Симфо́нія (від грец. συμφονία — «співзвуччя») — жанр симфонічної музики, твір для оркестру, що зазвичай складається з декількох частин. Історія
Прототипом симфонії може вважатися італійська увертюра, що склалася при Д. Скарлатті в кінці XVII століття. Ця форма вже тоді називалася симфонією і складалася з allegro, andante
і allegro, що зливалися в одне ціле. З іншого боку попередницею
симфонії була оркестрова сюїта, що складалася з декількох частин в
простих формах і переважно в одній і тій же тональності.
Засновником Класичної моделі симфонії вважається Й. Гайдн. У класичній симфонії тільки перша і остання частини мають однакову тональність, а середні пишуться в тональності, споріднених з головною, за якою і визначається тональність всієї симфонії. Найвидатніші представники класичної симфонії - В.А.Моцарт та Л. ван Бетховен
Романтична симфонія стала сполученням класичної форми з
романтичною експресією та впливом пісенності на характер тематизму.
Розвиваються також тенденція програмності. З'являються лейтмотиви.
Головною тенденцією романтизму було розростання форми, складу оркестру і
густини звучанння. До найвидатніших авторів симфоній цієї епохи
належать: Франц Шуберт, Роберт Шуман, Фелікс Мендельсон, Гектор Берліоз, Йоханес Брамс, П.І. Чайковський, А.Брукнер та Густав Малер.
Починаючи з другої половини 19 століття
і, особливо в 20 столітті строгі форми симфонії стали рушитися. Стала
необов'язковою чотирьохчастинність: симфонії можуть містити від однієї
(напр. симфонії В. Сильвестрова), до одинадцяти (14-а симфонія Д. Шостаковича).
Необов'язковою стає використання сонатної форми. Після 9-й симфонії
Л. Бетховена композитори частіше стали вводити в симфонії вокальні
партії. Проте сталою лишається масштабність та змістовність музичного
матеріалу. БудоваСтруктура класичної симфонії подібна до сонатної. Як і в сонаті, в
класичній симфонії, звичайно, є чотири частини. 1-а частина, в швидкому
темпі, пишеться в сонатній формі; 2-а, в повільному русі, пишеться у формі рондо, рідше у формі сонати або варіаційній формі; 3-я — скерцо або менует — у формі тричастинній формі (тріо); 4-а частина, в швидкому темпі —
в сонатній формі або у великій формі рондо. Якщо 1-а частина написана в
помірному темпі, то за нею навпаки, може слідувати швидка друга та
повільна третя частина (наприклад, 9-а симфонія Бетховена).
Симфонія в українській музиці
В українську музику симфонія приходить в 19 столітті. Першими творами в цьому жанрі були симфонії Миколи Лисенка (1 частина, 1869), М. Колачевського (1876), П. Сокальського. В 20 столітті нові обрії цього жанру відкриває Борис Лятошинський. Світове визнання здобули симфонії сучасного українського композитора Валентина Сильвестрова. |