ВАРІАЦІЇ, ВАРІАЦІЙНА ФОРМА, тема з варіаціями, варіаційний цикл — муз. форма, широко і стабільно культивована в європейській професійній музиці 16—20 ст. Традиційні сфери побутування варіацій і варіаційної техніки — нар. муз. творчість і практика джаз, музикантів. В, віддавна складали музиканти-професіонали й аматори, концертуючі виконавці-віртуози. В. охоплюють вел. кількість творів — від невибагливого варіювання простої теми до вершин інтелектуальної складності. Узагальнені назви В. 19— 20 ст. — "салонні", "блискучі", "бравурні", "вільні", "прості", "легкі", "серйозні", "ліричні", "симфонічні" — підтверджують багатоликість Варіаційної форми. Назва варіації походить від лат. variatio, італ. variazione — зміна, переміна, перемінність. Композиційна схема Варіаційної форми типового зразка фіксує початковий виклад теми й наступну серію її перетворень за схемою: А (тема) + А' + А2 + А:+ ... А (+ coda). Схема відображає типовий для клас, доби термін-синонім ("tema con variatio- пі"). У різні істор. часи існували числ. найменування В. та її складових: diferencia (відмінність), evolutio (розвиток), verunderungen (зміни), doubl (подвійний), versus (вірш), glosa (тлумачення), fioretti (квіточки), les agruments (прикраси) тощо. Давня назва Варіаційної форми — партита — передбачає внутрішнє членування структури на складові (італ. "parte" — "частина"). Означення "варіаційний цикл" акцентує завершеність форми, цілісність худ. організму. Довільна перестановка варіацій, вилучення окремої ланки з цілеспрямованого варіаційного процесу, виконання окремо вибраних варіацій порушують логіку і монолітність твору. В найузагальненішому розумінні варіації — багатофазна за будовою і екстенсивна за природою муз. форма, утворювана шляхом систематичних видозмін структурного інваріанту, тобто теми (однієї чи кількох), або — за відсутності теми — т. зв. "центрального елементу системи" (якогось іншого структур, компоненту). Із варіаційною формою тісно пов'язані поняття "варіювання", "варіаційний розвиток", "варіаційність", характеризуючи варіаційний метод як специфічний спосіб обробки тематичного матеріалу. В історичному плані варіаційний розвиток — явище більш давнього походження, ніж власне форма варіацій. Його витоки сягають глибин фольклору, де в нар. пісні через варіювання наспіву — у співі чи грі — розкривалась творча фантазія анонімних авторів та виконавців, їхній потяг до ініціативного самовираження. У пісенному фольклорі багатьох народів виникла куплетно-варіаційна форма — прообраз сформованих згодом у профес. музиці інстр. і вок.- інстр. варіацій остинатного типу (з постійною мелодією і видозмінюваним супроводом). Своєрідним її продовженням є інстр. В. нар. виконавців — вільно імпровізована, часом віртуозна обробка популярного наспіву з мелод. орнаментованими "візерунками" на канві повторюваної поспіль у ряді куплетів "теми" (зокр. в Україні у вик. традиції троїстих музик, у бойків, і гуц. коломийках "до танцю" тощо). Варіантний розвиток — незмінний супутник нар. лір. пісні (сольної і хорової, з елементами підголоскової поліфонії). Утворена на його ґрунті куплетно-варіантна форма теж здатна збагачувати техніку варіювання композиторів-професіоналів. Варіантну природу має і явище тематичного "проростання" (В. Протопопов) — утворення щоразу нового мелодичного продовження до незмінно повторюваного інтонаційного "зерна" (за схемою ab, ас, ad тощо). Варіантний розвиток, спорадично представлений у надрах нар. пісні, знаходить ґрунтовне продовження у різноманітних галузях професійного мистецтва.
Природа варіаційної форми виявляє тісну взаємодію стабільності й мобільності, статики й динаміки, тотожності й контрасту (з одного боку, тяжіє до простого "нарощування" форми, що спричиняє її внутрішню статику, деяку "млявість", з другого — безперервна контрастність шкодить цілісності форми). У Варіаційна форма. принципово закладено ідею метаморфоз, поетапних перетворень єдиної темат. основи, що оживляють монотонію дубльованих повторів і постійним притоком нового активізують внутрішнє русло форми.
Образно-емоційний зміст творів варіаційного плану надзвичайно багатогранний. Особливо типовою рисою тут є розповідність ("нарративність", за Б. Яворським). Доволі часто у Варіаційній формі знаходять відображення розповідь-спогад про істор. давнину і далекі землі, картини поступового наближення об'єкту і грандіозного розгортання ефектного видовища, змалювання неспішного ходу, урочистої масової процесії або сповідаль- ність і мандри в лабіринтах психолог, настроїв і уяви, замальовки побут, сцен, голоси природи, пісня і танець, пейзажні краєвиди чи скерцозність, гумор, фантастичне тло й звукопис, "портретна" характерність та інтимні одкровення тощо ("Балада у формі варіацій" для фп. М. Вілінського, "П'ять характерних п'єс" Л. Грабовського, "Писанки" Л. Дичко). Лемківські та її варіації для двох фп., Варіації на укр. нар. тему "Взяв би я бандуру" А. Мухи (для бандури). Виняткова здатність В. втілювати градаційну поступальність у розкритті худ.-поет. ідеї аж до створення образу-антиподу — відмінного і по суті протилежного, але народженого із надр першооснови (як у 3-й симфонії Б. Лятошинсь- кого). Така драматургійна "фабульність", виявлена своєрідним крещендо форми, надає варіаціям особливого сенсу, прихованого програмного змісту. У поступовому сходженні на вершину розвитку і завоюванні кінцевої мети криється художня сила В. Промовистою є про- грамність таких масштабних варіац. шедеврів, як органна Пасакалія Й. С. Баха, фінал "Героїчної" (№ 3) симфонії Л. Бетховена, "Болеро" М. Равеля, "епізод навали" з "Ленінградської" (№ 7) симфонії Д. Шостаковича, де велетенська варіаційна панорама таїть стрімкий рельєф і динамічний профіль, що ніби вимальовує "сюжет". Утім і менші за масштабом цикли здатні виявляти глибинну семантичну сутність варіацій, що можливо окреслити як "випробування й гартування людського духу", "тріумф творчого начала". Відтак поняття "варіації" набуває ще одного сенсу — не тільки форми, а й жанру, із спе- циф. індивідуально притаманними властивостями, виразовими можливостями та худ. призначенням.
Найбільшого розквіту В. досягали у періоди піднесення європ. інструменталізму. Перший з них припадає на 16 — поч. 17 ст.: становлення варіацій у лютневій і віольній музиці "золотого віку" в Іспанії та англ. школі вірджиналістів. Новий етап — органна й клавірна барокова музика 17 ст. в Італії та Німеччині. Творчість видатних поліфоністів 1-ї пол. 18 ст. Й. С. Баха та Ґ. Ф. Генделя знаменує остаточну кристалізацію варіаційної форми поліфонічного типу і перші спроби її реалізації у варіаційній формі у гомофонному плані. Класична модель варіаційної форми (2-а пол. 18 — поч. 19 ст.) знаходить своє вершинне втілення в інструментальній музиці віденського класицизму. У широкій стиліст, панорамі 19 ст. В. набувають нового продовження у річищі муз.-романт. тенденцій нац. творчих муз. шкіл, зокрема української і російської. У 20 ст. варіаційна форма репрезентована усім спектром її історико- стиліст. проявів. Сучасний етап історії варіацій — паралельне співіснування та взаємоперехрещення різних типів варіаційних структур, переосмислення їх закономірностей у стиліст, моделях неокласицизму і необароко, неоромантизму і нео- фольклоризму тощо, а поряд із тим і суттєва модифікація її "генетичної" природи та композиційної ідеї.
Варіаційна форма нерідко виступає у вигляді самост. інстр, композицій різних істор. епох і стилів. Уявлення про В. як повновартісну самост. структуру утверджувалося поступово. На поч. етапах В. являли собою зовні багаточаст. цикл, однак із виразним ухилом в одночастинність, як-от рання монотематична сюїта 16—17 ст. (цикл різнохарактерних старовинних танців, побудованих на спільній інтонац. основі, але з варіюванням її ритму). Подібне планування мали й органні пар- тити доби бароко. Від 17 ст. В. виступають уже і в ролі окр. складової сюїти. Перші зразки повноцінно розвинених варіацій у рамках старовинного циклу — клавірна Пасакалія соль мінор Ґ. Ф. Генделя і скрипкова Чакона ре мінор И. С. Баха. Починаючи від 2-ї пол. 18 ст. варіації застосовуються ще й як складова частина сонатно-симф. циклу (фінал Сонати для скр. і чембало М. Березовського). Роль варіацій у драматургії циклу закріплюють і продовжують числ. сюїти, сонати, симфонії, квартети тощо у творах композиторів 19—20 ст. У післяклас. епоху показовою є тенденція впровадження В. у середину самостійної композійної структури, вбудовування варіаційного циклу в одну з її частин або нашарування варіацій на тлі 3-частинної чи сонатної композицій, іноді й синхронна їх взаємодія (як у фп. прелюдіях, баладах, сонатах Б. Лятошинського). Колосальну автономну сферу застосування варіацій у професійній музиці становлять вок., вок.-інстр. композиції, що відтворюють у своїй будові принципи формотворення куплетно-варіаційної і куплетно-варіантної нар. пісні. До їх числа належать перлини сольної вок. лірики (зокр. "Галицькі пісні" Л. Ревуцького, "Зоре моя вечірняя" П. Майбороди, "Глибокий колодязю" Є. Станковича), хор. мініатюри (куплетно-варіаційні обробки нар. пісень М. Леонтовича, С.Людкевича, М. Колесси) й величні хорові полотна ("Ой весна-красна" та "Ой ти, зоре" Л. Ревуцького). Варіації проникають і в масштабні вок.-інстр. жанри — месу, кантату, ораторію, повновладно заявляють про себе в опері, сольних номерах, ансамблях, розгорнених масових сценах (подв. хор "Туман хвилями лягає" з опери "Чорноморці" М. Лисенка). Цілком відмінним є поняття варіації у балеті, де ними називають технічно складний, зазвичай сольний танець, при тому не обов'язково варіаційної форми.
Особливим виявом варіаційності є т. зв. "розосереджені варіації" (В.Протопопов) — своєрідний "розірваний" варіаційний циклічний процес становлення якого відбувається з перервами, заповненими появою нової музики іншого темат. (неваріаційного) матеріалу.
Варіаційна форма відзначається свободою, незліченними можливостями щодо конкретної реалізації її структури, не регламентується й кількість В. у циклі. Проте масштаб варіаційної композиції залежить, як правило, не так від творчої фантазії автора чи вміння нескінченно варіювати тему, як від художньої потреби, вмотивованої логікою розвитку конкретного образно-поет. задуму. Мінімум варіацій у циклі — 1—3. Кілька десятків В. є оптимальною нормою у розгорнених варіац. творах: "32 варіації" до мінор і "33 варіації на вальс Діабеллі" Л. Бетховена, ЗО варіацій у "Ґольдберґ-варіаціях" Й. С. Баха та ін. У підході до теми В. склалися 2 відмінні позиції: "гра з темою", коли остання виступає лише конструктивною "канвою" для більш вагомих і естетично вартісних "візерунків" на її основі; або "випробовування теми", де задум композитора передбачає й глибоке і різнобічне розкриття усіх її резервів та смислових граней у процесі варіаційного розвитку. Тема варіацій п'єс буває оригінальною, авторською ("Зразкові варіації" для фп. М. Вілінського, 5 характерних п'єс Л. Грабовського) або запозиченою — з нар. пісні чи танцю ("Балада" для фп. С. Людкеви- ча, Прелюдія Mi-бемоль мажор ор. 38 bis Б. Лятошинського), з популярної музики, з твору ін. композитора. (В. Є. Білоградської на Менует Й. Штарцера). На певних етапах вартість варіаційного твору визначала не сама тема, а майстерність її обробки (приміром, клавір, варіації на тему "Ой у полі криниченька" О. Лизогуба або "їхав козак за Дунай" К. М. Вебера). Практику застосування "чужої" теми для авт. твору засвідчують числ. В. 17—19 ст. У період бароко, в добу класицизму та романтизму звичним явищем були концертні змагання з імпровізацій на задану тему (коли музиканти публічно демонстрували свій творчий дар композитора й виконавця-віртуоза одночасно). Запозиченням тем-цитат нерідко вшановувалася пам'ять видатних композиторів-попередників. Траплялися й "автоцитати" — запозичення теми для варіацій з іншого власного твору.
За художньо-образною специфікою теми варіацій поділяються на абстрактно-узагальнені й характерні. Перші притаманні більшості старовинних поліф. В.: це одноголосі типізовані мелодико-інтона- ційні "формули" басу, переважно ритмічно однопланові, аскетично суворі й мало індивідуалізовані, наче "безликі". Темам характерного плану властива яскравіша образність і жанрова виразність. Обов'язковою умовою кращого сприймання В. є легке запам'ятовування теми, а з тим і можливість розпізнавання її контурів — за будь-яких варіаційних метаморфоз, навіть у широкій панорамі розвитку.
Тема варіацій традиційно подається на поч. твору. Рідше — обрамлення варіації темою, коли вона додатково відтворюється й у завершенні циклу. Оригін. версією є відсутність теми в "експозиційній" ділянці форми й поява її натомість лише наприкінці варіаційного циклу — спеціальна ознака "варіації з темою". Окремо виділяється поняття "субтеми" — тимчасового впровадження у варіаціях процес нової теми локального значення. Термін "контртема" фіксує тимчасову появу в одній з варіацій виразного мелодичного контрапункту до основної теми.
У багатьох зразках варіаційної форми 20 ст. тема як індивідуалізована і структурно оформлена тематична ідея втрачає свою актуальність. її місце займає "центральний елемент системи": додекафонна серія як "будівельний матеріал", з якого викристалізовуються В., одне співзвуччя, епіграф-мо- нограма як своєрідний cantus firmus муз. композиції. Зрештою виникають варіаційні композиції, цілковито емансиповані від теми, як власне "варіації без теми". Кожний істор. період розвитку В. пропонував свою версію форми, своє розуміння логіки й цілості варіаційної композиції. Деякі з них відображені в найменуваннях: роздільно-варіаційна, злито-варіаційна, злито-циклічна, злито-сюїтна, злито-процесуальна. Позначився й поділ Варіаційної форми на 2 варіанти: динамічно-статична й динамічно-векторна.
Прийнята в сучас. укр. муз.-теорет. літературі класифікація В. (Я. Якубяк) раціонально виокремлює 3 їх основні види: 1) строгі та вільні (з погляду міри перетворень теми); 2) остинатні та фігуративні (залежно від способу оперування темою); 3) подвійні (варіації на 2 теми). В новітніх класифікац. системах (В. Холопова) пропонується перелік типів В. у хронолог, порядку: 1) на basso ostinato (на витриманий бас, т. зв. "поліфонічні" або "старовинні" В.); 2) фігуративні (фігураційно-орнаментальні) або т. зв. "строгі "чи "класичні"; 3) на soprano ostinato (на витриману мелодію), т. зв. "глінкінські";
вільні й характерні, жанрові. Існує й більш детально диференційована класифікація Варіаційної форми. (В. Задерацький): 1) з tenore ostinato на основі техніки з cantus firmus; 2) з basso ostinato; 3) з soprano ostinato; 4) поліостінатні форми;
тема з варіаціями (клас, тип); 6) тема з варіаціями (романт., характерний тип); 7) симфонізовані варіації на клас, основі; 8) злито-варіа- ційні форми на основі теми в музиці 20 ст.; 9) Варіаційна форма на ґрунті серійної техніки; 10) В. 20 ст. з новим трактуванням фактора теми.
Література:
Протопопов В. Вариационные процессы в музыкальной форме. — М., 1967;
Його ж. Очерки по истории инструментальных форм XVI — начала XIX вв. - М., 1979;
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. — Ленинград, 1971;
Головинский Г. Куплетная, вариационная форма и форма рондо. — М., 1971;
Цуккерман В. Анализ музыкальных произведений. Вариационная форма. — М., 1974;
Пэрриш К., Оул Дж. Образцы музыкальных форм от григорианского хорала до Баха. — Ленинград, 1975;
Задерацкий В. Музыкальная форма. - М., 1995. - Вып. 1; Якубяк Я. Аналіз музичних творів (Музичні форми). — Тернопіль, 1999; Холопова В. Формы музыкальных произведений. — С.Пб., 2001;
Медушевский В. Динамические возможности вариационного принципа в современной музыке // Вопросы муз. формы. — М., 1966. — Вып. 1;
Каи, Б. Об ограниченности вариационного цикла // СМ. — 1974. — № 2;
Іванченко В. Про фактурно-тематичне варіювання в епічних симфоніях С. Прокоф'єва і В. Губаренка // Укр. муз-во. - К., 1976. - Вип. 11;
Генова Т. Из истории basso ostinato XVII—XVIII веков (Монте- верди, Перселл, Бах и др.) // Вопросы музыкальной формы. - М., 1977. - Вып. 3;
Левандо М. Об остинатности в музыке XX века // Анализ, концепции, критика. — Ленинград, 1977;
Ігнатченко Г. Про взаємозв'язок фактурного розвитку і форми // Укр. муз-во. - К., 1989. - Вип. 15;
Albrecht A. Die Klaviervariation im 20 Jahrhundert. - Кбіп, 1961; Altmann G. Musikalische Formeniehre; 2 Aufl. — Miinchen, 1989;
Muller-Blattau J. M. Beethoven und die Variation // Neues Beethoven-Jahrbuch, V. — Bonn, 1933;
Nelson R. U. Stravinsky's concept of variation ;/ "МСГ.Там само. -V. XLVIII. - 1962. - N 3;
Його ж. Schonberg's variation !' Там само. - V. L. - 1964. - N 2.
Джерело: http://Українська музична енциклопедія - Т.1. - с. 305-308 |