Позначення акордів (Chord Symbols)
Існували різні методи позначення акордів.
Джаз еволюціонував від використання простої гармонії в старі часи до досить скланої гармонії, популярної в творчості новаторів стилю бібоп, що використовує розширення (інтервали 9, 11 and 13), та альтерації (b5, #11 etc.).
Раніше часто використовували тризвуки, які можна було записати просто C (для До мажору) або Cm (лдя до мінору).
Ранні ноти включали позначення акордів, але часто вони писались виконавцями на банджо і були дуже спрощені (вірно або невірно). Серйозніші джазові автори мусили розробити позначення, оскільки на відміну від нотації більше сприяють спонтанному і творчому процесу джазової імпровізації.
Позначення актордів найкраще працюють, якщо вони якнайпростіші, в іношму випадку партитура виглядатиме надто метушливою, особливо якщо пишеться від руки і поспіхом
Звичайні позначення акордів і їх альтернативи
- Позначення червоним рекомендуються, тоді як інші можуть збивати з пантелику (особливо “-” для мінору і “alt”> альтерованих 9 і 13.
- Символ "трикутник" може бути корисним для позначення 7 (Δ or Δ7) якщо писати поспіхом, але будьте обачливі, він може виглядати як погано написаний
o )
- Велика
M для великої 7 можна легко сплутати з маленькою “m”>.
До мажор 7 |
Cmaj7 |
Cma7 |
CΔ or CΔ7 |
CM7 |
До мінор 7 |
Cm7 |
Cmin7 |
C-7 |
– |
До мінор з велокю 7 |
Cm maj7 |
Cmin ma7 |
C – Δ7 |
C – |
Септакорд від До малий зі зменшеним |
Cø7 |
Cm7 b5 |
Cmin7 b5 |
– |
Септакорд від До зменшений (7) |
Co (7) |
C dim (7) |
– |
– |
Септакорд від До |
C7 |
– |
– |
– |
Нонакорд від До |
C9 |
– |
– |
– |
Ундецимакорд від До* |
C11 |
Gm7/C |
– |
– |
Септакорд від До з затриманою 4 |
C7 sus4 |
– |
– |
– |
Терцдецимакорд від До |
C13 |
– |
– |
– |
Септакорд від До збільшений |
C+7 |
C7 aug (C7+) |
C7+5 |
– |
Септакорд від До з пониженою 5 |
C7 b5 |
C7 -5 |
– |
– |
Септакорд від До з підвищеною 11 |
C7 #11 |
C7 +11 |
– |
– |
Септакорд від До з пониженою 9 |
C7 b9 |
C7 -9 |
– |
– |
Септакорд від До підвищеною 9 |
C7 #9 |
C7 +9 |
– |
– |
Септакорд від До з пониженою 10 |
C7 b10 |
C7 -10 |
– |
– |
Септакорд від До з пониженою 9 і 13 |
C7 b9 b13 |
C7 alt |
– |
– |
Септакорд від До з пониженою 10 і 13 |
C7 b10 b13 |
C7 alt |
– |
– |
Терцдецимакорд від До з підвищеною 11 |
C13 #11 |
C13 +11 |
– |
– |
* Ундецимакорд від До (C11) в багатьої випадках виключає 3, оскільки 11 часто виконує функцію затримання. Тому цей акорд часто трактують як Gm7/C. Також варто зауважити, що якщо 3 присутня, акорд звучить дисонантно. Але якщо розташувати акорд таким чином, щоб 3 і 7 розташовувалась над 11, звучання вийде цікавим..
Джерело: https://tamingthesaxophone.com/jazz-chord-symbols |