У переважної частини концертів, що проводяться сьогодні, головну роль грають виконавці. Деякі
люди ходять на концерти виключно для того, щоб послухати музику, але
більшість слухачів все ж приділяє велике значення тому, хто саме грає. Залишимо осторонь обговорення правомірності чи неправомірності такого підходу. Якщо Ви - зірка, така ситуація Вам тільки на руку. Якщо ні - не треба панікувати. Незважаючи ні на що, програма концерту може зіграти важливу роль у залученні публіки - головне правильно її скласти.
Програма зовсім не обов'язково повинна складатися виключно з «хітів». Важливо,
щоб виконувана музика (або хоча б автори) повинна або вже бути відомою
Вашим слухачам, або викликати бажання з нею познайомитися. Очевидно, що майже неможливо весь концерт скласти з «приманок», але це і не потрібно.
Приклад
із серії light: в програму свого сольного концерту піаніст Яків
Кацнельсон включив майже невідому слухачам фортепіанну сонату Яначека,
яка складається з двох частин - «Передчуття» і «Смерть». Багатьом людям одні назви частин вже здалися інтригуючими. Крім
цього, у концерті прозвучала Друга соната фортепіанна Шумана і 10 п'єс з
«Ромео і Джульєтти» Прокоф'єва - набагато більш популярні твори.
Екстремальний варіант - зробити концерт повністю з невідомих або просто рідко граних творів, відповідним чином це обставивши. Люди люблять таємниці - дайте їм можливість розкрити яку-небудь разом з вами! Прикладів таких концертів, як не дивно, можна навести чимало. Згадаймо
хоча б один з концертів фонду «Повернення» - «Репресована музика», в
якому прозвучали твори композиторів - жертв сталінських репресій. Приклад з недавнього минулого - концерт хору Великого театру, в якому виконувалося «Всеношна» Рахманінова. Здавалося б, дуже відома музика - але подивіться, як рідко її можна почути в концерті! У результаті, на цей концерт прийшло досить багато людей.
Можуть
існувати й інші підходи: наприклад, якщо брати фортепіанне тріо, в умах
багатьох давно вже бродить думка зробити концерт із музики трьох
Чайковських: Петра, Бориса і Олександра. При всій неоднозначності підходу, ця ідея може відмінно спрацювати з точки зору наповнення залу.
Коротше кажучи, програма повинна запам'ятовуватися і викликати інтерес. Безумовно,
в деяких випадках цим принципом можна знехтувати, але тільки якщо Ви
добре розумієте, що робите і готові підтримати "спокійну» програму
якимись іншими способами. Пам'ятайте
також, що якщо Ви - абсолютно невідомий виконавець, обрана програма може
і повинна стати для людей вагомим приводом познайомитися з Вами.