МОДАЛЬНІСТЬ (від нім. Modalitat, польс. Modalizm, англ. modal) — 1. Техніка композиції із застосуванням модусів (від лат. — modus — буквально міра, правило), особливо широко розвинута композиторами школи Собору Паризької Богоматері (12—13 ст.). 2. Техніка, що впроваджувалась у модальних системах у музиці 19 і 20 ст. і найчастіше продовжувала традиції григоріан. хоралу та давніх ладівнар. музики. Полягала у стилізації григоріан. хоралу (з цитуванням або без нього) і з дотриманням діатонічності гармонії в муз. оточенні цитати, або ж впровадження її на тлі мелодико-гармон. та фактур, засобів, вироблених у 19—20 ст. В укр. музиці класично-романтичної традиції, починаючи від М. Лисенка, М. набула вел. поширення. Видат. зразками цієї техніки можна назвати цикли обр. укр. нар. пісень і "Музику до "Кобзаря" Т. Шевченка" М. Лисенка, хор. розкладки нар. пісень і Літургію М. Леонтовича, обр. нар. пісеньК. Стеценка, О. Кошиця, Л. Ревуцького, М. Колесси, хор. твори О. Кошиця, П. Козицького, С. Людкевича, Л. Дичко, Б. Фільц, інстр. твори М. Скорика, Є. Станковича, Г. Гаврилець. 3. Модальна техніка — один із найрозвинутіших різновидів комп. техніки розширеної тональності в музиці 20 ст. Використовує модальні принципи організації звук, матеріалу, що зустрічалися вже в давньо-грец. музиці, в епоху григоріан. хоралу, в полі-мелодичному середньовічному багатоголоссі та в муз. фольклорі. Сьогодні М. базується на застосуванні різних, у т. ч. і новостворених модусів (рядів) переважно в галузі звуковисотності, а також у галузях тривалостей, пауз, динаміки і т. ін. Модус як спеціально обраний чи створений комплекс елементів, що служить однією з основ муз. композиції, відрізняється від схожого комплексу — серії — тим, що частота й послідовність появи елементів у ньому не пов'язані визначеним порядком. Найвизначнішими композиторами, які використовували модальну техніку у 20 ст., були К. Дебюссі, О. Мессіан, Т. Райлі. В укр. музиці до цієї техніки зверталися Л. Грабовський, В. Сильвестров, Є. Станкович, Г. Гаврилець, В. Рунчак, СПілютиков та ін.
Література:
ХолоповаВ. Вопросы ритма в творчестве композиторов XX века. — М., 1971;
ХоминськийЙ. Історія гармонії та контрапункту: В 2 т. — К., 1975. — Т. 1;
ЕвдокимоваЮ. Многоголосие Средневековья. X—XIV в. — М., 1983. Серия: История полифонии. — Вып. 1;
ГуляницкаяН. Введение в теоретический курс. — М., 1988;
ЗейфасН. Песнопения. О творчестве Гии Канчели. — М., 1991;
Теория современной композиции. — М., 2005;
Ходорковская £. Музыкальное восприятие в условиях модального многоголосия XVI века как историко-культурный феномен (опыт характеристики слуховой установки): Автореф. дисс. ...канд. искусств. — Ленинград,1985;
ДенисенкоМ. Темброва модальність у композиції (на прикладах української інструментальної музики останньої чверті XX сторіччя); Автореф. дис. ...канд. мист-ва. — К., 2006;
їїж. До питання про комунікативні (формотворчі) властивості тембрового чинника // Укр. муз-во. — К., 2000. — Вип. 29;
їїж. Темброва модальність як один з аспектів композиційної логіки //Питання стилю і форми в музиці: 36. статей. — Л., 2001. — Вип. 4;
їїж. Про модальність як формотворчу функцію тембру // Наук, записки. — Серія: Мистецтвознавство. — Тернопіль, 2000. — № 1 (4);
їїж. Закономірності тембрової логіки у квінтеті для духових Г. Ляшенка "Технема": виконавське прочитання // Тези міжн. наук.-теор. конференції "Феномен школи в музично-виконавському мистецтві". — К., 2005;
їїж. Про деякі особливості оркестрового стилю Л. М. Колодуба // Тези науково-практичної конференції "Творча постать Л. М. Колодуба в контексті української музики на межі століть: з нагоди 75-річчя Л. М. Колодуба". — К., 2005;
ХолоповЮ. Симметричные лады в теоретических системах Яворского и Мессиана // Музыка и современность. — М., 1971. — Вып. 7;
ТаракановМ. Новая тональность в музыке XX века // Проблемы музыкальной науки. —М., 1972. — Вып. 1;
ЧижикІ. Віртуальна форма гармонії в умовах монодії // Старовинна музика: сучасний погляд. — Наук, вісник НМАУ. — К., 2003. — Вип. 24. — Кн. 1;
MessiaenО. Technique de mon langage musical. — Paris, 1944;
VincentJ. The Diatonic Modes in Modern Music / Los Angeles, University of California Press. — Berkeley; Los Angeles, 1951;
BórdosL. Modalis harmoniak. — Budapest, 1961;
MitchellD. The Language of Modern Music. — London, 1963;
KohoutekС Novodobe skladebne smery v hudbe. — Praha, 1965 (перекл. рос. мовою: КогоутекЦ. Техника композиции в музыке XX века. — М., 1976);
MariP. Olivier Messiaen. — Paris, 1965;
NicholsR. Olivier Messiaen. — London, 1974;
SchafferB. Mały informator muzyki XX wieku. — Kraków, 1975;