ЕСТЕТИКА МУЗИЧНА (EM.) — один із предметних напрямків філоської естетики, водночас окрема галузь гуманітарного знання, що існує з кін. 18 ст. (термін "ЕМ." уперше застосував К. Ф. Д. Шубарт, 1784). У 20 ст. ЕМ. набула методологічної самостійності й інтердисциплінарної широти, опосередковано залучила до матеріалу муз. мистецтва культуролог., соціолог., психолог. методи, виявила власні специфічні можливості об'єднання й розвитку семасіологічного й текстологічного підходів. Суттєвим внеском у формування ЕМ. стали праці відомих рос. учених-естетиків А. Зися, М. Кагана. С, Раппопорта. У 1960—80-х ЕМ. набула дисциплінарної визначеності й сталості на засадах марксистсько-ленінської ідеології. 1990-ті стали періодом методологічної кризи ЕМ., як і філос.-естет. знання з цілому, водночас —- новою фазою імпліцитного становлення естетичної науки в умовах пострадянського простору й під певним впливом постмодерністських настанов. Це стало засвоєнням й інтеграцією нових позицій соціальних наук, усвідомленням власних світоглядних інтенцій. Тоді ж відновилося фундаментальне значення для естет, науки робіт Т. В. Адорно, Г., Г. Ґадамера, У. Еко, феноменології О. Лосева, епістемології М. Фуко, вчення про психологію мистецтва Л. Виготського (він сам називав його "об'єктивною естетикою"): феномен естетичного, в т. ч. у його причетності до музики, 'розглядається в теорії діалогу М. Бахтіна. Особливо важливими для самостійного визначення ЕМ. є праці Т. Чередниченко, де центральне місце в системі муз.-естет, категорій посідає поняття музичного смислу.
У становленні вітчизняної ЕМ. значну увагу приділялося предметам і методам вивчення жанрово-стильових складових укр. муз. культури у світлі проблем нац.-етнічного самовизначення й водночас утвердження зв'язків із "культурним усесвітом". Для укр. науки така увага досить традиційна: адже з часів М. Лисенка й С. Людкевича питання про муз. творчість завжди розглядалися поруч із істор.-типологічними й естетичними.
Сьогодні вся споруда філоської естетики постає в оновленому, розширеному та ускладненому системному вигляді в роботах рос. і укр. учених В. Бичкова, Т. Гуменюк, О. Кривцуна, Л. Левчук, О. Радугіна, зумовлюючи інноваційні риси ЕМ. Провідними тенденціями сучасної ЕМ. є гносеологічна — визначення параметрів музики як естетичного феномену (як "актуально- прекрасного", за Г. Ґ. Ґадамером); феноменологічна — виявлення форм буття музики в "життєвому світі культури" (Е. Ґуссерль); аксеологічна — типологізація й систематизація оцінково-смислових якостей, властивостей музики як форми худ. усвідомлення людського світу, його логічно-поняттєвого відтворення, автономного мовно-значеннєвого моделювання. Остання тенденція найбільше зумовлює філос.- естет. орієнтованість теоретичних складових українського музикознавства, примушує музикознавців спеціально вивчати ці складові, перетворюючи муз. науковців на гуманітаріїв широкого профілю. До мотивів нинішнього зростання інтересу до ЕМ. на різних рівнях професійної гуманітарної діяльності належать:
- нове розуміння історії (її гол. чинників), зокрема взаємодії в ній об'єктивних і суб'єктивних засад, раціонального й ірраціонального, особистих і соціально-узагальнених внесків до неї;
- увага до типологічних психологічних ознак особистості митця;
- необхідність з'ясовувати музику як одну з можливих мов спілкування, а звідси — як "мовний голос" культури;
- принципова зміна ставлення до музики як комунікативного процесу, що веде до змін у співвідношеннях автора-композитора з усіма учасниками інтерпретації й трансляції музики, в т. ч. у взаєминах композитора й музикознавця (переконливий приклад таких змін знаходимо у монографії В. Холопової й Е. Рестаньо);
- нова символічна наповненість музичних значень, ускладненість муз. смислу, пов'язана з розширенням його контексту, що потребує особливих зусиль для осягнення змісту муз. твору, тим більш, коли йдеться про особливості нац. муз. "семіозу" й "мовостилю".
Видається цілком справедливим припущення, що саме сучасна музична творчість з її необмеженими стильовими нашаруваннями й пошуками гранично суворих стилістичних обмежень підштовхує до відчутних змін у характері ЕМ. Але головним її завданням залишається теоретичне з'ясування шляхів і принципів створення й сприйняття музики, її ролі у формуванні самоусвідомлення — смислового самовизначення й ціннісній самоактуалізації особистості як необхідного чинника культури.
Об'єкт ЕМ. — вираження в музиці людського прагнення до вічності, волі, насолоди, гармонізації всіх стосунків. У зв'язку з цим виникають релігійна, морально-етична, емоційно-психологічна та узагальнююча проекції музично-естетичного, що дозволяють пояснити істор.-генетичні властивості музики на рівні значеннєвих структур, а також виявляти особливості муз. впливу, зокрема катарсису в музиці, у зв'язку з її "естетичною надмірністю" (М. Бахтін), досвідом переживання. Такий досвід розкривається як існування без опозицій (особливе вміння, малодоступне поза специфічними умовами худ. впливу), позитивне переосмислення місця людини у світі, що знімає негативні залежності особистісного "я", затьмареність свідомості, звуження сприйняття почуттями страху й гріховності. У здатності музики безпосередньо прилучати людину до такого способу переживання-присутності у світі виражається "естетична доброзичливість", її опосередковані визначення знаходимо в роботах Ґ. Гессе, Б. Чичеріна, Г. Ґ. Ґадамера, В. Холопової, Т. Чередниченко.
Предмет ЕМ. — ціннісно-смислові пріоритети музики та їх текстові провідники, що стають знаками естетичних відносин у музиці. Рух від тексту до смислу припускає виявлення єдиної семантичної спрямованості музично-композиційних засобів та її словесно-понятійних визначень і, таким чином, репрезентує естетичний зміст музики. А рух від смислу до тексту пов'язаний із констатацією семантичних функцій окремих конкретних прийомів і правил композиції, зосереджений на структурних ознаках, особливому "механізмі" музичного означення, репрезентує властивості музики як поетики — способу побудови художньої форми. Таким чином, предметом ЕМ. стає процес семантичної репрезентації у музиці як зустрічний рух естетичного взаємовідношення змісту (смислової мети) й поетики (методу досягнення мети) в художній формі музики, де естетичне одержує семантичну конкретизацію в музичному тексті, а музичний прийом — образ — широкі естетично-смислові можливості.
Отже, ЕМ. дозволяє конкретизувати зміст поняття про естетичне, водночас виявляючи широке смислове призначення останнього. Символічна духовно-матеріальна природа естетичного в музиці підтверджується темпо- оально-спатіальною (часово-просторовою) природою муз. творчості, складність вивчення якої зумовлена тим, що муз. мова не має безпосередніх прототипів у позахудожній сфері. (Думка про те, що музика копіює тільки сама себе й має спільну з міфом природу, є ціннісною структурою, що сама себе породжує, розвивається у працях X. Ортеґи-І-Ґассета.) Мова музики символічна за природою, за умовами формування — тобто пов'язана із складно-опосередкованими шляхами семантичної конкретизації. Цю складність підсилює не-предметність, не-фактографічність, свобода від зовнішньої реальності музичних символів, їх "не-зображальність" і "не-описовість" — тобто поза-наочність і над-понятійність. Звідси випливають особливості естетичного сприймання музики: воно спирається на суб'єктивно-психологічні умови — на переживання у зв'язку з провідними емоційно-експресивними значеннями музичного звучання; на часові умови — історичні й композиційні; на музичну (зокрема слухацьку) пам'ять як на естетичну — тобто пам'ять про естетично значущі відносини в музиці, що певним чином відбилися в композиційній формі музики. Музичні символи вказують на модальність переживання як цілого, "схоплюють" естетичну спрямованість переживання, дозволяють музичному звучанню стати особливим "знаком" стану людської свідомості. Таким чином, ЕМ. як особлива предметність відтворює цілісний характер переживання в музиці, адекватний цілісному смислу.
Час і переживання стають гол. "героями" музики, при тому, якщо час — тривалість, часове розгортання, фіксованість музичної композиції — дозволяє помітити переживання (тобто визначити його модус і номінацію), то переживання дозволяє помітити час як рух, стаючи його проживанням і "забарвлюючи" нейтральний перебіг часу в "емоційно-вольові, ціннісно-напружені тони" (М. Бахтін). На шляху муз.-естет, аналізу муз. тексту підтверджується думка про те, що питання про естетичне — наскрізні питання худ. осмислення і єдиний знаменник проблем семантики й поетики у музиці. Знаково-значущі функції музики виникають і визначаються в контексті естетичного відношення. Естетичне характеризує ставлення до смислу як до доцільності людського життя, виражене в цілісному переживанні, зазначенні дистанції між суб'єктом і розшукуваним смислом, створює особливу цілісність, "щільність" переживання, одночасно припускаючи різні оціночні модуси, що стають характеристикою дистанції між суб'єктом і смислом — характеристикою ймовірності досягнення повноти смислу. Тож "прекрасне" знаменує повноту досягнення смислу як переживання найбільшої ймовірності його розуміння.
ЕМ. зберігає загальну філософсько-естетичну зумовленість теоретичних позицій як настанову на:
- - створення картини "людського світу" у широкому розумінні її історичного змісту;
- - набуття людиною відповідного їй як соціально-істор. істоті контексту культури, необхідного обсягу інформації; розвиток освіду відображення й узагальнення інтелектуально-раціоналістичного світу культури в таких моделях, що "занурюються" в інтегративно-смислові, тобто загальнолюдські зосередження прикмет культури;
- - прагнення до гармонії, до впевненості у красі й доброзичливості взаємин зі світом, до рівноваги й позитивних наслідків діалогу особистості з довкіллям і подібними до себе;
- - потребу в ціннісно орієнтованому спілкуванні, пошук діалогічних співвідношень як і гармонізуючого стабілізуючого чинника життя: визнання гармонії-краси як історично й психологічно зумовленого феномену;
- - виявлення протиріч буття й свідомості людини ("екзистеиційиих дихотомій" (Е. Фромм) гжиіїв на шляху її самоздійснення;
- потребу в самовдосконаленні, що є, можливо, головною прикметою духовного розвитку: якою "картина світу" стає сумою зразків для міметичної діяльності людини, то до ідеї самовдосконалення закладено ініціативний потяг особистості - намір перетворювати існуючий світ, єдина можливість виконання якого пов'язана з перетворенням, розширенням, емоційно-вольовим піднесенням власної особистості;
- потяг до естетичної насолоди, що з'ясовується в контексті катарсису, естетичного очищення, сприяє зверненню людини до мистецтва, як і до інших форм духовно-творчої діяльності: саме вона спонукає до створення "другої реальності" — ілюзорної на тлі побутово-предметних співвідношень, але цілком реальної й найбільш дієвої у світлі духовних цінностей образно-метафоричного світу мистецтва.
Отже, поміж головних проблем сучасної ЕМ. насамперед зазначимо ті, що зумовлені місцем цієї дисципліни в соціумі й віддзеркалюють "життєві модуляції" естетичної науки про музику.Все більше вивільняючись від зовнішніх ідеологічних зобов'язань, ЕМ. потребує оновлення проблемного змісту, аналітичного апарату та методології. Саме такий напрямок оновлення ЕМ., культурології репрезентують праці Л. Кияновської, О. Козаренка, І. Коханик, І. Ляшенка, С. Тишка, І. Юдкіна та ін., звернень до одного з найскладніших музично-естетичних питань - антимонічності внутрішніх і зовнішніх чинників, контекстових стимулів стилю в музиці, зокрема взаємодії в національному стилі "свого" — "чужого", "доцентрових" і "відцентрових" тенденцій. праці цих авторів засвідчують, що ЕМ. потребує історико-типологічного, об'єднуючого нарративно-культурознавчого, абстрактно-теоретичного та специфікованого аналітико- мистецтвознавчого підходів. Нова множинна єдність методології стає структурною парадигмою сучасної української ЕМ., відповідає потребі оновленого вивчення національної муз культури — як укр. музики, так і будь-якої нац. школи та її жанр, артефактів.
Своє естетичне "муз. історикописання" створює О. Козаренко, рухаючися від "первостилю" до "метастилю", від "муз. комунікату" до "ідеальних типів музики", "національного звукового ідеалу", гомологічного значення набуває знайдене цим автором поняття про креативне середовище" музично-семіотичного процесу як про особливий його рушій, а саме про "макродіалог мовно-стильових блоків", що "реалізується на рівні окремого знаку в тонкому мікро-діалозі (часто полілозі) семантичних шарів, що починають резонувати між собою, виявляючи нові потаємні смисли, закладені в музичному тексті".
Естетико-культурознавчий погляд змінює оцінки музичних персоналій. Так, напр., саме увага до композиторських особистостей дала можливість Л. Кияновській розкрити динаміку стильової еволюції галицької музичної культури не тільки в діахронному аспекті, а й як симультанну взаємодію індивідуальних стилів і "стилів епохи", "стильових домінант" різних видів мистецтва й муз. творчості. Отже, послідовно застосований естет, підхід приводить і до певних культурологічних узагальнень: в історії нац. культури немає "спокійних часів", завжди панує особлива "перехідність" (термін Н. Герасимової-Персидської) худ. свідомості. Буття будь-якого етносу — динаміка культурних "зустрічей" і "розставань", злиття й відокремлення. Тож методологічне значення набувають діалогічні критерії характеристики муз.-історичних явищ, діалогізований контекст розгляду семантичної стильової еволюції нац. муз. мови, до чого спонукають праці М. Бахтіна, М. Бубера, Г. Померанця та ін. Історичний підхід дозволяє Ґ. Гессе визначати передусім стійкі специфічно-муз. естетичні домінанти в їх близькості до ідеї Гри й у зв'язку з найбільш характерними "жестами" культури, а саме: веселість як прийняття всіх життєвих колізій, включаючи смерть (антитеза страху); бадьорість і доблесть, сміливість на краю всіх безодень, уміння йти вперед (антитеза зневірі); пробудження, просвітлення (очищення), пізнання краси світу, сили життя (антитеза затьмареності свідомості); упорядкованість як уміння внести ритм до всіх життєвих процесів (антитеза хаотичності). Г. Гессе також розвиває думку про ретроспективну спрямованість символічного змісту музичних (художніх) образів як таких, що виникають із передачі давнього "сакрального" знання. У його естетичній інтерпретації історія європейської музики постає боротьбою 2-х тенденцій: прагнення розуму до волі, до звільнення від будь-яких авторитетів (виникає наприкінці Середньовіччя) й пошук нового авторитету, що випливає із себе самого, тобто самозаконного, рівного тільки своїм власним вимогам (визначальна риса музики Нового часу). Відтоді функції новітнього авторитету беруть на себе жанрово-стильові композиційні канони, що стверджують можливості існування музики як самостійної естетичної форми. Як у старовинній, так і сучасній музичній культурі провідними у багатьох випадках (соціоестетичних ситуаціях) стають виключно засади музичного мистецтва. Вони можуть передувати композиторським, зумовлювати вибір і тлумачення жанрів, часто цілком підпорядковують шляхи розвитку, напр., камерної музики. Інтерес до постаті музиканта- виконавця як до особистості, що може й повинна сама уособлювати творчу ідею, агітувати за певну суспільно-художню ініціативу, стає одним із переконливих показників української ЕМ. Отже, до категоріального ряду, що визначає дискурсивне поле сучасної ЕМ., поруч із традиційним поняттями філософської естетики, насамперед наріжним поняттям "естетичного відношення", входять поняття музичної культури, муз.-творчої особистості, музичного виконавства, музичної мови (мовлення), музичної семантики, музичної поетики, традиції, канону, форми, тексту, стилю, жанру, ціннісного змісту, смислу та похідні від них. Таким чином, сучасна ЕМ. утворює нові предметні й методологічні координати на шляху розвитку загальної теорії муз. мистецтва в її спорідненості із запитами сучасної музичної культури. Це є красномовним доказом потрібності муз.-естет, знань в умовах історичного сьогодення. Водночас актуальною є думка Т. Чередниченко: "Лише проінтерпретувавши саму себе, естетика музики відкриває свою "істину", а тим самим — осягає смисл власного діалогу з мистецтвом і філософією як репрезентанту культурно-історичного контексту, де живе мистецтво".
Література:
- Гессе Г. Игра в бисер. — М., 1969;
- Котляревський І. Діатоніка і хроматика як категорії музичного мислення. — К., 1971;
- Його ж. К вопросу о понятийности музыкального мышления // Музыкальное мышление: сущность, категории, аспекты исследования. — К., 1989;
- Чередниченко Т. Тенденции современной западной музыкальной эстетики: К анализу методологических парадоксов науки о музыке. — М., 1989;
- Тышко С. Проблема национального стиля в русской опере. Глинка. Мусоргский. Римский- Корсаков. — К., 1993;
- Герасимова-Персидская Н. Русская музыка XVII века — встреча двух эпох. — М., 1993;
- Юдкін-Ріпун І. Нариси німецької музичної культури другої половини XX століття. — К,, 1994;
- Його ж. Культурологія Просвітництва. — К., 1999;
- Холопова В., Рестаньо Э. София Губайдуллина: Монографическое исследование. Интервью с Губайдулиной. — М., 1996;
- Гадамер X. Г. Истина и метод. Основы философской герменевтики: Пер. с нем. /Общ. ред. и вступ, ст. Б. Бессонова. — М., 1998;
- Кияновська Л. Еволюція галицької музичної культури XIX — XX ст. — Тернопіль, 2000;
- Текст музичного твору: практика і теорія: 36. ст. — К., 2001. — Вип. 7;
- Шип С. Музыкальная речь и язык музыки. — О., 2001;
- Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. — Л., 2000;
- Зинькевич Е. Значение генетико-типологического аспекта в анализе современной музыки // Методологические проблемы музыкознания. — М., 1987;
- Корнієнко Н. Ціннісні орієнтації й картини світу в сучасній українській культурі: 80—90-ті роки // Українська художня культура: Навч. посіб. / За ред. І.Ляшенка. — К., 1996;
- Кримський С., ГІарахонський Б., Мейзерський В. Епістемологія культури // Введення до узагальненої теорії пізнання. — К., 1993;
- Ляшенко і. Історико-стильові та фольклорні джерела формування української композиторської школи // Українська художня культура. — К., 1996;
- Його ж. Міжкультурні діалоги в етномистецтвоз- навчому осмисленні //Там само;
- Чотири століття опери. Оперні школи XIX — XX ст.: Наук, вісник НМАУ. — К„ 2000. — Вип. 13.
Джерело: http://Українська музична енциклопедія - Т.2 - с.34-37 |