Верховинець (справж. прізв. - Костів) Василь Миколайович (5.01.1880, с. Старий Мізунь Станіславівського воєводства, тепер Івано-Фр. обл. — 11,04.1938, м. Київ) — актор, співак (лірико-драм. тенор), етнограф, диригент, хореограф, композитор, педагог. Брат О. Верховинця, батько Я. Верховинця, дядько Г. Верховинець. Після навч. (1892—95) у Школі-бурсі при Львів. Ставропігії, 1899 закін. Самбір. вчител. семінарію. Початкову муз. освіту здобував самотужки, заохочений диригентом Михайловсь- ким та А. Вахнянином. 1910 закін. муз. школу М. Лисенка (кл. теорії Г. Любомирського). 1900—01, 1904—06 виступав як актор, співак та хормейстер Руського нар. т-ру у Львові. 1907—15 — актор, хормейстер т-ру М. Садовсь- кого в Києві (де отримав сцен, ім'я В.), хореограф постановок опер "Утоплена", "Енеїда" М. Лисенка, "Запорожець за Дунаєм" С. Гула- ка-Артемовського, "Лісова квітка" Л. Яновської, "Вій" М. Кропивницького, "Галька" С. Монюшка. 1915—18 — диригент і хормейстер у Товаристві укр. артистів. 1918 у Полтаві організував Нац. хор і диригентські курси. Від 1919 — у Києві: диригент т-ру при Укр. робітничому клубі, кер. диригентських курсів у київ. Муз.-драм, ін- ті ім. М. Лисенка, диригент Національного хору. 1920—32 — кер. кафедри мист-ва Полтав. Ін-ту нар. освіти. Разом із Ф. Гіопадичем керував Полтав. окружною хор. капелою, заснував "Жінхоранс" (1930—36), з яким здійснив вел. гастрольні подорожі, заснував Харків, мандрівну капелу "Чумак" (1927—28), брав участь у заснуванні Харків, т-ру муз. комедії, був його балетмейстером.
Протягом життя В. ретельно збирав етнографічно-фольк. матеріали (записав понад 300 зразків). Особливо вдалою була експедиція в с. Шпичинці на Сквирщині 1912, де В. записав вінок веснянок з іграми й повністю — весільний обряд. Наук, вивчення зібраного матеріалу, висвітлене у спец, розвідках, і успіх його мистецьких постановок у виставах т-ру М. Садовського та в театралізов. концертах циклів обрядової пісенності Хору студентів О. Кошиця стимулювали написання "Теорії українського народного танку" — розробки окремої галузі нар. хореографії. Важливе значення мало поширення теорії та методики нар. хореографії зі співами у навч. закладах Києва (Ін-т ім. М. Лисенка), Полтави (Ін-т нар. освіти - 1920-23, 1924-32), Харкова (Муз.-драм, ін-т — 1927—28). Польові спостереження й методика В. зафіксовані у статтях у ж. "Сяйво" (1913), "Шлях" (1918) тощо. Репресований, розстріляний 11 квіт. 1938. 1958 реабілітований посмертно. Тв.: збірка дит. ігор з піснями "Весняночка" (1923, 1927); хор. пісні і п'єси "За Україну" (сл. М. Вороного, 1919), хор. реквієм "Жалібний марш" пам'яті К. Стеценка (1922), "Великий день" (сл. Б. Грін- ченка), "Весна гука" (сл. Я. Мамонтова, 1922), "Більше надії, брати" (сл. В. Чумака), "Великодній дощ", "На стрімчастих скелях", "Ми дзвіночки", "Світає", "То не вітер" (сл. П. Тичини), "Вперед, завзяті юнаки" (сл. X. Рябоконя), "Затих зелений сад" (сл. М. Філянського), "Ми діти праці", "Ой красна весно!" (сл. Ю. Жилка), "Ми — творці життя нового" (сл. П. Лучанського), "Ой зацвіла папороть" (сл. М. Хвильового), "Я весна, уклоняйтесь мені" (сл. П. Гомона; всі — 1923), "Марсельєза" на сл. М. Вороного (обр. В., 1924 друк.); "Гей стомлені і голі", "Греми, греми, могутня пісня" (сл. Д. Загула), "Жалібний марш" ("Ви жертвою в бої"; сл. П. Капельгородського), "Заграй, кобзарю!" (сл. X. Рябоконя), "Облетіли пелюстки" (сл. В. Чумака), "Перше травня" (сл. П. Тичини), "Шалійте, шалійте" (сл. О. Колесси, аранж. В.; всі — на поч. 1920-х); "І затремтіли холодні сніги", "Ми діти волі" (сл. Ю. Жилка, 1925), "Навіки між нами" (сл. Г. Чубука), "Пам'яті Леніна" (сл. О. Слісаренка, 1927), "Колективна" (сл. П. Капельгородського), "Весна" (сл. Д. Єршова), "Проводи" (сл. П. Горбенка; всі — 1930), "Гей, тупни під спів" (сл. Я. Розанкіна), "Гей у лузі" (сл. А. Артеменка; всі — 1937), романс "Стежечка", присв. І. Козлов- ському. Аранжування для хору нар. пісень. Літ, тв.: Українське весілля // Укр. етнограф, збірник. — К., 1914. — Т. 1; Теорія українського народ- нього танку. - К„ 1919, 21920, З1963, J1991; статті в журналах і газетах 1920-х.
Літ.: Василько В. Микола Садовський та його театр. — К., 1962; Бенч-Шокало О. Український хоровий спів. Актуалізація звичаєвої традиції. — К., 2002; Підківка О. Після довгих років забуття. — Л., 2003; Золочевський В. Українська народна музика в творчості В. М. Верховинця і і НТЕ. — 1960. — № 3; Верховинець Я. Митець і вихователь і! Мистецтво. — 1968. — № 4; Качкан В. Син Бойківського краю // Вітчизна. — 1979. — № 9; Гуменюк А. Хореографічна діяльність В. М. Верховинця // НТЕ. — 1980. — № 1; Дзюба Г. Фольклористична діяльність В. М. Верховинця // Там само. — 1985. — № 1; Верховинець Я. В. М. Верховинець. Короткий нарис життя і творчості // Теорія українського народного танцю. — К., 1991; Його ж. В. М. Верховинець: напис про життя і творчість (спогади про батька) II Проблемы музыкального образования. — К., 1993; Його ж. Пам'яті митця: 110 років В. М. Верховинцю — композитору, фольклористу // Соц. культура. — 1990. — N° 1; Його ж. Відродження школи народного танцю Василя Верховинця // НТЕ. - 1992. - № 1; Верховинець Я., Сівко- вич М. Як виник і був заборонений "Лондонський гопак" // НТЕ. - 1993. - № 4; Його ж. В. М. Верховинець — хореограф II Зб. наук, праць Полтав. пед. ін-ту. — Полтава, 1999; Соболь О. Три зустрічі з В. Верховинцем // Музика. — 2000. — № 1—3; Верховинець Г. Дивовижно поєднував хореографію, пісню і театральне дійство И УМГ. — 2000. — № 1; Дзюба Г. Верховинець крізь "тавро мовчання" // Хрещатик. — 2000. — 18 лют.; Соловей Н. І тернистий, і мужній шлях митця // УМГ. — 2000. — № 3; Рутковська О. Дивосвіт Василя Верховинця, або Репресовані танці // КіЖ. — 2002. — 24 квіт.
Джерело: http://Українська музична енциклопедія - Т.1 - с. 334 |