ЗАБАВЛЯНКИ (утішки, чукикалки, дитину забавляти, загурянки (бойк.)) — жанр дитячого музичного фольклору. Виконують функцію активізації дитини, сприяють її фізичному розвитку завдяки численним рухам, що здійснюються одночасно з пісенькою. Доповнюють естет.-виховну дію колискових пісень, супроводжують перші фізичні вправи та стають муз. компонентами перших ігор і розваг малечі. Певний зв'язок між 3. і колисковими полягає у спільності вокалізованих форм, хоча й на обмеженому амбітусі. У забавлянках музика пов'язана з конкретним текстом, дією та рухами, що стають її стрижнем. Коротенькі приспівки, що супроводжують гойдання дитини в колисці, починаються звуконаслідувальними (див. Звуконаслідування) словами "гойда", "хиті", "гопа-па", передбачають активну муз. співтворчість дорослого й дитини.
До типових ознак жанру' забавлянок належать нечіткі закінчення на glissando як у висхідному, так і низхідному напрямах поза темперацією (їх можна віднести до елементів вокалізації'), що мають чіткий енергійний ритм і відповідають характеру виконуваних рухів. Наприклад, приспівки "гоп-па-па", "а-та-та", "бух" вигукуються в кульмінаційний момент під час гойдання, підкидання дитини на колінах тощо. У виконанні 3. превалює мелодекламація і діалог, властивий усім регіонам, насичений звуконаслідування- ми, дієслівними формами. Гуморист, сюжетика й образна система, близька й доступна для дитячого сприйняття, виразно постає в тексті й музичні інтонації забавлянок.
Локальний колорит забавлянок відбивається в діалектизмах назв предметно-побутових реалій: хлібних виробів ("калачі—хлібчик", "балабошки", "пеленичка"), рослин гороху ("горосьо", "оро- сьо"), бобових ("бобошек", "бобище"), кукурудзи ("тенґеричка"). Мелодичній будові забавлянок властива інтонаційна одноплановість, багаторазовий повтор єдиної одноакцентної поспівки, відсутність контрастних мелод.-інтонац. переходів. Діапазон переважно в межах терції.
Поміж 3аьавлянок є твори, що перегукуються з дитячими піснями. Вони активно використовуються в сімейному побуті й становлять невід'ємну частку виховного процесу.
Література:
- Українські народні мелодії / Зібрав К. Квітка. — К., 1922;
- Степовий Я. Повне зібр. тв. У 3 т. — К., 1965. — Т. 3;
- Дитячий фольклор: Колискові пісні та забавлянки / Упоряд. Г. Довженок, К. Луганська. — К., 1984;
- Яцків Л. Дитячі календарно-обрядові твори та поезія пестування з Бойківщини (типологія і локальна специфіка): Автореф. дис. ...канд. філол. наук. — К., 1998;
- Peril-Polonijo Т. Ditjacyj fol'klor. Kolyskovi pisni ta Zabavljanky // Narodna Umjetnost (Zagreb). — 1986. — Kng. 23.
Джерело: http://Українська музична енциклопедія - Т.2 - с.101 |