Додекафо́нія ( грец. dodeca — дванадцять; phone — звук) — метод композиції на основі дванадцяти тонів, які співвіднесені лише між собою.
Додекафонія була розроблена і вперше реалізована в композиторській практиці австрійським композитором А.Шенбергом в сюїті для фортепіано ор.25 (1923
року). Передумовою появи додекафонії було поступове ускладнення
класичної гармонії, розхитування тональної системи до повної відмови від
тональності (атональність) та емансипація дисонансу в творчості багатьох композиторів кінця XIX — початку XX століття (Р. Вагнер, Г. Малер, Р. Штраус, Н. Скрябін, І. Стравінський
та інші). Криза тональної системи спонукала композиторів до пошуків
нових форм вертикальної організації музичної тканини, однією з яких і
стала додекафонія.
Сутністю додекафонії є використання серії (тобто певної послідовності) з дванадцяти звуків,
що не повторюються, як основного конструктивного елементу музичної
тканини. Серія може проводитись в прямому, оберненому, реверсивному
русі, горизонтально (створюючи мелодичні мотиви) або вертикально (в акордах), окремими сегментами тощо.
Початково Шенберг та його послідовники — композитори Нововіденської школи (Антон Веберн, Альбан Берг)
при компонуванні додекафонічної музики уникали випадкових тональних
співзвуч, однак пізніше додекафонія органічно поєднується з тональністю
(наприклад, скрипковий концерт Альбана Берга). Плідним напрямком
розвитку додекафонії стала серійна та серіальна музика.
Паралельно з А. Шенбергом додекафонія була розроблена російським композитором Н. Рославцем, однак в умовах тогочасної політики СРСР щодо мистецтва, додекафонія тривалий час вважалась проявом «формалізму» та нещадно переслідувалась. В українській музиці додекафонія з'являється в 1960-ті роки в творчості В. В. Сильвестрова, В. О. Годзяцького, Л. О. Грабовського.
Література
- Холопов Ю. Н.
Кто изобрел двенадцатитоновую технику // Проблемы истории
австро-немецкой музыки. Первая треть XX века. Сб. трудов Института им.
Гнесиных М., 1983, с. 34-58.
- Covach, John. 2002, "Twelve-tone Theory". In The Cambridge History of Western Music Theory, edited by Thomas Christensen, 603–27. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0521623715
- Perle, George. 1991. Serial Composition and Atonality: An Introduction to the Music of Schoenberg, Berg, and Webern, 6th edition. Berkeley: University of California Press. ISBN 0-520-07430-0
|