Музичний жанр (фр. genre
- рід, вид, тип, манера) - багатозначне поняття, що характеризує
класифікацію музичної творчості за родами і видами, з огляду на їх
походження, умови виконання, сприймання та інші ознаки (зміст,
структура, засоби виразності, склад виконавців тощо). Поняття музичного
жанру відображає основну проблему музикознавства і музичної естетики -
взаємозв'язок між позамузичними факторами творчості з її суто музичними
характеристиками. Музичний жанр є одним із найважливіших засобів
художнього ототожнення.
Поняття музичного жанру може розглядатися в більше широкому й більш
вузькому аспекті. У більше широкому говорять про оперний, симфонічний,
камерний жанр і т.д. У більше вузькому розрізняють жанри ліричної й
комічної опери; симфонії й симфоніетти; арії, аріозо, каватини й т.п.
Класифікація жанрів
Існують різні способи класифікації музичних жанрів. Наприклад:
за умовами побутування і виконання розрізняють жанри народної, розважальної музики, камерної, симфонічної, хорової та театральної музики.
за «жанровим змістом» розрізняють культові та обрядові, масово-побутові, концертні та театральні жанри.
досить популярною є класифікація жанрів за умовами виникнення і побутування на первинні та вторинні, а в останні роки має сенс говорити і про третинні жанри:
Первинні безпосередньо пов'язані з умовами їхнього побутування = вони виникли в умовах синкретичної форми побутування музики. Вторинні жанри формувалися в умовах концертного виконавства,
музика стає естетичним феноменом і на перший план виходять семантичні
функції. Третинні жанри виникають в умовах поширення звукозапису і, відповідно, шизофонічної форми побутування музики (див. шизофонія). На перший план тут виходять архітектонічні функції і нерідко виникає плутанина із поняттям стилю.
Жанри популярної музики
Популярній музиці найбільше властива плутанина термінів, за якої
поняття жанру і стилю нерідко вживаються як тотожні. В американській
літературі поширена думка про те, що жанр - це «категорія, що об'єднує
музичні твори за стилем або основою музичною мовою», однак вона
суперечить усій історії естетичної думки принаймні з античних часів,
коли поняття жанру і стилю розглядалися як різні.
Задачею сучасного музикознавства є розробка термінології та
класифікації, що дозволяла б адекватно пояснити явища не тільки
академічної, але й популярної музики.