ДЖАЗ (англ. jazz) — рід професійного музичного мистецтва. Виник на Півдні США на межі 19—20 ст. як результат тривалої взаємодії афро-амер. і єв- роп. муз. культур. Джерелами Д. є муз. фольклор афро-американців (трудові, релігійні та світські пісні) і фольклор та побутова музика білих переселенців з Європи. Термін "Д." (спершу — jass, пізніше — jazz) вживається з серед. 1910-х — спочатку для позначення ансамблів та виконуваної ними музики.
До гол. системних ознак Д. відносять особливу вик. манеру з характерним інтонуванням та зву- ковидобуванням, відмінним від акад. і спрямованим на відтворення ладоінтонац. строю вок. жанрів фольклору афро-американців; імпровізаційність (вільну або на основі відомої мелодії) як гол. засіб творення муз. матеріалу; широке застосування варіантно-варіац. принципу роз-
витку; свінґ як специф. якість муз. виконання, особливий психічний стан виконавців і слухачів. Зміни, що відбулися у Д. впродовж 20 ст. (переважання компонованого Д. над імпровізаційним, ускладнення засад формотворення, стиліст. розшарування тощо), ускладнюють можливість вичерпного визначення поняття "Д.". У 20 ст. еволюція Д. у найприроднішому для нього соціокультурному середовищі — на теренах США, реалізувалася через зміну 3-х гол. худ. напрямків: 1. Традиц. Д. (новоорлеанський, чикаказький стиль свінґ); 2. Модерн-джаз (бі-боп, кул, проґресив, гард-боп, вест-коуст); 3. Авангард (фрі Д., модальний Д.).
Перші 2 напрями створюють т. зв. мейнстрім (гол. течію) Д. на сучасному етапі, що об'єднує стилі, яким притаманна незмінність справжніх джаз, традицій.
У 1920-х Д. був "експортований" до Європи, де стимулював формування нац. джаз, шкіл та почав вступати у стильові діалоги з музикою акад. традиції (творчість /. Стравинського, Е. Саті, Д. Мійо, Е. Кшенека, Ф. Пуленка, А. Онеґґера, П. Гіндеміта, Д. Шостаковича, Б. Яновського, Ю. Мейтуса, Л. Ревуцького та ін.). Особливістю джаз, процесу в кол. СРСР (і в Україні, зокр.) є його "хвилеподібний" характер, обумовлений соц.-культ, обставинами. Початком рад. Д. вважається 1922 (концерт "Першого в РСФРР ексцентричного оркестру — джаз-банду" В. Парнаха у Москві). 1926 у Харкові, Києві та Одесі виступав з концертами не- гритян. колектив Ф. Вітерса "Королі джазу" з відомим саксофоністом С. Беше. Однак, ще раніше у Харкові при т-рі Пролеткульту Ю. Мей- тус організував профес. джаз-банд, що брав участь у муз. оформленні вистав і виступав з конц. програмами (1924—26), а також джаз- банд при т-рі "Березіль". Починаючи з 1920-х, Д. увійшов до укр. муз. життя як елемент системи жанрів розважальної музики. У 1930-х за умов актуалізації потреби у створенні "музики для мас", Д. став одним із джерел, що використовувалися в тогочасній мас. пісні й кіномузиці (зокр. /. Дунаєвського), відтак, став елементом стильової системи мас. музики в тодішньому СРСР (її поширенню в Україні сприяли радіопередачі й кіно). 1-м джаз, колективом у Зах. Україні 1930-х був Львів, теа-джаз Г. Варса, що гастролював також у кол. СРСР.
З кінця 1950-х спостерігаються окремі прояви укр. етнічного Д. (М. Скорик, і. Хуторянський, Е. Ізмайлов, /. Тараненко, Д. Стеч). В останній третині 20 ст. елементи Д. увійшли до стильових систем укр. музики акад. традиції (М. Скорик, І. Карабиць, А. Караганов, К. Віденський, Ж. Колодуб, В. Золотухін, Я. Лапинський, В. Власов, В. Зубицький, Б. Буєвський, О. Козаренко, І. Тараненко та ін). Популяризації Д. в Україні значною мірою сприяли музикознавці Ю. Малишев, В. Симо- ненко, радіо- і тележурналісти М. Аммосов, Д. Гальона, Л. Гольдштейн, О. Коган. 1995 було створено Джаз, асоціацію України (ДАУ), яку очолив В. Симоненко.
У кін. 1930—40-х Д. увійшов до системи жанр, класифікації рад., у т. ч. укр. музики, що було пов'язано насамперед із функціонуванням вел. оркестрів. Кінець 1940-х — 1950-і були періодом застою джаз, процесу, оскільки мистецтво Д. зазнало гонінь з боку рад. чиновників. Починаючи з 1960-х, інтерес в Україні до Д. пожвавлюється: відкриваються джаз-клуби, що стають ініціаторами проведення різноманітних джаз, акцій — вечорів-зустрічей, концертів та фестивалів (Київ — 1962, Донецьк — 1967); розгортається фестивальний рух. Фестивальні заходи проводяться у Вінниці ("Вінниця", 1996—97), Горлівці Донец, обл. ("Весняні дні джазу", 1985-91; "Юний джаз", 1990), Дніпропетровську ("Юність", 1968-71, 1973; "Джаз", 1981-83; "Джаз на Дніпрі", 1987-88, 1990; "Джаз у погонах", 1996), Донецьку ("Донецьк", 1969, 1971, 1973, 1976, 1977, 1979, 1981, 1983, 1985, 1987, 1989), Запоріжжі (1968, 1996-97), Києві ("Джем-сейшн—67"; "Голосієве-88"; "Дніпрогастроль", 1991—93; "Осінній джазовий марафон", 1991—97; "Нова територія", 1993; "Метаморфози джазу", 1995), Кривому Розі Дніпроп. обл. ("Горизонти джазу", 1987—91, 96), Львові ("Кришталевий Лев", 1988—89), Нікополі Дніпроп. обл. ("Осінній блюз", 1996—97), Одесі ("Одеський фестиваль джазової музики", 1982—83; "Тиждень джазової музики", 1983-84; "Дні джазу", 1986-88; "Перший Всесоюз. джаз, фестиваль пам'яті Леоніда Утьосова", 1990; "Міжн. фестиваль джаз, музики, присвячений 100-річчю від дня народження Л. О. Утьосова", 1995), Сімферополі ("Перший Кримський обласний фестиваль джаз, музики", 1987), Смілі Черкас, обл. ("Дні джаз, музики", 1995), Сумах ("Jazz Fest", 1995), Умані Черкас, обл. ("Дні джаз, музики", 1995), Харкові (1992, 1997), Черкасах ("Черкаські джазові дні", 1990, 1992; "Дні джаз, музики", 1995).
Формування фестивального джаз, руху в Україні стало потужним фактором творення вик. школи. Наприкінці 1990-х функціонували числ. біґ-бенди, диксиленди (зокр. "Медікус" існує з 1957 у Львові) і джаз, ансамблі типу комбо- джаз, квартети, тріо (Ю. Шепети, Е. ізмай- лова, С. Крашенінникова, А. Шацького). Поміж найвідоміших укр. джаз, виконавців — бенд-лі- дери О. Шаповал, М. Рєзницький (Київ), М. Го- лощапов (Одеса), М. Євпак (Черкаси), О. Ґе- бель (Кривий Ріг), піаністи А. Алексанян, К. Ві- ленський, П. Пашков, Є. Дергунов, Ю. Бонь,В. і Т. Полянські, В. Соляник (Київ), Ю. Шепе- та (Вінниця), Ю. Кузнецов і С. Терентьєв (Одеса), В. Прихожай (Суми); трубачі В. Колесников (Донецьк), Г. Немировський (Київ), скрипаль С.Охримчук (Київ), гітаристи В. Молотков, С. Овсянников (Київ), Е. Ізмайлов (Сімферополь), саксофоністи Г. Івченко, М. Кочетов, Д. Маркітантов (Київ), бас-гітаристи М. Кримов, Ю. Марков, О. Путятін, В. Сороченко (Київ), виконавці на ударних інстр. В. Мачулін, С. Хмельов (Київ) та ін.
Література: Баташев А. Советский джаз: Исторический очерк / Ред. и предисл. А. Медведева. — М., 1972; Малишев Ю. Це — музика! - К., 1974; Симоненко В. Мелодии джаза. Антология. — К., 51976; Його ж. Лексикон джаза. — К., 1981; Бриль И. Практический курс джазовой импровизации: Учебное пособие. — М., 1979; Манилов В., Молотков В. Техника джазового аккомпанемента на шестиструнной гитаре. — К., 1979; Горват /., Вассер- берґер і. Основи джазової інтерпретації. — К., 1980; Коллиер Дж. Л. Становление джаза. — М., 4984; Советский джаз. Проблемы. События. Мастера: Сб. статей / Сост. А. Медведев, О. Медведева. — М., 1987; Чугунов В. Гармония в джазе: Учебно-методическое пособие. — Изд. 3-е. — М., 1988; Романко В. Джаз у музичній культурі України: соціокультурна та музикознавча інтерпретації / Автореф. дис. ... канд. мист-ва. — К., 2000; Елагин Ю. Укрощение искусств. — М., 2002; Мінікін Л. Про естетику і практику побутування джазової музики іі Музична критика і сучасність. — Вип. 2-й. — К., 1984; Олендарёв В. Понятие "советский джаз" и проблема формирования национального стиля іі Проблемы музыкальной культуры: Сб. ст. — К., 1987. — Вып. 2; Його ж. Про логіку інтонаційного процесу в джазі і! Укр. муз-во. — Вип. 23. - К., 1988; Романко В. Соціокультурні аспекти музикознавчого дослідження джазу // Методологічні проблеми психології мисленнєвої та мовної діяльності і Studia Methodologica. — Тернопіль, 1997. — Вип. 3; Його ж. Джаз і академічна музика: шляхами синтезу іі Музика.— 1998.— №3; Його ж. Проблеми джазу у вітчизняному музикознавстві 20—30-х років XX століття іі Наукові записки ТДПІ ім. В. Гнатюка. Серія 9: Музичне мистецтво. — № 1. — 1998; Його ж. Соціологічні аспекти етно- регіонального функціонування джазу у сучасному музичному житті України // Там само; Його ж. Сучасна вітчизняна джазологія: проблеми, перспективи іі Там само; Його ж. Джазові фестивалі у музичному житті України іі Там само; Лысенко Ю. И. С. Бах и джаз: некоторые аспекты исполнительского анализа іі Музичний стиль: теорія, історія, сучасність: Наук, вісник НМАУ. - К., 2004. - Вип. 38; Уганін В. Метаморфози українського джазу // Пост-Поступ (Львів). - 1996. - № 18; Ке- epnews О., Grauer W.-jr. A Pictorial History of Jazz. — New York, 1955; Panassie H., Histoire du vrai jazz. — Paris, 1959; Berendt J. £ Od raga do rocka. Wszystko о jazzie. — Krakow, 1974; Sarge- ant W. Jazz: Hot and Hybrid. - New York, 4975; Collier J. L. The making of Jazz: A comprehensive history. - New-York, 1979; Bohiander C., Holler K.-H. Jazzfuhrer in zwei Bander. - Leipzig, 1980; Starr F. Red and hot: The fate of jazz in the Soviet Union 1917-1980. - New York, 1983; Sales G. Jazz: American Classical Musik. - New York, 1985; Asriei A. Jazz: Aspekte und Analysen. — Berlin, 1985; Finkeistein S. W. Jazz: A People's Music / With a foreword by G. Jackues. — New-York, 1988.
Джерело: http://Українська музична енциклопедія - Т.1. - с.602 |