МИСЛЕННЯ МУЗИЧНЕ (MM.) - термін теорії музикознавства 19—20 ст. У найширшому сенсі MM. тлумачиться як єдність духовних, психічних та ментальних властивостей особистості або суспільства, що зумовлює всі види й форми муз. діяльності. У цьому значенні MM. виступає синонімом муз. свідомості. Існують індивідуальне й колективне MM. Перше співвідноситься з цілісністю, куди включають психічні властивості та особливості нац. менталітету індивідууму, його заг. і спец, уміння, знання, мотиви поведінки, інтереси, схильності, етичні, естет, та реліг. цінності. Друге поняття репрезентує MM. представників певних цивілізацій, культур, істор. епох, рас, народів, націй, соц. верств і груп, мист. напрямів, течій, шкіл тощо. У цьому сенсі до MM. належать різні явища: світогляд, умонастрій, ест. смак, інтонац.-виражальні засоби, прийоми творчості тощо. У вужчому і спец, сенсі MM. тлумачиться як атрибутивна властивість муз. діяльності (у тому значенні, як мислення визначається в контексті філос., психолог., мистецтвознавчого або ін. наук, знань). Й. Бур'янек, досліджуючи становлення поняття ММ. у нім., австр. та чеській науці, відзначав, що термін "MM." уперше з'явився на поч. 19 ст. у працях нім. філософа І. Ф. Гербарта. У короткому істор. нарисі, що міститься в кн. Й. Кржесанека "Основи музичного мислення", пріоритет надано нім. фізикові Г. Гельмгольцу, який поставив питання про ММ. у трактаті 1863 "Учення про тонові відчуття". Наук, уявлення про участь розумових дій у процесі створення музики мають дуже давню історію. До істор. передумов теорії MM. належать: вчення Піфагора про музику як числову гармонію; судження Аристотеля й Аристоксена про "розумність" мистецтва; уявлення Г. Ф. Лейбніца про рац.-розумову природу музики ("Музика є моментальне числення душі, що себе не усвідомлює"); діалектичні судження Ґ. В. Гегеля про музику як єдність розумових і чуттєво-емоц. засад. Версії цих думок мали й мають відчутний вплив на розвиток теорії музики (див. Музикознавство). Зрілі уявлення про MM. містять учення А. Б. Маркса й Г. Рімана про муз. форму й муз. синтаксис. Музикознавче поняття теми (Thema), речення (Satz), фрази (Phrase), мотиву (Motiv) було визначено ними за допомогою позамузич- них уявлень про думку, значеннєву цілісність висловлення, тобто на підставі аналогії між муз.-звуковим процесом і мовно-розумовими діями. А. Б. Маркс поєднав стійкі поняття муз. формотворення з "гештальтом" — психолог, цілісністю, що належить до розумового рівня свідомості. Він вважав, що істор. викристалізовані композиц. моделі творів підпорядковуються закономірностям людського мислення. Природничо-наук. принципи звуковисотної організації музики (гармонії, тональних відносин) і композиц. принципи формотворення віддзеркалились у понятті "муз. логіка", запропонованому в дис. Г. Рімана "Musikalische Logik" ("Муз. логіка", 1873). Традиції А. Б. Маркса й Г. Рімана було продовжено в А. Шерінгом, Р. Реті, Г. Келлером, Г. Шенкером та ін. У рос.-мовній літ-pi термін MM. і пов'язаний з ним вираз "муз. логіка" з'явилися наприкінці 19 ст. (напр., М. Римський-Корсаков вживав зворот "логіка муз. думки"). MM. стало одним із центр, понять у системі Б. Яворського, уявлення якого про логіку муз. форми кореспондують із аналіт. підходом Г. Шенкера. Надзвичайно важливим було поняття ММ. для Б. Асаф'єва, заслугою якого був розвиток ідей А. Б. Маркса й Г. Рімана про логіку процесу муз. формотворення й фазового розвитку форми (i:m:t). Важливим для теорії MM. стало дослідження Б. Асаф'євим ролі слуху як перцептивної основи муз. свідомості.
Ренесанс інтересу до феномену MM. і нова хвиля його досліджень спостерігається в 1960— 70-х (цьому сприяла загальна тенденція різних наук, дисциплін до розширення методології). Монографії і. А. Котляревського, Є. Назайкин- ського, В. Медушевського, А. Мухи, /. Пясковського, 2 моногр. зб-ки ст., праці Й. Уйфалуші, М. Михайлова, Ю. Холопова, В. Москаленка та ін. окреслюють відносно автономну галузь знань про музику, а саме — теорію MM. Застосування категорії "мислення" до музики дещо суперечить класич. розумінню естетики як "науки про почуття", що принципово відмінна від логіки як "науки про мислення" (А. Баумґартен). Сучас. філос. підхід шукає діалект, чи формально-логічного розв'язання цього протиріччя. і. Ляшенко визначив MM. як "специфічний продукт діяльності худож. мислення в звук, образах". Ця дефініція належить до кола суджень про мистецтво як різновид мислення, специфіка якого зумовлена категорією "худож. образу". Таке наук, уявлення було виражене у працях Ґ. В. Геґеля, філософів і мистецтвознавців романт. доби. Воно знайшло відбиток у вислові "мистецтво — це мислення в образах" В. Бєлінського. Сьогодні таке наук, уявлення є методолог, основою для вчених, які досліджують спорідненість між муз.-образним і вербально-поняттєвим мисленням, муз. формою й логічним дискурсом, принципами муз. формотворення й законами логіки. Одним із центр, питань є взаємини між мисленням і мовою. З цього приводу існують 2 думки: а) мислення не існує без мови, як і мова без мислення, б) мислення — самостійний феномен, що існує незалежно від мови, натомість мова є продуктом мислення й без останнього не існує. Обидві думки визнають факт існування MM. через констатацію муз. мови (див. Мова музична). Деякі музикознавці обирають саме цей шлях визначення ММ. Напр., М. Арановський, який спирався на уявлення про музику як "особливий вид комунікативної діяльності", що вимагає "деякої муз. мови", трактував MM. як феномен, зумовлений специфічною "муз.-мовною здатністю". І. А. Котляревський бачив сутність ММ. "у категоріальному синтезі матеріально-практичного і духовного досвіду, що фіксується всією системою мовних засобів, залучених до процесу муз. творчості".
Психолог, підхід до MM. пов'язує це явище з різними сторонами і властивостями людської психіки. Гол. проблемою психолог, підходу до проблеми MM. є правомірність інтерпретації психічного змісту муз. активності як власне розумових дій. Звідти починається історія психолог. вивчення MM. 1910 чес. учений О. Зих експериментально довів існування явища муз. перцепції і справедливо вважав його прямим свідченням участі пам'яті й розумових операцій людини у процесі сприймання муз. форми, а відтак об'єктивним показником муз. мислення. Наступні психолог, дослідження муз. активності (праці Б. Теплова, С. Беляєвої-Екземплярської, М. Блінової, М. Кечхуашвілі, О. Костюка та ін.) підтвердили цю думку й значно розширили базу об'єктивних знань про MM. Для психолог, тлумачення MM. принципово важливі положення про видову розмаїтість і структурну складність мислення, про неможливість його зведення лише до вербально-поняттєвих елементів і операцій. Із позицій сучас. когнітив- ної психології поняття MM. (musical cognition) належить до всієї системи психічних функцій і механізмів пізнавальної діяльності, куди входить муз. сприймання (perception), пам'ять (memory), образи уявлення (images, ideas), а також ММ. у вузькому сенсі слова (musical thinking). Останній компонент — розумові операції, ідентичні логіко-конструктивним діям. Предметом цих дій є специф. звук, образні уявлення, що характеризуються наочно-чуттєвою визначеністю, синестетичністю, яскравим емоц. забарвленням, множинністю асоціацій, знак, смислом, системно-мовними властивостями. Важливий аспект психолог, вивчення MM. полягає у з'ясуванні його причетності до творчості, розрізняючи нетворчі (репродуктивні) й творчі (продуктивні) розумові дії. Інші вважають, що мислення — завжди творчий процес. Компромісна точка зору полягає у визнанні мислення процесом, що сполучає репродуктивні розумові дії (роботу пам'яті) з продуктивними актами (асоціюванням, аналізом, комбінаторним синтезом образів). Відтак виникає ідеальний продукт мислення, що має певні ознаки новизни. З цього погляду творчим визнається не тільки комп. мислення, а й мислення музикантів-виконавців і слухачів. Дослідження А. Мухи, С. Волкова про комп. творчість, Г. Ципіна, Л. Бочкарьова про психологію муз.-вик. діяльності, Г. Головинського, М. Старчеус про психологію слухацького сприймання та ін. праці свідчать, що психологічна основа ММ. у всіх суб'єктів муз. діяльності єдина. Остання характеризується багатока- нальністю, гетерогенністю та багаторівневістю інтеріоризації образів сприйняття й екстеріорі- зації звук. ідей.
Дослідження психології MM. провадяться також у напрямку проблем формування й розвитку муз. здібностей, спец, умінь, знань, мотивації, ціннісної сфери та ін. властивостей особистості (роботи Г. Ільїної, А. Готсдінера, Н. Ветлугіної). Такі дослідження пов'язані, у першу чергу, з практ. інтересами муз. педагогіки й методики муз. виховання. Вони сприяють розумінню ґенези й початк. рівнів розвитку MM. Спеціальний муз.-теор. підхід до вивчення MM. є неоднорідним. Його гол. напрямами є вивчення інтонац.-мовних і композиційно-драматургічних закономірностей муз. формотворення. До найважливіших і найпомітніших закономірностей належать принципи звуковисотної організації інтонування, репрезентовані звуковисот- ними строями й лад. системами. Здійснюючи логічний перехід від властивостей цілого до властивостей окремостей, чимало дослідників розуміє під MM. принципи звуковисотної організації інтонування {О. Оголевець, Є. Герцман). На цих підставах І. А. Котляревський розглядає діатоніку й хроматику — базові закономірності висотно-строєвої та ладової організації інтонування — як своєрідні логіко-поняттєві концепти, тобто категорії MM. Подібним чином проявами MM. вважаються закономірності побудови акордів і принципи їх зв'язку в муз. формі (йдеться про гармонічне мислення); принципи побудови мелодики (мелодичне мислення), принципи компонування багатоголосої фактури й норми узгодження співзвуч (поліфонічне мислення). Аналогічні підстави дозволяють конструювати поняття ритм., артикуляційного, тембро-регістрового, орк. мислення. Розвиток теорії MM. відбувається також у напрямку досліджень муз. синтаксису й ком- позиц. будови форми. Широку панораму принципів, моделей муз.-синтаксичних і композиц. структур, витлумачених загалом як закономірності муз. логіки, розгорнуто Є. Назайкинсь- ким. І. Пясковський розрізняє мист.-образну й конструктивну муз. логіку, розглядаючи ці логічні відношення в синхронії (як систему принципів упорядкованості муз. форми) і в діахронії (як причинно-наслідкові етапи ускладнення системи принципів оформлення образ, змісту). Незважаючи на солідний масив спостережень і вагомі узагальнення, муз-во поки що не має строгої систематики всіх принципів і закономірностей, що репрезентують логіку MM.
Відносну автономність має інформац.-кібернет. підхід до вивчення MM. Він тлумачить мислення як процес нагромадження, передачі та прийому інформації, розробляє його функціональні моделі на базі електронно-обчислювальної техніки. Робота над створенням функціональних аналогів MM., тобто комп'ютерних моделей муз. тексту, розпочалася наприкінці 1950-х. Хоча цей напрям поки що не має значних відкриттів, певні його успіхи підтверджують факт участі в муз.-когнітивному процесі абстрактних уявлень і логіко-поняттєвих операцій. Представлені наук, підходи до вивчення MM. найчастіше перетинаються і сполучаються, виявляючи певну методолог, домінанту. Прикладами можуть послужити дослідження ММ. у контексті проблем муз. семіотики й організації муз. мови (праці Б. Гаспарова, В. Гошовського, С. Мальцева, В. Медушевського, М. Арановсь- кого, М. Бонфельда), муз. герменевтики й семант. аналізу (праці Ю. Бичкова, А. Кудряшо- ва, Л. Казанцевої, О. Сокола, В. Холопової, Л. Шаймухаметової), просторово-час. концептів (Н. Герасимова-Персидська, Г. Орлов), проблем етномузикології (С. Грица, О. Мурзина, А. Іваницький). Міждисциплінарний характер подібних досліджень MM. є ознакою акт. фази зростання, формування "ядра" й меж нової наук, галузі муз-ва.
Література.:
Римский-Корсаков Н. Музыкальные статьи и заметки (1869—1907). — С.Пб., 1911;
Оголевец А. Введение в современное музыкальное мышление. — М., 1946;
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. — Ленинград, 1971;
Зарипов Р. Кибернетика и музыка. — М., 1971;
Котляревський І. Діатоніка і хроматика як категорії музичного мислення. — К., 1971;
Його ж. К вопросу о понятийности музыкального мышления // Муз. мышление: Сущность. Категории. Аспекты. Исследования. — К., 1989;
Проблемы музыкального мышления. — М., 1974; Муха А. Процесс композиторского творчества. — К., 1979;
Назайкинский Е. Логика музыкальной композиции. — М., 1982;
Медушевский В. Интонационно-фабульная природа музыкальной формы. — М., 1983;
Герцман Е. Античное музыкальное мышление: Исследование. — Ленинград, 1986;
Пясковский И. Логика музыкального мышления. — К., 1987;
Уйфалуши Й. Логика музыкального отражения // Вопросы философии. — 1968. — № 11;
Арановский М. Мышление, язык, семантика // Проблемы муз. мышления. — М., 1974;
Бурьянек Й. К историческому развитию теории музыкального мышления // Там само;
Озеров В. Теория музыкального мышления и проблемы изучения целостности в музыке // Методологические вопросы теор. музыкознания: Труды ГМПИ им. Гнесиных. — М., 1975. — Вып. 22;
Холопов Ю. Изменяющееся и неизменное в эволюции музыкального мышления // Проблемы традиций и новаторства в совр. музыке. — М., 1982;
Ляшенко И. Целеполагание и деятельность музыкального мышления // Муз. мышление: Сущность. Категории. Аспекты. — К., 1989;
Михайлов М. О некоторых психологических механизмах музыкального мышления // Этюды о стиле в музыке. — Ленинград, 1990;
Ильенков Э. Соображения по вопросу об отношении мышления и языка // Философия и культура. — М., 1991;
Москаленко В. До визначення поняття "музичне мислення" //Укр. муз-во. — К., 1998. — Вип. 28;
Шип С. К изучению образного содержания музыкального мышления (психологический аспект проблемы) // Муз. мистецтво і культура. — О., 2001. — Вип. 2;
Kresanek J. Zaklady hudobneho myslenia. — Bratislava, 1977;
Desain P., Honing H., Thienen H. van, Windsor L. Computational Modeling of Music Cognition: Problem or Solution? //Music perception: An interdisciplinary Journal. — Vol. 16. — N 1.