БАЛАДА (him. ballade, франц. ballade, Прованс. balada, від пізньолат. ballo — танцюю). 1. Жанр вокальної та інструментальної музики, якому типологічно притаманні риси епічної пісенності, елементи танцювальності, вплив літ.-програмних асоціацій. Початково сформувався в добу середньовіччя (кін. 12 ст.) у роман, народів як вок. жанр, що супроводжувався танц. рухами. Завдяки мандруючим музикантам — менестрелям — поширився у країнах Європи. Появу Б. у профес. музиці значною мірою спричинив розквіт літ. балади в епоху романтизму (Р. Берне, В. Скотт, Ф. Шіллер, Й. В. Гете, А. Міцкевич, В. Жуковський, Т. Шевченко). До яскравих прикладів вок. різновиду Б. належать "Лісовий цар" ("Вільшаний король") Ф. Шуберта на вірші Й. Гете, "Лорелея" Ф. Ліста на текст Г. Гейне, "Балада про Фульського короля" з опери "Фауст" Ш. Ґуно, Балада Томського з опери "Пікова дама" П. Чайковського. На відміну від вок., інстр. Б. (переважно для фп.) — досить розгорнута, вільно побудована п'єса, де поєднуються розповідні і лір.-драм, моменти (Ф. Шопен, Ф. Ліст, Й. Брамс). Окреме місце посідає фп. "Балада" Е. Ґріґа, де вперше в історії жанру було використано форму варіацій.
В українській музиці до жанру Б. зверталися Т. Безуг- лий ("Дві балади на теми козацьких похідних пісемь". 1856). М. Вілінський (1917-25), С. Людкевич (обидві на нар. теми у формі варіац. циклів), Б. Лятошинський ("Соната-ба- лада", 1925, "Балада", 1929), /. Белза, В. Год- зяцький (1960), О. Красотов (1962), О. Носик (1967), В. Довженко ("Козацька балада", 1967), В. Тилик ("Канівська балада", 2000) та ін. — всі для фп.' "Балада про Донбас" (сл. М. Карпова, 1956) та "Балада про Чорне море" (сл. Л. Татаренка, 1966) М. Жербіна, "Балада про героя" Д. Задора (сл. П. Скунца, 197 1) — належать до вок.-симф. жанру. "Балада про героїв" г. Глазетова (1983), Балада (1989) А. Золкіна — для симф. оркестру, Існують зразки опер-балад' моноопера для баритона "Волзька балада" Г. Жуковського (лібр. Л, Ошаніна і В. Багмет. 1967). "Альпійська балада" В. Губаренка (лібр. М. Черкашиної за повістю В. Бикова, 1984) та ін. Поміж числ. вок. Б. — "Ксеня" Ю, Мейтуса на вірші А. Малишка (1961), "Дрогобицький яр" В. Іванова на сл. Н. Ланге), "Балада про мальви" В. Івасюка, "Балада про солдата" В. Бистрякова тощо. 2. Лір.-епічні фольк. твори з розгорненим гостро драматичним та трагічним сюжетом, часто з елементами фантастики. У Б. відтворюються виняткові, незвичні життєві події, фатальні збіги оставин в особистому, сімейному та громад, житті. Нар. мораль і філософія, повір'я та прикмети втілюються нерідко у казково-фантаст., міфічній форм;. Особливо характерні для сюжетів Б. побутові та любовні драми. У сх,- слов'ян. та європ. фольклорі Б. — один з найпоширеніших фольк. жанрів. Основна ознака Б. — сюжетність, оповідальність, втілена у пісенній формі. Розгорнута сюжетика Б. концентрує на собі осн. увагу виконавців та слухачів. При тому наспів відходить дещо на другий план. Все це в сукупності з давнім істор. корінням жанру, драм, сюжетикою обумовлює афористичність, інтонац. яскравість, надзвичайну стійкість до варіювання більшості баладних наспівів, канонізацію віршування у поет, строфіці, повторення 2-ї частини строфи, ре- френовість тощо. Чимало Б. має спільні або близькі за мелодико-інтонац. змістом наспіви. У цілому в порівнянні з позаобрядовою лірикою мелос Б. має давніше генетичне коріння, але пізніший за обряд, наспіви.
У регіонах, де в народному виконанні переважає сонорність (зокр. на Подніпров'ї), сюжети Б, стискаються або обриваються, перетворюються на лір. пісню. У центр. Україні Б. виконуються здебільшого гуртом із гетерофонним типом багатоголосся. У зах. обл. зростає роль сольного виконання Б., збільшується їх питома вага у пісенному репертуарі нар. виконавців. 3. Жанр рок-музики, що характеризується ліричністю і мелодійністю. В Україні поширився від кін. 1960 — поч. 1970-х, З-поміж найкращих рок-балад — "Бандуристе, орле сизий" (муз. О. Тищенка, сл. Т. Шевченка, гурт "Зимовий сад", 1989), "Чорний ворон" (гурт "Святий сон", 1991), "Очі відьми" (гурт "Вій", 1993) та ін.
Літ.:
Панкратова В. Баллада. - М.. I960, 1963; Народні балади Закарпаття / Запис та впорядкування текстів, вступ, стаття і прим, П. Ліктура. — Л., 1966;
Нудьга Г. Українська балада. — К., 1970; Фільц Б. Український радянський романс. — К., 1970.;
її ж. Гармонія солоспіву. — К., 1979,
Грица С. Мелос української народної епіки. — К., 1979;
Клин В. Українська радянська фортепіанна музика ( 19 1 7- 1977). — К., 1980;
Дей О. Українська народна балада. — К., 1986;
Балади: кохання та дошлюбні взаємини. — К., 1987;
Балади родинно-по- бутові стосунки. — К., 1988;
Іваницький А. Українська народна музична творчість. — К., 1990.
Л. Ефремова. О. Кушнірук
Джерело: http://Музична енциклопедія України. Том 1 с. 125-126 |