ЖАНР МУЗИЧНИЙ (ЖМ., від грец. yevoc — рід, походження; лат. genus — рід, категорія, клас). 1. Тип музикування або муз. твору, що природно виникає, розвивається, зникає або трансформується в культурному середовищі у відповідності до потреб суспільства. Характеризується певним комплексом функцій, умов існування, образно-змістовних та формальних властивостей. 2. Типологічне уявлення про муз. артефакти, що бере активну участь у створенні, виконанні та слуханні музики й зазвичай відбивається в муз.-теор. поняттях. Термін ЖМ. вживається в музикознавстві окремих країн. В іншомовній термінології слову жанр відповідають: франц. і англ. genre, італ. genere, ісп., genero, нім. die Gattung.
[Формування жанрів]
Формування жанрів обумовлюється 3-ма чинниками, заснованими на подібності певних музичних явищ.
1-й (найважливіший) — функціональна подібність конкретних артефактів й актів муз. творчості, спорідненість їх життєвого призначення. Напр., завдання магічного впливу на природні явища засобами слова й муз. інтонації зумовлює тип фольк. календарно-обряд. пісень (ЖМ. колядки, веснянки, купальських пісень); потреба організації колективних дій людей, консолідації їхніх прагнень сприяло появі маршу, потреба релаксуючого суґестивного впливу — колискової пісні тощо. Окрім конкретного призначення, всі муз. твори відповідають низці універсальних функцій мистецтва: естет, насолоди, емоц. експресії, пізнання, спілкування тощо. Тому нерідко муз. жанри відрізняються не так конкретним соціокультурним завданням, як акцентуацією певних життєвих і худ.-естет. функцій.
2-й чинник — кондиціональна подібність (від лат. condicionalis — підлеглий умові) муз. артефактів, тобто комплекс необхідних умов, обставин, за яких вони реалізуть свої культурні функції. Йдеться про умови місця виконання твору (напр., відкритий простір або закрите приміщення, вел. зала чи кімната); часу виконання (узгодженість із певним астрономічним часом або нейтральність до часових обставин); взаємодію музики з позамуз. худ. компонентами (словесним текстом, жестикуляцією, танцем; обряд., театр., кінематогр. дією); умови презентування худ. твору (кількість вик-ців і слухачів); предметного буття форми твору (усна чи письмова, стабільна чи мобільна форма); соціальні й етнічні умови походження й побутування муз. артефактів.
3-й чинник — семантична (образно-зміс- товна) подібність муз. творів виникає внаслідок функціональної спорідненості форм музикування. Напр., піднесене й урочисте звернення до вищих людських, природних чи надприродних сил закономірно породжують образно-смисловий тип гімнічних наспівів (гімни, оди, дифірамби). Образна сфера також зазнає впливу комплексу умов музикування. Приміром, пісні, що виконуються під час фізичної праці, обмежені невеликим колом образів й емоц. модальностей: здебільшого вони енергійні й похмуро-рішучі.
Образно-смислову спорідненість муз. творів зумовлено типологічними властивостями їх творців, зокр., їх темпераментом, світовідчуттям, менталітетом, ідеологією, віруваннями, соціальними прагненнями, ціннісною орієнтацією тощо. Означений триєдиний комплекс чинників обумовлює жанровий стиль (А. Сохор), тобто індивідуально-типові властивості муз.. форми творів, що належать до одного генетичного типу. Жанр, стиль охоплює всі рівні й компоненти форми: звук, матеріал, муз. мову (засади організації звуковисотності, ритму, темпу, артикуляції та динаміки, інтонаційний тезаурус, принципи синтаксичного упорядкування муз. тексту), муз. фактуру, те мат. структуру (композицію). Стиль є найвизначнішою ознакою певного ЖМ. Розвиток ЖМ. залежить від соціокультурних процесів, зокр. від духовних потреб суспільства. Всі культури мають спільні потреби, що спричиняють художню творчість: обмін інформацією, ідейна консолідація, спілкування, образне пізнання світу, вияв переживань, чуттєве задоволення, сугестивний вплив на індивіда, розвиток сенсорних та ін. здібностей тощо. Відтак закономірною є спорідненість жанр, складу муз. практики в різних культурах і цивілізаціях. В усіх розвинутих культурах є жанр, сфери епіки й лірики, серйозних і сміхових худож. дій. До універсально розповсюджених ЖМ. належать, напр., войовничі танці, гімни, ламентації, молитви, трудові пісні.
Жанри музичні в кожній культурі знаходяться в системних взаємовідносинах. Структура та якість елементів жанрової системи має значення теор. моделі конкретної муз. культури, виступає неповторною "портретною" ознакою й важливим показником її "стану здоров'я". Наприклад, у стародавньому Китаї існував інститут держ.-чиновницького нагляду над муз. практикою, зокр., виявом найпопулярніших у народі жанрів. На підставі цих спостережень робилися висновки про моральний стан та ідейні настрої населення.
Оскільки культурні потреби й сфери діяльності людини мають ієрархічне упорядкування, муз. жанри також утворюють своєрідну субординацію. Є жанри т. зв. "високої" ("сакральної" та "акад.") музики, пов'язані з найвищими духовними цінностями культури, і "низької", "побутової" (профанної) музики, що відповідає психологічним потребам людей, насамперед — потребі в розвагах, релаксації, простих чуттєвих задоволеннях. Критерії ціннісних суджень про ЖМ. — фактор суб'єктивний, а межа, що розділяє вищі й нижчі "поверхи" жанрової системи, є досить умовною. Отже, в суспільстві нерідко виникають конфліктні ситуації, коли певні жанри визнаються "непристойними" (напр., теретисма у Візантії) й навіть підпадають під заборону (як сарабанда в середньовічній Іспанії).
Часом муз. жанри об'єднуються в стійкі єдності — "супержанри", що складаються з відносно самостійних компонентів, "втягнутих" в "орбіту" певного комплексу функцій і умов музикування: як-от, муз.-обряд. жанр літургії (меси), до складу якої входять речитації, псалмод. наспіви тощо; жанр опери, що зазвичай об'єднує сольний і хоровий спів, речитатив, танець, оркестр, епізоди тощо.
ЖМ. та процес жанротворення можуть бути осмислені як феномени музичне мислення. В цьому аспекті кожний ЖМ. є своєрідним генотипом творчої практики, тобто правилом, зразком, орієнтиром творчих дій. Жанр як генотип — це колективне уявлення, що відповідає функціонально, кондиціонально та змістовно подібним муз. артефактам, тобто це стійке типологічне образне враження й відповідна абстракція (поняття), закріплена словесним визначенням. Такі уявлення допомагають індивідові орієнтуватися в розмаїтті муз. актів і артефактів. Розвинуте поняття ЖМ. і жанр, системи культури мають, насамперед, профес. музиканти — композитори, виконавці. Вони коригують із ним свої творчі дії, що набувають таких форм, як: написання твору за жанр, каноном, гарантуючи успіх втілення необхідного образного змісту й реалізації певної культурної функції (напр., наспів "на подобен" у давньорус. церк. практиці); свідоме узгодження твору з певним жанр, прототипом; неусвідомлене, інтуїтивне відтворення жанр, архетипу, (скажімо, імпровізація танц. супроводу музикантами-аматорами не може бути вільною від природного впливу архетипів танц. жанр, сфери). Таким чином, жанр, генотип певною мірою, свідомо чи підсвідомо, обумовлює хід і результат творчого процесу, внаслідок чого кожний муз. твір може мати певні жанр, ознаки. Трапляються полі- жанрові твори, де автор, визначення синтезує ознаки одразу кількох жанрів (напр., опера-балет В. Губаренка "Вій", кантата-симфонія "Кавказ" С.Людкевича, ораторія-балет "Київські фрески" /. Карабиця). Інколи твір засвідчує свідоме прагнення автора до порушення жанр, меж і встановлення нових стійких взаємин між функціями, умовами, змістом та стилем муз. вислову. Історія музики знає чимало експериментів, що з часом закріпились у практиці й започаткували новий жанр, різновид (IX Симфонія Л. Бетховена, де вперше було залучено хор, стала згодом стабільним різновидом симф. ЖМ.).
В європейській композиторській практиці останніх 3-х століть спостерігаємо художньо-виражальний прийом жанрової стилізації, коли в контексті твору з'являються інтонаційно-мовні властивості, характерні для іншого ЖМ. Напр., у фп. п'єсі М. Мусоргського "Богатирські ворота в Києві" стилізовано молитовний спів і церк. передзвін. Завдяки відтворенню знайомих рис жанр, стилю виникають асоціації зі сферою церк. музики, з духовно піднесеними образами славної давнини. Менш очевидні зміни певного жанрового стилю створюють ефект жанрової алюзії. Жанр, стилізація полегшує слухачам розуміння муз. тексту. В радянському музикознавстві такий прийом називався "узагальненням через жанр" (О. Альшванг) або "жанровою конкретизацією" (А. Муха).
[Жанри в українській музиці]
Жанровий підхід лежить в основі багатьох історичних досліджень і систематичних описів епохальних та етнічних культур. Укр. культура, як правило, представлена 4-а великими жанр, системами, що знаходяться у складній взаємодії: муз. фольклором, духовною музикою, акад. музикою європ. традиції та мас. муз. культурою, кожна з котрих здатна утворювати власні "субсистеми". У фольклорі функціонують, насамперед, жанр, субсистеми календарно-обрядових, родинно-побутових, епічних, ліричних, трудових тощо пісень і танців. Основними критеріями їх розпізнавання є семантика словесних текстів і умови музикування тощо. Інші компоненти — метроритмічна, звуковисотна система, мелодика, фактура, тип композиції — не завжди мають значення релевантних (розрізнюючих) ознак. Жанровій системі укр. фольклору притаманний вельми широкий стиліст, спектр (досить порівняти, напр., муз. мову календарних наспівів, дум, кантів, балад, романсів, істор. і танц. пісень тощо).
Найхарактернішими для укр. фольклору ЖМ. (у контексті слов'ян, нар. пісенних культур) є билини, скоморошини, думи, істор. пісні, щедрівки, веснянки, гаївки, купальскі, жнивні, чумацькі пісні, солоспіви, коломийки. Варто виділити й самобутні муз.-театр. жанри вертепної і шкільної драм, нар. інстр. сюїти з характерними танцями — гопаком, козачком, чабарашкою. Жанр, система укр. духовної музики генетично пов'язана з греко-візант. культурною традицією. В епоху Відродження й Бароко (в Україні — 17—18 ст.) вона зазнала великого впливу зах.- християн. культури, що спричинило значну трансформацію традиц. богослужб. жанрів (див. Жанри богослужбові) .,й> виникнення нових жанр, зразків, з-поміж яких найвизначнішим і нац. самобутнім став ЖМ. партесного концерту. Процеси взаємодії культурних традицій породили також оригінальні паралітургічні ЖМ. (псальм, кант, духовний вірш). Європейська традиція академічної музики в Україні формувалася поетапно. На 1-у етапі (кін. 17 — поч. 19 ст.; творчість М. Дилецького, Д. Бортнянського, М. Березовського, А. Веделя) її представлено переважно ЖМ. вок. музики — сольної, хор., оперної та окремими зразками кам.-інстр. музики (духовні хор. концерти, солоспіви, сонати, обробки нар. пісень). Найпліднішими здобутками творчості укр. композиторів 19 — поч. 20 ст. стали водевіль і опера (/. Котляревський, В. Гоголь, Г. Квітка-Основ'яненко, С. Гулак-Артемовський, М. Лисенко, М. Аркас); солоспіви і класичні ЖМ. кам.-інстр. музики (М. Колачевський, М. Вер- бицький, /. Лаврівський, А. Вахнянин, І. Вороб- кевич, Д. Січинський); обр. нар. пісень, хор. п'єси, кантати (М. Лисенко, М. Леонтович, К Стеценко, Я. Степовий, С. Людкевич). Провідна роль у збагаченні укр. музики новими ЖМ. належить М. Лисенкові (започаткував жанри героїчної, сатиричної, лірико-фантастичної, дит. опер, елегії, рапсодії їді ін.).
У 20 ст. укр. композитори (зокр. Б. Лятошинський, Л. Ревуцький, С. Людкевич, М. Вериківський, А. Штогаренко, Г. Майборода та ін.) репрезентують увесь спектр класичних жанрів європ. муз.культури, в т. ч. вершинний — симфонію. У 2-й пол. 20 ст. в Україні сформувалася плеяда митців, націлених на експериментування з традиц. ЖМ. та пошук нових генотипів муз. композиції (Л. Грабовський, В. Губаренко, Л. Дичко, Ю. І ще н ко, В■ За горцев, І. Карабиць, Л. Коло- дуб, Г. Ляшенко, В Сильвестров, М. Скорик, Є Станкович та ін.). Від 1960-х в Україні формуються ЖМ. масової музичної культури — традиц. муз. естрада, поп- і рок музика, авторська пісня, із серед 1990-х — сучас. танц. музика тощо.
[Теорія і класифікації музичних жанрів]
Теорію муз. жанру репрезентовано розмаїттям напрямків і концепцій. В її основі — масові емпіричні уявлення про генотипи муз. практики, безпосередньо втілені в жанр, найменуваннях (жанронімах). Поява жанрової дефініції свідчить про викристалізованість відповідного ЖМ. Назви жанрів виникли у процесі муз. практики, тому серед них зустрічаються такі, що не відбивають специфіки даного муз. ЖМ. (напр., жанронім "соната" — від лат. sonare — звучати, вказує на акустичну природу муз. мистецтва, бо вся музика звучить). Іноді один ЖМ. твору має кілька назв (скажімо, слово "сюїта" позначає той самий генетичний тип, що й "партита11). Інколи одне "ім'я" пов'язане з кількома різними ЖМ. ("шансон11). Чимало жанрових найменувань збігається з назвами типів композиційної побудови форми (рондо, варіації, фуґа). Отже, назва ЖМ. не завжди слугує його суттєвою характеристикою.
Утім, багато жанрових імен вказує на функціональні й кондиціональні властивості творів, істотні особливості форми й образного змісту. Напр., значна кількість найменувань нар. пісенних ЖМ. (жнивні, пахотні, покосні, колискові, плачі, колядки тощо) формулює культурне призначення даних типів музикування. Є чимало жанр, імен, що фіксує особливості обставин виконання, віддзеркалює соціальне середовище виникнення й побутування типу творів. Напр., чумацька пісня, віланела (від італ. villanella — селянська пісня), вербункош (угор. рекрутська пісня). Жанрові імена танців — коломийка, полонез (букв. —: польський), алеманда (букв. — німецький), хабанера (букв. — з Гавани) — позначають етногеогра- фічні обставини генези ЖМ. Деякі жанроніми свідчать про побутування в річному й добовому часі, з чим пов'язано акт музикування: вечірня, вранішня, всенощна — в практиці христ. богослужіння; альба — ранкова пісня трубадурів, ноктюрн, серенада, веснянка. Специфічний аспект жанр, номінації — ступінь попередньої підготовленості муз. тексту. Він заявляє про себе в таких найменуваннях, як імпровізація (італ. improviso — непередбачений, раптовий), експромт (лат. expromtus — швидкий), капричіо (італ. саргіссіо — каприз, примха). Нерідко жанр, ім'я характеризує образний зміст творів даного генотипу. Напр., кант- віват (від лат. vivat — хай живе), лауда (від лат. laudo — хвалю), бадинера (від франц. badinerie — жарт, витівка), ґальярда (від італ. gagliarda — бадьора, смілива), фолія (від пор- туг. folia — відчайдушна веселість). Чимало жанронімів вказуює на формальні характеристики музики: протяжна пісня, частівка, речитатив, токата (від італ. toccare — тукати), ричеркар (від італ. гісегсаге — стукати). Часом стихійні жанрові імена можуть набувати строго визначеного понятійного змісту і статусу наукового терміну.
Розбудова жанрової класифікації становить одну з головних проблем теорії ЖМ. Спроби найпростішої класифікації здійснювалися ще за античних часів. Так, Аристотель запропонував розподіл муз.-літ. жанрів на епос, лірику та драму. Ця давньогрец. класифікація ЖМ. і досі використовується в мист-ві. Не втратила своєї актуальності й середньовічна класифікація ЖМ., що веде свою лінію від Боеція. Вона поділяє музику на класи: "musica mundana" — світова, космічна музика, "musica humana" — людська (тобто, вокальна) музика та "musica instrumental" — інстр. музика. 1-а категорія є абстракцією в дусі піфагорейської концепції числової гармонії Всесвіту; 2-а й 3-я розділяють усю створену на нашій планеті музику за ознакою звукового матеріалу. Щоправда, історія свідчить про самостійне існування змішаного класу вок.-інстр. музики, а практика 2-ї пол. 20 ст. доповнює цю класифікацію галузями електронної та комбінованої (такої, що поєднує традиційну акустичну звучність із електронною) музики.
Поміж жанрових класифікацій осібне місце посідають ті, що ґрунтуються на критеріях оцінки культурних функцій музики й умов худож. побутування муз. творів. Напр., Іоан-де-Ґрохео (кін. 13 — поч. 14 ст.) ділив муз. практику на З жанр, класи: "просту", "громадянську" або "народну" музику; "складну" або "вчену" музику, що називалася також "мензуральною"; музику, що об'єднувала "просту" й "учену". Критерій соціокультурної потреби відбито в дихотомічній класифікації нім. музикознавця Г. Бесселера, який розмежував ужиткове колективне творче музикування (Umgangsmusik) і музику, що пропонується, презентується митцями (Darbietungsmusik). Ця класифікація допускає широке використання: обряд, фольклор, музика релігійних ритуалів, розважальні пісні й танці окреслюють сферу ужиткової музики. Пісні-оповіді давньогрец. аеда, лицедійство скоморохів у гридниці київського князя, конц. виступ скрипаля-віртуоза у філарм. залі європ. міста — зразки музики, що пропонується аудиторії. Втім, існує чимало ЖМ., що виявляють невизначеність стосовно до бесселерівських класів. Докладнішою і наочнішою є класифікація, розроблена А. Сохором. У ній визначено ЖМ.: театральні (опера, балет, оперета, музика для т-ру); концертні (симфонія, соната, квартет, ораторія, кантата, романс тощо); масово- побутові (пісня, танець, марш з усіма їх різновидами); культові (молитовний спів, див. — молитва, меса, реквієм тощо). В основі усіх 4-х класів — найважливіша ознака ЖМ., а саме обставини, коли здійснюється виконання і сприймання музики. Ця модель дозволяє майже кожний європ. ЖМ. віднести до одного з 4-х класів. Однак ця класифікація не дає можливості чіткого вирізнення жанр, підвидів (напр., якщо пісня визначається як ЖМ. звичаєвої музики, то подальша класифікація за критерієм обставин виконання призводить до плутанини: п\сн\-плачі, трудові наспіви й колискові очевидно належать до сфери звичаєвих ЖМ., гі\сн'\-хороводи, веснянки, колядки, псальми — до обряд, музики; стасими, арії античних трагедій — до галузі муз. т-ру; кіфародичні номи, романси (починаючи з 18 ст.), пісні для голосу з оркестром, естр. пісні — до концертної музики.
Заслуговує на увагу логічно струнка систематика ЖМ. запропонована О. Соколовим. Автор розрізняє класи "чистої", "взаємодіючої", "прикладної" та "прикладної взаємодіючої" музики. Щоправда, і ця класифікація не ідеальна (не всі критерії означених класів піддаються чіткому визначенню) й не універсальна щодо всієї системи жанрів муз. творчості. Жанр, аналіз муз. творів, що в теорії музики отримав відносну самостійність, встановлює жанр, ознаки конкретного муз. артефакту, передбачає багаторівневий аналіз звуко-інтонаційної форми й образного змісту твору: його назва, склад інструментів або (та) голосів, кількість виконавців, характер словесного тексту (за його наявності), ін. худож. компоненти форми, що взаємодіють із музикою, комплекс виражальних засобів (жанр, стилю) тощо. Аналіз жанр, природи муз. твору — це прямий шлях до встановлення загального значення його образного змісту. Жанр, аналіз відіграє важливу роль у публіцист, літ-pi, в галузі мас. муз. просвіти для популяризації мистецтва, муз. виховання дітей і молоді. Жанр, характеристики повинні орієнтувати звичайних слухачів у просторі муз.-творчої практики. Показовою щодо цього є система муз. виховання, розроблена Д. Кабалевським, в основі котрої лежить послідовне освоєння ЖМ. пісні, танцю й маршу. Незважаючи на обмеженість і спрощеність такої класифікації, принцип жанр, підходу до освоєння муз. культури не втратив актуальності для сучасної муз. освіти.
Розвитку методології жанрового аналізу сприяють теоретичні дослідження ЖМ. як феномену творчого муз. мислення, культури суспільства та особистості музиканта (Н. Александрова, А. Верещагіна, О. Костюк, І. Ляшенко, В. Москаленко, А. Муха, І. Пясковський, Т. Смирнова, І. Тукова, Л. Шаповалова та ін.)
Історія ЖМ. вивчає окремі роди й види муз. практики в їх ґенезі й розвитку. Особливу проблему становить вивчення жанр, топіки (тобто місця ЖМ. у системі ін. муз. родів). Найскладнішим є завдання розбудови істор. картини розвитку жанр, системи певної культури. Прикладом такої концепції є 3-фазова модель, запропонована Є. Назайкінським, згідно з якою система жанрів проходить послідовно стадії "синкретизму", "естетичного феномену" та "віртуальної форми".
[Вітчизняні дослідження]
В укр. муз-ві існує плідна традиція вивчення конкретних ЖМ. і жанрових систем, започаткована Ф. Колессою й К Квіткою. В центрі їхньої уваги — ЖМ. укр. фольклору: обряд, пісні, балади, думи. їхній доробок утворив фундамент для наступних досліджень, з-поміж яких теор. озброєністю й глибиною вирізняються наук, праці В. Гошовського (розробив оригінальну систему жанр, систематики, виходячи з положень семіотики, інформатики та системної методології), фольклорист, розвідки С. Грици (зокр., присв. жанр, системі епічного фольклору України). Цінний для теорії та історії ЖМ. матеріал зібрано й осмислено О. Мурзіною, І. Польською, А. Іваницьким, науковцями ІМФЕ та ін. Укр. вчені інтенсивно досліджують укр. духовні ЖМ.: Н. Герасимова-Персидська (партесний концерт та ін. старовинні вок. жанри ренесанс- но-барокової доби), Ю. Ясіновський, Л. Корній, О. Цалай-Якименко, Люд. Увченко, Ол. Шевчукг Ю. Медведик, К. Берденникова, О. Зосім та ін. Поміж вітчизн. монографічних досліджень окремих ЖМ. класичної європ. традиції вирізняються праці М. Гордійчука, О. Зінькевич (симф. ЖМ.), Л. Архімович, М. Черкашиної(опера), М. Загайкевич (балет), А. Терещенко (кантата й ораторія), Л. Пархоменко (хор. п'єса), М. Ярко (кам. кантата), О. Литвинова (кам.-вок. цикл), Т. Булат (солоспіви), Б. Фільц, О. Шреєр-Тка- ченко (романс), В. Кузик (пісня), Н. Горюхіної (соната), М.' Боровика (кам.-інстр. ансамбль), М. Дремлюги, В. Клина, М. Степаненко (фп. ЖМ.), М. Калашник (сюїта) тощо. Див. також Вокальна музика, Інструментальна музика.
Література.:
- Гордейчук М. Украинская советская симфоническая музыка. — К., 1951;
- Його ж. Українська радянська симфонічна музика. — К., 1956, 21969;
- Його ж. Симфонічна музика. — К., 1960, 21962;
- Його ж. Український радянський симфонізм. — К., 1967;
- Його ж. Симфонічна музика // ІУМ. — К., 1989. — Т. 2;
- Його ж. Симфонічна музика // Там само. — К., 1992. — Т. 4;
- Його ж. Симфонічна музика //Іам само. — К., 2004.— Т. 5;
- Попова Т. Музыкальные жанры и формьи — М., 21954;
- Архімович Л. Українська класична опера. — К., 1957;
- /їж. Шляхи розвитку української радянської опери. — К., 1970;
- Довженко В. Нариси з історії української радянської музики. В 2 т. — К., 1957, 1967;
- Дремлюга М. Українська фортепіанна музика (дожовтневий період). — К., 1958;
- Майбурова К. Музичні жанри. — К., 1959;
- Лисса 3., Хоминский Ю. Музыка польского Возрождения. — М., 1959;
- Цуккерман В. Музыкальные жанры и основы музыкальных форм. — М., 1964;
- Фільц Б. Хорові обробки українських народних пісень. -— К., 1965;
- її ж. Український радянський романс, т- К., 1970;
- Боровик М. Український радянський камерно-інструментальний ансамбль. — К., 1968;
- Його ж. Становлення багатоголосого хорового співу // ІУМ. — К., 1989. — Т. 1;
- Його ж. Хоровий концерт і його творці /'Там само;
- Муха А. Принцип програмності в музиці. — К., 1966;
- Музыкальные жанры / Под ред. Т. Поповой. — М., 1968;
- Сохор А. Эстетическая природа жанра в музыке. — М., 1968;
- Його ж. Теория музыкальных жанров: Задачи и перспективы // Теоретические проблемы музыкальных жанров и форм. — М., 1971;
- Гордійчук М. Українська симфонічна музика. — К., 1969;
- Загайкевич М. Українська балетна музика. — К., 1969;
- її ж. Драматургія балету. — К., 1978;
- Горюхина Н. Эволюция сонатной формы. — К., 1970;
- її ж. Очерки по вопросам музыкального стиля и формы. — К., 1985;
- Терещенко А. Українська радянська кантата і ораторія (1945-1974). — К., 1975;
- Її ж. Українська радянська кантата і ораторія (1917—1945). — К., 1980;
- Соколов О. К проблеме типологии музыкальных жанров //Проблемы музыки XX века. — Горький, 1977;
- Його ж. Морфологическая система музыки и ее художественные жанры. — Нижний Новгород, 1994;
- Пархоменко Л. Українська хорова п'єса. — К., 1978;
- Каган М. Классификация и систематика. Типы в культуре. — Ленинград, 1979;
- Грица С. Мелос української народної епіки. — К., 1979;
- її ж. Структурно-типологічний напрям у працях академіка Ф. Колесси (до 125-річчя від дня народження) // Проблеми етномузикології / Упоряд. О. Мурзіна. — К., 1998;
- Булат Т. Український романс.— К., 1979;
- Жанрово-стилистические тенденции классической и современной музыки: Сб. науч. тр. Ленингр. гос. ин-та театра, музыки и кинематографии / Ред.-сост. А. Порфирьева. — Ленинград, 1980;
- Герасимова-Персидская Н. Партесный концерт в истории музыкальной культуры. — М., 1983;
- Ті ж. Псалтир в музичній культурі України XVII—XVIII ст. // Музика і Біблія / Наук, вісник НМАУ. — К., 1999. — Вип. 4;
- Проблемы музыкального жанра: Сб. трудов ГМПИ. — М., 1981. — Вып. 54;
- Конькова Г. Традиції і новаторство в розвитку жанрів сучасної української музики (симфонія, кантата, ораторія 60—70-х років). — К., 1985;
- Симакова Н. Вокальные жанры эпохи Возрождения: Учеб. пособие. — М., 1985;
- Зинь- кевич £ Динамика обновления: Украинская симфония на современном этапе в свете диалектики традиции и новаторства (1970-е — начало 80-х годов). — К., 1986;
- Музыкальный язык, жанр, стиль: проблемы теории и истории: Сб. науч. трудов Моск. гос.. коне. — М., 1987;
- Ивченко Люд. Украинский кант XVII—XVIII вв. (характеристика жанра): Автореф. дисс. ...канд. искусств. — К., 1988;
- Смирнова Т. Проблема теории музыкального жанра: Автореф. дисс. ...канд. искусств. — К., 1988;
- Її ж. Жанр как эстетическая категория // Музыкальное мышление: Сущность. Категории. Аспекты. Исследования / Сост. Л. Дыс. — К., 1989;
- Музыкальные жанры: история и современность: Тезисы докл. к науч. конф. молодых музыковедов / Горьк. консерватория. — Горький, 1989;
- Лобанова М. Музыкальный стиль и жанр: История и современность. — М., 1990;
- Конен В. Третий пласт: Новые массовые жанры в музыке XX века. — М., 1994;
- Москаленко В. Творческий аспект музыкальной интерпретации (К проблеме анализа). — К., 1994;
- Корній Л. Історія української музики. В 3 ч. — К.; X.; Нью-Йорк, 1996. — Ч. 1, 1998. — Ч. 2; 2001. — Ч. 3;
- Її ж. Українська шкільна драма і духовна музика XVII — першої половини XVIII ст. // Європейське відродження та українська література XIV—XVIII ст. — К., 1993;
- Назайкинский £ Стиль и жанр в музыке: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. — М., 2003;
- Зосім О. Українська духовна пісня західноєвропейського походження в історичному розвитку (XVII—XX ст.): Автореф. дис. ...канд. мист- ва. — К., 2006;
- Медведик Ю. Українська духовна пісня XVII-XVIII століть. — Л., 2006;
- Середа Н. Жанровий канон православної літургії (на матеріалі Літургій українських та російських композиторів кінця XIX — початку XX століть): Автореф. дис. ...канд. мист-ва. — К., 2006;
- Тукова /. Функціонування інструментальних жанрових моделей західноєвропейського бароко в українській музиці другої половини XX ст.: Автореф. дис. ...канд. мист-ва. — К., 2006;
- Її ж. "Жанротворчество" и творчество "в жанре" // Музичний твір як творчий процес: Наук, вісник НМАУ. — К., 2002. — Вип. 21;
- Грінченко М. Український романс // Його ж. Вибране / Упор, і ред. М. Гордійчук. — К., 1959;
- Альшванг А. Проблемы жанрового реализма // Його ж. Избр. соч. — М., 1964. — Т. 1;
- Финкельштейн 3. К вопросу о специфике жанра: Жанр как модель для композиции // Музыка и музыканты Ленинграда. — Ленинград, 1972;
- Вла- дышевская В. О систематизации певческих жанров средневековой муз. культуры // Мат-ли 5 од междунар. симпозиум за балканскиог фол- клор. — Охрид; Скопье, 1978;
- Гошовский В. Многомерная жанровая классификация армянских песен // МААФАТ75;
- Земцовский И. К теории жанра в фольклоре //СМ. — 1983. — № 4;
- Сте- паненко М. Клавірне мистецтво України (XVI — поч. XIX ст.) //Українська фортепіанна спадщина: Хрестоматія / Упор. М. Степаненко. — К., 1983. — Вип. 1;
- Його ж. Клавір в історії музичної культури України XVI — XVII ст. // Укр. муз. спадщина / Заг. ред. М. Гордійчука. — К., 1989. — Вип. 1;
- Арановский М. Структура музыкального жанра и современная ситуация в музыке // Музыкальный современник. — М., 1987. — Вып. 6;
- Березовчук Л. Музыкальный жанр как система функций: Психологические и ^семиотические аспекты /^Проблемы музыкознания. — Ленинград, 1989. — Вып. 2;
- Загайкевич М., Литвинова О. Музичний театр // Там само;
- Степаненко М., Фільц Б. Інструментальна музика // Там само;
- Фільц Б. Музикантські цехи //Там само;
- Шеффер Т. Канти і псальми // Там само;
- Кузик В. Масова пісня // Там само. — К., 1992. — Т. 4;
- Бонфельд М. Жанровая система в музыке XVIII века (в сравнении с систематикой литературных жанров) // VI Пуришевские чтения. — М., 1994;
- Александрова Н. От жанровых номинаций к семантике жанра: о своеобразии музыкального дискурса // Культурологические проблемы музыкальной украинистики. — О., 1997. — Вып. 2. Ч. 1;
- Мурзіна О. Українські голосіння — афект та формотворення // Проблеми етномузикології. — К., 1998;
- Берденнікова К. Гоміле- тичні традиції у кантовій творчості Й.-С. Баха. // Музика і Біблія: Зб. наук, праць: Наук, вісник НМАУ. — К., 1999. — Вип. 4;
- Цукер А. Жанровые мутации в музыке рубежных периодов // Искусство на рубеже эпох. — Ростов-на-Дону, 1999;
- Шевчук Ол. До проблеми дослідження давньоруських богослужебно-літургічних жанрів //Musi- cae ars et scientia:? Книга на честь 70-річчя Н. Гера- симової-Персидської: Наук, вісник НМАУ. —. К., 1999. — Вип. 6;
- Пясковський /. Ситуативна модальність в жанрах української народно-пісенної творчості // Наук, записки Терноп. держ. пед. ун-ту ім. В. Гнатюка. Серія: Мист-во. — 2000. — № 1 (4);
- Шип С. Музичний жанр в методологічному аспекті // Культурологічні проблеми української музики (наукові дискурси пам'яті академіка І. Ф. Ляшенка): Наук, вісник НМАУ. — К., 2002. — Вип. 16;
- Його ж. Наукова спадщина В. Л. Гошовсь- кого та проблема жанрової систематики артефактів музичного фольклору // Мистецтвознавчі аспекти славістики: До XIII Міжн. з'їзду славістів / Відп. ред. /. Юдкін. — К., 2002;
- Його ж. Ико- нические жанровые модели музыкальной культуры // Київ, муз-во: Культурологія та мистецтвознавство. — К., 2004. — Вип. 13;
- Його ж. Снова о моделировании жанрового строя музыкальной культуры (стереометрические модели) // Там само;
- Коробова А. Музыкальная топика как объект жанрового исследования // Муз. академия. — 2005. — № 3;
- Besse/er Н. Umgangsmusik und Dar- bietungsmusik im 16. Jahrhundert // Aufsatze zur Musikasthetik und Musikgeschichte. — Leipzig,1978;
- Todorov Tz. Genres in discourse. — Cambridge; New-York, 1990;
- Dahlhaus C. Die neue Musik und das Problem der musikalischen Gattungen // Schonberg und andere (Mainz, 1978);
- Eng. trans, in Schoenberg and the New Music (Cambridge, 1987);
- Fabbri F. A Theory of Musical Genres; Two Applications' Popular Music Perspectives. — Goteborg and Exeter, 1982;
- Kallberg J. Understanding Genre: a Reinterpretation of the Early Piano Nocturne. — Bologna, 1987. — IMSCR XIV.
Джерело: http://Українська музична енциклопедія - Т.2 -с.69-72 |