яких були не музичні інструменти, а різні предмети, що оточують людину в повсякденності — брязкальця, хлопавки, а також звуків, породжуваних такими незвичайними процедурами, як, наприклад, зануренням вібруючих гонгів у воду. За цю прихильність до експериментів Арнольд Шенберг назвав Кейджа «не композитором, а геніальним винахідником», чим сам Кейдж втішався.
В 1938 Кейдж вперше використав т.зв. підготовлене фортепіано, у якому під струни підкладені різні предмети, які кардинальним чином змінюють тембр звучання інструменти, перетворюючи його на своєрідний ансамбль ударних. Серед найвідоміших творів для препарованого фортепіано — Sonatas and Interludes (1946-48) та The Perilous Night (1943).
На початку 1950-х років Кейдж почав вводити у свої композиції алеаторику, використовуючи при цьому різного роду маніпуляції із гральними костями, картами, древньою китайською книгою для гадання. Інші композитори і раніше епізодично використали «випадкові» елементи у своїх композиціях, але Кейдж першим почав застосовувати алеаторику систематично, зробивши її головним принципом композиції. Він також одним з перших став використати специфічні звучання й особливі можливості зміни традиційних звучань, одержувані при роботі з магнітофоном.
Кульмінацією періоду експериментів Кейджа стало знамените «4' 33''» для фортепіано (1952, існують також версії для інших складів виконавців). Упродовж зазначеного часу музикант просто сідає перед роялем і нерухомо сидить протягом чотирьох з половиною хвилин, а змістом п'єси стають різні випадкові звуки — скрип стільців у залі для глядачів, покахикування і т.д. Цей твір іноді порівнюють з «чорним квадратом» Малевича, він є предметом безкінечних дискусій серед музикантів і філософів.
Інший яскраво-алеаторичний композитора — «Уявлюваний ландшафт № 4» (Imaginary Landscape #4) написаний для 12 магнітофонів, кожен з яких випадковим чином налаштовується на різні частоти.
Починаючи з 1940-х років Кейдж складав і виконував музику для танцю. Його танцювальні композиції не пов'язані з хореографією: музика й танець розвертаються одночасно, зберігаючи свою власну форму. Більшість подібних композицій (у які іноді використається декламація в «хепенінговій» манері) були створені в співробітництві з танцювальною трупою М.Каннінгема, у якій Кейдж був музичним керівником.
Філософ і композитор, Кейдж також був письменником і залишив кілька праць, серед яких «Тиша» (Silence, 1961), «Рік після понеділка» (A Year from Monday, 1968), «Пусті слова» (Empty Words , 1979), Для птахів (For the Birds, 1981), «Тема і варіації» (1982) і «X» (1983). Джон Кейдж не тільки став засновником зовсім нового плину в музиці, тим самим вплинувши на ціле покоління композиторів, але привніс елементи своєї космогонії в живопис, танець і поезію.
На малюнку: Джон Кейдж. «Cartridge Music», один із яскравих прикладів алеаторичного напрямку в музиці. Фрагмент партитури
Список творів по роках
1932 |
Piano Etudes (1931 або 1932)
Greek Ode
First Chapter of Ecclesiastes (The Preacher) |
1933 |
Three Songs for Voice and Piano
Three Easy Pieces
Sonata For Clarinet
Sonata For Two Voices |
1934 |
Duet for Two Flutes
Composition For 3 Voices
Music for Xenia
Six Short Inventions— редакція 1958
Solo with Obbligato Accompaniment of Two Voices in Canon, and Six Short Inventions on the Subjects of the Solo
Allemande |
1935 |
Quartet
Quest
Two Pieces for Piano — (Редакція 1974)
Three Pieces for Flute Duet |
1936 |
String Quartet
Trio |
1938 |
Music for an Aquatic Ballet
Metamorphosis
Five Songs for Contralto
Music for Wind Instruments |
1939 |
25 Ballets in 1 act for a solo dancer
Ho to AA
Marriage at the Eiffel Tower
Imaginary Landscape No.1
First Construction (in Metal) |
1940 |
A Chant With Claps (1940/1947?)
America Was Promises
Four Songs of the Moment
Spiritual
Dance Music: for Elfrid Ide
Second Construction
Bacchanale
Imaginary Landscape No. 2 first version
Fads and Fancies in the Academy
Living Room Music |
1941 |
Opening Dance for Sue La[ub] (1940-41?)
Third Construction
Double Music |
1942 |
Dance to the West
Forever and Sunsmell
Opening Dance
Totem Ancestor
Jazz Study
Imaginary Landscape No.3
Fourth Construction
Imaginary Landscape No.2 (March)
The City Wears a Slouch Hat
Credo in Us
And The Earth Shall Bear Again
The Wonderful Widow of Eighteen Springs
Primitive
In the Name of the Holocaust
Shimmera |
1943 |
Ad Lib
Chess Pieces
Lidice
Our Spring Will Come
A Room
She Is Asleep
Amores
Four Dances
What So Proudly We Hail
Meditation
Tossed As It Is Untroubled
Triple-Paced nr.1 |
1944 |
Arrangement of 'Socrate' (Erik Satie)
Four Walls
Prelude for Meditation
Root of an Unfocus
Spontaneous Earth
The Unavailable Memory of
Triple-Paced nr.2
The Perilous Night
A Valentine Out of Season
A Book Of Music
Crete (1944/1945)
Dad (1944/1945) |
1945 |
Party Pieces
Mysterious Adventure
Soliloquy
Experiences I
The Feast
Thin Cry
Three Dances
Daughters of the Lonesome Isle |
1946 |
Encounter
Foreboding
Ophelia
Prelude for Six Instruments in A Minor
Two Pieces for Piano |
1947 |
Arrangement of 'Socrate' (Erik Satie) (1944 or |bgcolor=#FFEEDA|[[1947)
Music for Marcel Duchamp
Nocturne for Violin and Piano
The Seasons, Ballet in One Act |
1948 |
Dream
Experiences II
In a Landscape
Orestes (1948/1946?)
Sonatas and Interludes
Suite for Toy Piano
Triple Music |
1950 |
A Flower
Music for «Works of Calder»
Six Melodies for Violin and Keyboard
String Quartet in Four Parts |
1951 |
Concerto for Prepared Piano and Chamber Orchestra
Haiku
Imaginary Landscape No.4 (March No.2)
Music of Changes
Seven Haiku (1951-52)
Sixteen Dances |
1952 |
Black Mountain Piece
For M.C. and D.T.
4'33"
Imaginary Landscape No.5
Music for Carillon No.1
Music for Piano 1
Two Pastorales
Water Music
Waiting
Williams Mix |
1953 |
1' ½" For a String Player
1' 14" For a String Player
1' 18" For a String Player
1' 5½" For a String Player
57½" For a String Player
59½" For a String Player
Music for Piano 2
Music for Piano 3
Music for Piano 4-|bgcolor=#FFEEDA|[[19
Music for Piano 20
Unfinished Work for Voice
Unfinished Work for Magnetic Tape |
1954 |
Music for Carillon No.2
Music for Carillon No.3
34'46.776" For a Pianist
31'57.9864" for a Pianist |
1955 |
26'1.1499" For a String Player
Music for Piano 21-36; 37-52
Speech |
1956 |
27'10.554" For a Percussionist
Music For Piano 53-68
Music For Piano 69-84
Radio Music |
1957 |
Concert for Piano and Orchestra (1957-58)
For Paul Taylor and Anita Dencks
Solo for Piano (1957-58)
Solo for Violin(s) (1957-58)
Solo for Viola(s) (1957-58)
Solo for Cello (1957-58)
Solo for Double Bass (1957-58)
Solo for Flute (1957-58)
Solo for Clarinet (1957-58)
Solo for Bassoon (1957-58)
Solo for Trumpet (1957-58)
Solo for Sliding Trombone (1957-58)
Solo for Tuba (1957-58)
Winter Music |
1958 |
Adaptation of 'Ixion' (Morton Feldman)
Aria
Fontana Mix
Haiku
Music Walk
Six Short Inventions (revision of |bgcolor=#FFEEDA|[[1934 work)
Solo for Voice 1
TV Köln
Variations I |
1959 |
Sounds of Venice
Water Walk |
1960 |
Cartridge Music
Duet for Cymbal
Music for Amplified Toy Pianos
Music for «The Marrying Maiden»
Piano Duet
Solo for Voice 2
Theatre Piece
WBAI
Where Are We Going? And What Are We Doing? |
1961 |
Atlas Eclipticalis (1961-62)
Music for Carillon No.4
Variations II |
1962 |
Music for Piano 85
Variations III (1962-63)
0'00" (4'33" No.2) |
1963 |
Variations IV |
1964 |
Collage of some 'Studies for Player Piano' (Conlon Nancarrow)
Electronic Music for Piano |
1965 |
Rozart Mix
Variations V |
1966 |
Variations VI
Variations VII (1966) |
1967 |
Music For Carillon No.5
Music for «Museum Event No.5»
Musicircus
Newport Mix |
1968 |
Arrangement of «Socrate» (Erik Satie)
Assemblage
Reunion
0'00" No. 2 |
1969 |
Adaptation of some «Studies for Player Piano» (Conlon Nancarrow)
Cheap Imitation (piano)
HPSCHD
Mewantemooseicday
Program (KNOBS) for the listener
Sound Anonymously Редакція (1969/1978?)
33 1/3
Untitled (work for Antoinette Vischer) |
1970 |
Dialog(ue) (1970 — 1977?)
First Week of June
Mureau
Song Books (Solos for Voice 3-92)
Untitled (work for Joao Miró) |
1971 |
Demonstration of the Sounds of the Environment
Les chants de Maldoror pulvérises par l'assistance même
WGBH-TV |
1972 |
Bird Cage
Cheap Imitation (orchestra)
52/3 |
1973 |
Etcetera
Exercise (1973-84) |
1974 |
Etudes Australes (1974-75)
Music for «Westbeth»
Score (40 Drawings by Thoreau) and 23 parts
Two Pieces for Piano — редакція версії 1935 року |
1975 |
Child of Tree (Improvisation I)
Lecture on the Weather
Renga (1975-76) |
1976 |
Branches
Imitations II
Quartets I—VIII 24 players
Quartets I—VIII 41 players
Quartets I—VIII 93 players
Apartment House 1776 |
1977 |
Address
Alla Ricerca del Silenzio Perduto
Cassette
Cheap Imitation violin
Dialog(ue) (1970? |bgcolor=#FFEEDA|[[1977?)
49 Waltzes for the five boroughs
Freeman Etudes (1977-80/1989-90)
Il Treno
Inlets (Improvisation II)
Quartets I, V and VI
Telephones and Birds |
1978 |
A Dip in the Lake: Ten Quicksteps, Sixty-two Waltzes, and Fifty-six Marches for Chicago and Vicinity
Chorals
Etudes Boreales I—IV
Pools
Sound Anonymously Received (1969/1978?)
Sounday
Some of «The Harmony of Maine»(Supply Belcher)
Variations VIII |
1979 |
__, __ __ circus on __
Concerto Grosso
Hymns and Variations
Paragraphs of Fresh Air
Roaratorio: An Irish Circus on Finnegans Wake
Silent Environment |
1980 |
Furniture Music Etcetera
Improvisation III
Litany for the Whale |
1981 |
Evéne/Environne METZment
Thirty Pieces for Five Orchestras |
1982 |
Alphabet
Dance/4 Orchestras
Fifteen Domestic Minutes
A House Full of Music
Improvisation IV
Instances of Silence
Postcard from Heaven |
1983 |
ear for EAR (Antiphonies)(|bgcolor=#FFEEDA|[[1983?)
HMCIEX (1983-84)
R/13 (where R=Ryoanji)
Ryoanji (1983-85)
Souvenir
Thirty Pieces for String Quartet |
1984 |
A Collection of Rocks
Eight Whiskus (voice)
Exercise (1973/84)
Haikai
Mirakus2
Music For ________(|bgcolor=#FFEEDA|[[1984-87)
Musicircus for Children
Nowth Upon Nacht
Perpetual Tango
Selkus2
The first meeting of the Satie society the socie satiety (1984-85) |
1985 |
ASLSP
But What About the Noise of Crumpling Paper
Eight Whiskus (violin)
Etcetera 2/4 Orchestras
Sonnekus2
Voiceless Essay (1985-86)
Thirteen Harmonies |
1986 |
Haikai
Hymnkus
Improvisation A+B
Rocks
Vis-à-vis
Wishing Well |
1987 |
Essay
Europeras 1 & 2
One
Organ2/ASLSP
Truckera
Two |
1988 |
Five
Five Stone
Five Stone Wind
Four Solos for Voices
1O1
Seven
Twenty-Three |
1989 |
Four
One2
One3
Sculptures Musicales
Sports: Swinging
Three
Two2 |
1990 |
c Composed Improvisations
Europeras 3&4
Four2
Fourteen
One4
One5
One6
One7
Scottish Circus
Seven2
The Beatles |
1991 |
Eight
Europera 5
Five2
Five3
Five4
Five5
Five Hanau Silence
Four3
Four4
Four5
Lullaby
Mozart Mix
One8
One9
103
108
Six
Ten
Three2
Twenty-Six, Twenty-Eight and Twenty-Nine
Twenty-Six
Twenty-Eight
Twenty-Nine
Two3
Two4
Two5 |
1992 |
Eighty
Fifty-Eight
Four6
Muoyce II
One10
One11
One12
One13
Otte
Seventeen
Seventy-Four
Sixteen
Sixty-Eight
Thirteen
Two6
|
Використані джерела
Аудіозаписи музики Джона Кейджа
Джерело: http://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_obrazovanie/muzyka/KEDZH_DZHON.html |