Сона́та (іт. sonata від лат. sonare — звучати), музичний твір циклічної форми (звичайно 3 або 4 частини) для одного або кількох інструментів.
Термін «соната» відомий з 16 століття. Початково цим терміном називали будь-який інструментальний твір. на противагу вокальним кантатам.
На початок 17 ст. утворилося 2 типи сонат: церковні сонати (sonata da chiesa) та камерна соната (sonata da camera). Для церковних сонат характерні 4-частинний цикл із певною послідовністю темпів
частин (повільно — швидко — повільно — швидко; або швидко — повільно —
швидко — швидко), серйозність музики. Камерна соната — вільна
послідовність танцювальних номерів. Грань між цими видами соната швидко
стирається.
В 17 ст. одержали поширення т.зв. тріо-сонати для 2 або 3 виконавців із супроводом генерал-баса.
Найважливіше положення займали також соната для однієї скрипки й
генерал баса, насамперед у композиторів т.зв. італійської скрипкової
школи — А. Вівальді, А. Кореллі й ін. Соната для скрипки з повністю виписаної й багато розробленою партією клавіру з'явилися у Й. С. Баха.
У ранньокласичний період (середина 18 ст.) інтенсивно формувався тип класичної сонати (особливо в соната для фортепіано К. Ф. Е. Баха й Д. Скарлатті). Він остаточно сформувався в період віденського класицизму (кінець 18 ст.) у творчості Й. Гайдна, В. А. Моцарта й ін. Найбільшою вершиною в розвитку жанру стали сонати Л. Бетховена
(32 для фортепіано, 10 для скрипки й фортепіано, 5 для віолончелі й
фортепіано). Їм притаманна глибина змісту, широта кола образів, та
напружена конфліктність образів, часом близька до симфонічних масштабів.
Ряд сонат Бетховена являє собою 4-частинний цикл, що відтворює
послідовність частин симфонії й квартету.
У творчості композиторів-романтиків відбувалося збагачення й
переосмислення жанру класичної сонати (переважно бетховенського типу).
Великий внесок у розвиток сонати внесли Ф. Шопен, Р. Шуман, Ф. Ліст, Й. Брамс, Е. Гріг
й ін. В їх творчості підсилилася тенденція до широкого симфонічного
трактування жанру, поглибилася контрастність образів. Прагнення до
єдності циклу приводить до створення одночастинних соната (вперше — в
2-й сонаті для фортепіано Ф. Ліста).
Наприкінці 19 — початку 20 ст. яскраві оновлюючі тенденції проступають у сонатах французьких композиторів Г. Форе, П. Дюка, М. Равеля, К. Дебюссі, російських композиторів А. Н. Скрябіна, Н. К. Метнера.
В 20 ст. соната залишається одним із провідних музичних жанрів. Нові
образи й засоби виразності істотно змінюють її вигляд. До видатних
зразків сучасної музики належать сонати C.C. Прокоф'єва (10 для фортепіано, 2 скрипкові), Д. Д. Шостаковича (2 для фортепіано, 2 скрипкові, віолончельна), П. Хіндемита (близько 30 соната майже для всіх інструментів), Б. Бартока
(6 соната для різних складів). В 50-70-х рр. термін "соната ", як у
давній давнині, часом розуміється лише як позначення інструментальної
п'єси (соната для віолончелі з оркестром К. Пендерецького).
Першими сонатами українських композиторів стали скрипкова соната М. Березовського та фортепіанні сонати — Д. Бортнянського. Пізніше до цього жанру звертались: М. Лисенко, В. Косенко, Б. Лятошинський, М. Тіца, Р. Сімович, Ю. Щуровський, В.Сильвестров, та інші
Джерело: http://uk.wikipedia.org/wiki/соната |