ЛАДОТОНАЛЬНІСТЬ (ЛТ.) — термін, уведений Б. Яворським, у наступ, десятиліття розроблений І. Способіним, Ю. Тюліним, Ю. Холоповим та ін. ЛТ. поєднує в собі 2 муз.-теор. терміни — лад і тональність. Лад указує на наявність ієрархічно централізованої системи функціонально диференційованих муз. звуків, а тональність — на висотне положення ладу, що визначається розташуванням його центр, елементу, у клас. музиці — тоніки. Поняття ЛТ. спеціально не вивчалось укр. музикознавцями, однак побіжно розглядалось у працях, присв. питанням ладу й тональності.
Література:
- Яворский Б. Строение музыкальной речи. — М., 1908. — Ч. 1—3;
- Мутли А. О модуляции. — М., Ленинград, 1948; Орфєєв С. Одновисотні тризвуки і тональності. — К., 1969;
- Золочевський В. Про модуляцію. — К., 1972;
- Фільц Б. Гармонія солоспіву. — К., 1979;
- Левая Т. Русская музьїка начала XX века в художественном контексте зпохи. — М., 1991;
- Холопов Ю. Классические структурьі современной гармонии // Теоретические проблемьі музьїки XX века. — М., 1967. — Вып. 1;
- Гаркавєнко Д, Про діатонічно-хроматичні тенденції в фортепіанних мініатюрах М. І. Вериківського //М. І. Вериківський: До 100-річного ювілею. — К., 1997;
- Клин В. Музично-теоретичні студії М. Вериківського // Там само;
- Романишина Т. Фортепіанні прелюдії М. Вериківського в гармонічній системі Б. Яворського// Там само;
- Самохвалов В. Михайло Іванович Вериківський як продовжувач теорії ладового ритму Б. Яворського та автор самостійної концепції ладових уявлень // Там само;
Джерело: http://Українська музична енциклопелдія. Т3 - с.25 |