Пт, 26.04.2024
Композитор
Меню сайту

Категорії каталогу
Теорія [34]
Історія [28]
Напрямки [15]
Напрямки музики, пора би їх всіх класифікувати
Жанри [18]
Українські композитори [30]
Тут міститься інформація про композиторів
Композитори Європи [24]
Інструменти і обладнання [13]
Українські співаки та співачки [2]
Музичні діячі [2]
Пошук
$
Статистика
Посилання
    статистика Яндекс.Метрика
Головна » Статті » Музична енциклопедія » Українські композитори

Муха, Антон Іванович

МУХА Антон Іванович (7.01.1928, с Шебаліно Алтай, краю, РФ — 19.07.2008, смт Ворзель Ірпінського р-ну Київ, обл.) — композитор, музикознавець. Канд. мист-ва (1966). Доктор мист-ва (1982). Професор (1993). Лауреат Премії ім. М. В. Лисенка (2007). Член НСКУ (1959).

З родини укр. переселенців з м. Білопілля (тепер Сум. обл.), куди повернувся 1941. Початк. муз. знання здобув самостійно. 1952 закін. Київ, коне.  (кл.  композиції М. Вілінського),   1955 —
аспірантуру при ній. 1956—58 — муз. ред. Київ, телестудії. 1958—62 — ст. референт СКУ. Від 1962 — мол. наук., з 1973 — ст., 1991 — пров. наук, співробітник ІМФЕ; 2000—04 — зав. відділу музикознавства. Автор інстр., симф. творів, музики для дітей, радіо, т-ру, кіно тощо. У творчості, що тяжіє до постромантизму, важливу роль відіграють акад. традиції: виваженість форми, яскравий мелодизм з тяжінням до лірич. пісенності, майстерність оркестрування. Здійснив числ. аранжування для Анс. нар. танцю ім. П. Вірськогота Укр. нар. хору ім. Г. Верьовки. Музикознавець енциклопед. знань і широкого профілю — автор праць із питань муз. естетики, теорії музики та муз. психології, історії укр. музики, довідкових, муз.-освіт., наук.-популяр, та гуморист, видань. Його фундаментальну монографію "Процес композиторської творчості: проблеми та шляхи дослідження" (К., 1979), де об'ємно постає картина процесу праці композитора, вирізняє проблемна відкритість, спрямованість на маловивчені питання муз. творчості — місце і функцію творчого задуму в муз. творі, "відкритість" мист. твору тощо. Започаткував в Україні довід, видання про композиторів — довідники СКУ, "Композитори світу в їх зв'язках з Україною", "Композитори України та української діаспори". Очолював редколегію 5-о т. й був автором 7-й розділів багатотомної акад. "Історії укр. музики", гол. редактором 1-о т. "Укр. муз. енциклопедії", автором багатьох статей до УМЕ (у т."ч. започаткував серію про укр.-заруб. муз. зв'язки). Автор 1-о в кол. СРСР зб. анекдотів "Музиканти сміються", що здобув широку популярність, був перевид. рос. і болг. мовами. Створив наук, школу. Поміж учнів — докт. мист-ва В. Посвалюк, Б. Сюта, канд. мист-ва В. Бєлікова, О. Коменда, О. Кушнірук, О. Мироненко, В. Мітлицька. Брав актив, участь в роботі Вчених рад із захисту дисертацій як їх член, опонент (понад 50), рецензент (понад 80). Пам'яті М. присв. Вип. З наук, зб. "Музична україністика: сучасний вимір" (Упоряд. О. Кушнірук. — К., 2009).


Твори:

  • дит. балет "Мрія" (лібр. Л. Бондаренко, 1969);
  • для симф. орк. — Симфонія (1956, 2-а ред. 1959), Конц. вальс (1954), сюїти — "Піонерський бал" (1960), "Царевич і три лікарі" (1971), симф. казка "Про дітей і дорослих" (1971);
  • для скр. з орк. — Концерт ("Юнацький", 1952, 3-я ред. 1997);
  • для кам.   орк. —   "Маленька   сюїта  у   старовинному стилі" (1978), Поліфонічні варіації (1978);
  •  для скр. з фп. — Скерцо (1953), "Вечірня мелодія" (1978, варіант з кам. анс);
  •  для квартету дерев, дух. — Пастораль (1966);
  •  для фп. — Фуґа на дві теми (1950), "Весняний етюд" (1964), "Поривання" (1972) та ін., дит. пед. репертуар;
  •  для орк. нар. інстр. — "Протяжна" (1950, варіант для симф. орк.);
  •  обр. укр. нар. пісні "Ой гай мати" (1958, варіант для 3-х баянів);
  •  п'єси — для бандури, для балалайки з фп., для 3-х баянів (Болеро), дит. п'єси для різних інстр.;
  •  хори, романси, дит. пісні, обр. нар. пісень;
  •  музика до мультипл. фільмів — "П'яні вовки" ("Пьяные волки", 1962);
  •  "Золоте яєчко" ("Золотое яичко", 1963);
  •  "Мишко+Машка" ("Мишка+Машка", 1964);
  •  "Життя навпіл" ("Жизнь пополам", 1965);
  •  "Казка про Царевича і трьох лікарів" ("Сказка о Царевиче и трех лекарях", 1966);
  •  "Страшний звір" ("Страшный зверь", за укр. нар. казкою "Пан Коцький", 1969);
  •  "Ох" (1971);
  •  "Парасолька на рибалці" ("Зонтик на рыбалке", 1972);
  •  "Олешка — білі ріжки" ("Олешка — белые рожки", 1974);
  •  "Вересовий мед" ("Вересковый мед", 1974);
  •  "Казки про машини" ("Сказки о машинах", 1975) та ін.;
  •  музика до наук.-попул. фільмів: "Вони повинні чути" ("Они должны слышать", 1961), "До таємниць довголіття" ("К тайнам долголетия", 1963);
  •  "Портрет хірурга" (1964; Ломоносовська премія 1965, приз 7-го міжн. фест. у Лейпціґу);
  •  "На межі життя" ("На границе жизни" 1965; Ломоносовська премія 1966, 1-а премія Всесоюз. фест. у Києві 1966);
  •  "Наука про випадкове" ("Наука о случайном", 1966);
  •  "Формула емоції". (1966; почесний диплом у Римі, 1968; приз і диплом 1-о ступеню фест. у Києві, 1968);
  •  музика до радіопередач, композиції для Анс. нар. танцю ім. П. Вірського ("Вербиченька" та ін.), Укр. нар. хору ім. Г. Верьовки, дит. вок.-хореогр. ансамблів тощо;
  •  оркестрування творів ін. авторів.

Літературні твори:

  • канд. дис. "Принцип программности в музыке" (К., 1965);
  • докт. дис. "Процесе композиторского творчества: Проблема и пути исследования" (К., 1981);
  • Спілка композиторів України: Довідник. — К., 1962, 21968 (у співавт. з Н. Сидоренко), 1973, 1978, 1984 (ост. 2 — рос. мовою);
  • "Українська карпатська рапсодія" Л. Колодуба: любителям музики. — К., 1963;
  • Принцип програмності в музиці. — К., 1966;
  • Симфонічний оркестр і його інструменти. — К., 1967;
  • Музиканти сміються: Бувальщини, небилиці, анекдоти, легенди, афоризми, жарти, малюнки про музику і музикантів. — К., 1968;
  • Музыканты смеются. — К.1969, 21970, 31972;
  • Весёлый камертон. — К., 1975, 21976, перевид. болг. мовою — Весел камертон. — София, 1981;
  • Країна Симфонія. — К., 1983;
  • Процесе композиторского творчества (проблемы и пути исследования). — К., 1979;
  •  Композитори світу в їх зв'язках з Україною. — К., 2000;
  •  Композитори України та української діаспори. — К., 2004;
  •  Симфонічна поема "Щорс" А. Свєчнікова: спроба аналізу// Наук.-метод, записки Київ, консерваторії. — К., 1963. — Т. II. — Вип. 2;
  •  Програмність і програмний жанр// Мистецтво. — 1964. — № 3;
  •  Для десятої музи // Музика. — 1971. — № 2;
  •  Українське музичне мистецтво за 50 років: стислий огляд // Духовний розквіт укр. народу. — К., 1972;
  •  Украинская ССР // История музыки народов СССР. - Т. 4. — М., 1973;  Т. 5. — М., 1974;
  •  Теорія музичної творчості і деякі питання її методології // Теор. проблеми рад. мист-ва. — К., 1977;
  •  Украинское музыкознание за 60 лет в системе АН УССР // История Академии наук Укр. ССР. — К., 1979;
  •  Орієнтири композиторської творчості // Музика. — 1980. — № 5;
  •  "Мотив спогаду" в російському та українському мелосі // НТЕ. — 1981. — № 2;
  •  "Енеїда" М. Лисенка — етапний твір в історії української музики // Київ музичний: 36. статей. — К., 1982;
  •  Музично-театральна творчість, Музично-театральне життя // ІУМ. — Т. 3. — К., 1990;
  •  До питання про визначення національної приналежності музичних явищ//Вісник Муз. академії України. — 1991. — № 4;
  •  Музикознавство // ІУМ — К., 1992. — Т. 4.;
  •  Доля твору — доля митця//Муз. світ Бориса Лятошинського. — К., 1995;
  •  Україна у творчості композиторів світу // Наук, вісник НМАУ. - К., 2001. - Вип. 17: Укр. тема у світовій культурі;
  •  Українське музикознавство на порозі третього тисячоліття // НТЕ. — 2001. — № 4;
  •  Українське музикознавство (1941—1958): криза перед початком оновлення // Укр. муз-во. — К., 2001. — Вип. ЗО;
  •  Формування і розвиток естетико-теоретичного напрямку проблемних досліджень в українському музикознавстві другої половини XX століття // Наук, вісник НМАУ. — К., 2002. — Вип. 16: Культурологічні проблеми української музики: наукові дискурси пам'яті академіка І. Ф. Ляшенка;
  •  Національна спілка композиторів України: до 80-річчя існування. Історико-аналітичний нарис // Укр. муз. архів. —К., 2003. —Вип. 3;  На пошану А. І. Мухи;
  •  Художнє прогнозування: потреби, проблеми, передумови // Матеріали до укр. мист-ва. — К., 2003.  — Вип. 2: Пам'яті академіка О. Г. Костюка;
  •  Сучасне українське музикознавство: тенденції розвитку // Там само. — К., 2003. — Вип. 3;
  •  Формування і розвиток естетико-теоретичного напрямку проблемних досліджень в українському музикознавстві другої половини XX сторіччя // Там само. — К., 2003. — Вип. 3: Культурологічні проблеми української музики: потреби, проблеми, передумови;
  •  Вступ. Музикознавство. Музика для народних  інструментів.  Післямова // ІУМ. —  К., 2004.  —   Т. 5;
  •    Цілісність   багатогранної   натури: Про "Українську карпатську рапсодію" // Наук, вісник НМАУ. — К., Луцьк, 2007. — Вип. 50: Левко Колодуб: сторінки творчості (статті, дослідження, спогади);
  •  ст. до ЕСУ, УМЕ, Шевченківської енциклоп. тощо.

Література:

  • Рудницький А. Українська музика. — Мюнхен, 1963;
  •  Басурманов А. Справочник баяниста. — М., 1981;
  •  Бєлікова В, Творча діяльність видатних музикантів України другої половини XX століття. — К., 1995;
  •  її ж. Сторінки творчої діяльності Антона Івановича Мухи //Муз. ландшафт України (Регіони, школи, індивідуальність). — Суми, 2000;
  •  Немкович О. Українське музикознавство як система наукових дисциплін. — К., 2004;
  •  Антон Муха: Бібліогр. покажчик / Упоряд. О. Кушнірук. — К., 2008;
  •  Музична україністика: сучасний вимір. — К., 2009. — Вип. 3: 36. наук, статей пам'яті композитора й музикознавця, доктора мист-ва, проф. А. Мухи / Упоряд. О. Кушнірук;
  •  Козицкий Ф. Голос талантливой молодёжи // СМ. — 1951. — № 6;
  •  Миколаєнко Б. Мультиплікатори шукають// Мистецтво. — 1967. — № 3;
  •  Івасюк Б. Майстер мультфільму// Там само. — 1969. — № 4;
  •  Фільц Б., Боровик М. У камерних жанрах // Музика. — 1974. — № 3;
  •  Пархоменко Л. Твори для дітей // Там само;
  •  [Б. а.] Феномен Антона Мухи // Мат-ли до укр. мист-ва (на пошану А. Мухи). — К., 2003. — Вип. 3;
  •  Немкович О. Науковий доробок А. Мухи в контексті українського музикознавства другої половини XX — поч. XX ст. // Мистецтвознавчі записки. — К., 2003. — Вип. З—4;
  •  Загайкевич М. Видання, на яке довго чекали // Студії мистецтвознавчі. — 2005. — Число 2;
  •  Сюта Б. Антона Іванович Муха— музикознавець і композитор// Musica Humana. — Л., 2005. — Число 2;
  •  Скороход К., Кирейко В. Молоді композитори // Рад. мистецтво. — 1953. — 3 груд.;
  •  Ященко Л. Концерт композиторської молоді // Рад. культура. — 1959. — 25 черв.;
  •  Лутаєнко В. Портрет хирурга// Сов. кино. — 1964. — 5 дек.;
  •  Золочевський В. Виконуються вперше// Веч. Київ. — 1965. — 11 берез.;
  •  Гушев С. Человек и хлеб//Правда. — 1968. — 3 янв.;
  •  Хитрук Ф. Две встречи: Заметки об украинской мультипликации // Сов. культура. — 1975. — 13 мая;
  •  Кушнірук О. Антону Івановичу Мусі —70! // Хрещатик. — 1998. — 10 січ.;
  •  Сикорская И. С улыбкой по жизни // Сегодня. — 1998. — 30 янв.;
  •  Степанченко Г. Вчений і композитор//УМГ. — 2003. — № 2.

 

 

 



Джерело: http://Українська музична енциклопедія - т.3, с.617-619
Категорія: Українські композитори | Додав: paleozavr (30.04.2015) | Автор: Н. Костюк, О. Кушнірук
Переглядів: 2169
Усього коментарів: 0

Добавлять коментарі могут только зареєстрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright Півтон Безвухий © 2024